3p

Meglehetősen érdekes folyamatot láthattunk a KSH kedden közzétett inflációs adataiban. Az új személygépkocsik ára ugyanis annak ellenére emelkedett, hogy a piac közben gyakorlatilag összeomlott.

Az idei évben folyamatosan emelkedett az új személygépkocsik ára, az első hónapban csak minimálisan, azt követően viszont három hónapon át 1,3 százalékkal, majd májusban közel 2 százalékkal. A tavalyi stabil árak után ez nem szokványos, hiszen akkor a legnagyobb havi változás is fél százalékos volt, miközben júniusban például csökkenő árakat láttunk. Mondhatjuk persze, hogy a mostani nem volt kiemelkedő áremelkedés, az azonban mégis meglepő, hogy egy gyakorlatilag összeomló piacon a forgalmazók magasabb árakat igyekeznek érvényesíteni.

Vevőre várnak
Vevőre várnak

Ennek hátterében persze több tényező is áll, hiszen az idei évben már csak a szigorúbb környezetvédelmi normákat teljesítő járműveket lehet értékesíteni, ami a kínálat szűkülésén keresztül önmagában hozzájárult az árak növekedéséhez. Érdekesség, hogy olcsó modellek is kiestek a forgalmazásból, a Lada, amely például oldalán azt közölte, hogy az újautó-forgalmazást bizonytalan ideig felfüggesztették Európában és ezen belül Magyarországon is. (Mindezt azzal magyarázták, hogy a Lada többségi tulajdonosa, a Renault-Nissan Szövetség, globális stratégiájának kialakításakor eldőlt, hogy a Lada-márka modelljeit nem európai forgalmazásra szánja, így a gyár az európai emissziós normáknak megfelelő modellek gyártását leállította, ezáltal az európai import lehetősége is megszűnt.)

A változó előírások mellett volt még egy tényező, amely az árak növekedése irányába hatott: a forint ugyanis az idén számottevően gyengült, hiszen az év elején még 330-on jegyzett euró kurzusa április elején a 370-es szintet is megközelítette. Igaz, azóta némileg visszaerősödött a magyar fizetőeszköz, hiszen az elmúlt napokban a 345-ös szint körül stabilizálódott, de ez is 5 százalékos gyengülést jelent. Ebből a szempontból tehát például akár visszafogottnak is tűnhet a gépjárműforgalmazók lépése.

Miközben az árak emelkedtek, áprilisban az új gépkocsik forgalma a felére esett vissza. Az összeomlás ellenére mégis Magyarországon kifejezetten jó hónapot zártak a kereskedők, hiszen az európai uniós átlag 75 százalék feletti zuhanást jelzett.

A következő időszakban ugyanakkor vélhetőleg elindul a gödör aljáról felfelé a piac, amit többek között támogatnak az utóbbi időben meghirdetett „ingyenes” hitelprogramok is. Ezek mellett továbbra is él a nagycsaládos vásárlási kedvezmény és a közelmúltban az olcsó elektromos autókra is jelentősebb támogatást ígértek. A nagy kérdés az lesz, hogy a visszapattanás dinamikája hogyan alakul és közben a forint árfolyama miként alakul. Ezektől ugyanis valószínűleg erősen fog függni, hogy a hazai újautópiacon milyen árak alakulnak majd ki.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ezt nem teszi ki az Orbán-kormány az ablakba: Brüsszel bekeményített
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 14:34
Több területen is kötelezettségszegési eljárást indított az Európai Bizottság.
Makro / Külgazdaság Megint zsebre vágott 190 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:43
A kamatokon egyelőre nem látszik a leminősítés, sőt.
Makro / Külgazdaság Már jogi lépésekkel is fenyegetik Ursula von der Leyent az orosz vagyon ügyében
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:07
Nem úgy tűnik, mintha meg lehetne törni a belga kormányfő ellenállását. Mi lesz így az Ukrajnának szánt jóvátételi hitellel?
Makro / Külgazdaság Számoltak a hitelminősítők a védőpajzzsal, és mi nem tetszik nekik a magyar gazdaságban? Megszólalt a Fitch elemzője
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 12:32
A fiskális pálya volt a legfőbb, de nem egyetlen oka a kilátás stabilról negatívra rontásánál a Fitch Ratings elemzője szerint.
Makro / Külgazdaság Talált Oroszországon kívül is 800 millió köbméter gázt a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:52
Fontos bejelentést tett Szijjártó Péter.
Makro / Külgazdaság Akár 500 milliót is kaphat, aki most jelentkezik
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:16
Megjelent a a Jedlik Ányos Energetikai Program kiírása.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos: A magyar adórendszer teljesen torz, piac- és növekedésellenes
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. december 11. 10:23
A közgazdász, volt pénzügyminszter a december 10-ei élő műsorának vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 89. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Óvatos duhajok a cégek, már a tavaszi választásokra figyelnek
Imre Lőrinc | 2025. december 11. 10:06
Jövőre már a cégek is 2-3 százalék közötti GDP-növekedésben bíznak Magyarországon, ami enyhén növeli a toborzási kedvüket. Azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is tanultak az egy évvel ezelőtti csalódásból, és visszafogottabban terveznek. Ráadásul az áprilisi választásokig inkább a kivárás lehet a jellemző a munkáltatók oldaláról, akik leginkább a megfelelően képzett dolgozók megtalálásával állnak hadilábon.   A hangsúly azonban az enyhén van, hiszen a jövő áprilisban esedékes választásokig azért inkább a kivárás lesz a jellemző. A jövőben a megfelelő képesítéssel rendelkező munkatársak megtalálása, a globális autóipar helyzete és a társas vállalkozások számának csökkenése is meghatározó trend lehet.
Makro / Külgazdaság Kínában csak nevetnek a vámháborún? Elképesztő számok jöttek
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 09:09
Megemelték a prognózist.
Makro / Külgazdaság Kamatot vágott a Fed
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 20:16
Megtörtént az amerikai kamatdöntés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG