A súlyos sérüléssel járó balesetek száma 10 százalékkal lett alacsonyabb. A balesetet elszenvedők száma meghaladta a 26 ezret, közülük 996 személy vesztette életét, 236-tal kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ittasan okozott balesetek száma is szignifikánsan, 18 százalékkal csökkent. A súlyosan megsérültek száma meghaladta a 7 ezret, a könnyen megsérülteké pedig a 18 ezret.
A meghalt személyek 48 százaléka vétlen áldozat volt, 25 százaléka gyalogos. A meghalt személygépkocsi-vezetők 74 százaléka, az áldozatul esett elöl ülő utasok 62 százaléka nem használta a biztonsági övet.
A 2008. évben több mint 19 ezer személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, 69 százaléka lakott területen belül. Az egy évvel korábbihoz képest a lakott területen kívül történt balesetek száma csökkent nagyobb mértékben, 11 százalékkal, míg kevésbé, 5 százalékkal a lakott területen belül okozott baleseteké.
Tavaly kizárólag a vasúti jármű és közúti jármű ütközése balesettípus mutatott növekedést, a 17 eset 27 százalékos növekedést jelent. A balesetek 63 százalékát okozták személygépkocsik, 9-9 százalékát kerékpárosok és teherszállító járművek, 7 százalékát pedig gyalogosok.
A balesetek 91 százaléka járművezetők hibájából történt, leggyakrabban nem megfelelően választották meg a sebességet és nem adták meg az elsőbbséget. A 2007. év adataihoz viszonyítva a gyalogosok okozta balesetek csökkentek a legnagyobb mértékben 11 százalékkal, és a kerékpárosok okozta balesetek a legkevésbé, 1 százalékkal.
Az autópályákon közlekedők 15 százalékkal kevesebb balesetet okoztak, mint egy évvel korábban. A balesetek száma azonban autópályánként eltérően alakult: míg az M1-esen 31 százalékkal csökkent, addig az M30-ason háromszor annyi, az M7-esen pedig 14 százalékkal több történt, mint 2007-ben. A megsérült személyek 38 százaléka külföldi állampolgár volt.
A balesetek 12 százalékának hátterében alkohol állt: az ittasan okozott balesetek aránya 2005-ben volt utoljára ilyen kedvező, 2006-ban 13, 2007-ben 14 százalék volt. Ebben - a közlekedésbiztonsági szakemberek véleménye szerint - a január 20-tól érvényben lévő új igazságügyi miniszteri rendelet ("zéró tolerancia") is szerepet játszott. Az ittasan okozott balesetek aránya a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott baleseteken belül a legmagasabb, 29 százalékos.
Régiós bontásban a legnagyobb mértékben a Dél-Alföldön és a Nyugat-Dunántúlon volt kevesebb baleset, 10-10 százalékkal. Az adott területen bejegyzett tízezer gépjárműre jutó balesetek száma az észak-alföldi régióban, ezen belül Hajdú-Bihar megyében volt a legmagasabb: 65,9, míg Dél-Alföldön a legalacsonyabb: 44, szemben az országos 50-es átlaggal. Az ittasan okozott balesetek száma minden régióban csökkent, és a régiókon belül is csupán Baranya megyében nőtt, 6 százalékkal. A csökkenés a nyugat-dunántúli régióban volt a legjelentősebb, 30 százalékos.
Síbiztosítás: nem mindig a legdrágább a jó
Súlyos baleset Szlovákiában: minimum 10 halott
Öveket becsatolni: kirajzanak a rendőrök
MTI