A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlése szerint 89 helyszínen kerül az aszfalt alá automatikus tengelysúlymérő szenzor az útdíjköteles szakaszokon a túlsúlyos járművek kiszűrésére. A rendszer mozgás közben képes megmérni a tengelyterhelést, a jármű összsúlyát, majd ezt összeveti az útdíjadatbázissal, így fény derülhet az esetleges túlsúlyra. A rendszer az üzembentartót azonosítja, és a büntetést neki címezve szabja ki.
A külföldiek sokkal könnyebben megússzák
A nemzeti tengelysúlymérő (tsm) rendszer az év végéig elkészül - a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, Somogi Gábor arra figyelmeztet, alapos tesztelésnek és finomhangolásnak kell megelőznie a tengelysúlymérő rendszer bevezetését, hogy az elérje valódi célját.
Az MKFE főtitkára szerint minden tisztességes fuvarozó, sőt minden adófizető állampolgár közös érdeke, hogy a közúti közlekedésből kiszűrjék a túlsúlyos szállítójárműveket. Ugyanakkor a fuvarozók aggasztónak tartják, hogy míg a hazai vállalkozó automatikusan megkapja a fizetési felszólítást, a külföldiek esetében hiába állapítja meg a szenzor a túlsúlyt, büntetést csak azok fizetnek, akiket kiterelnek, ellenőrző mérlegen megmérnek, és a helyszínen bírságolnak meg, vagyis a rendszer a külföldi teherautók esetében csak közúti ellenőrzéssel együtt hatásos.
Miért baj, ha túlsúlyos egy jármű?
Érsek István, az NKH elnökhelyettese, a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal vezetője korábban pontokba szedte, hogy milyen alapvető közlekedésbiztonsági szempontok sérülnek egy túlterhelt jármű esetében:
- rosszabb lesz a stabilitás
- romlik a kormányozhatóság
- a pótkocsi veszélyesen beleng
- vészhelyzetben a vezető ösztönösen nem a terhelésnek megfelelően reagál
- megnő a borulásveszély
- a jármű lassabban reagál az irányváltásra
- a súlypont megváltozásával csökken a stabilitás
- szokatlan viselkedés az ívmeneti szituációkban
- vészfékezés estén váratlan helyzet alakul ki
A közlekedésbiztonsági szempontok mellett korántsem mellékesek a túlterhelt gépjárművek okozta gazdasági károk sem: mivel az országos közúti hálózat nemzeti tulajdon, így ennek védelme és minőségének megőrzése alapvető nemzeti érdek - mondta Érsek István.