3p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megvan a cég, amely a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. által kiírt közbeszerzés alapján 89 millió forintért európai uniós feltételeknek megfelelő zajtérképet készít Magyarországról. 

2019-ig hazai számításokkal készült zajtérkép időről-időre az ország különböző pontjairól, de 2019. január 1-jétől kezdődően az Európai Unióban alkalmazott, közös zajszámítási módszertant kell alkalmazni. 

Az európai uniós direktíva által előírt közös zajszámítási módszer viszont teljesen különbözik a hazai közúti és vasúti zajszámítási szabályozásban alkalmazott módszertantól. Az uniós módszer ugyanis egy alapegyenletet állít fel, és abból számolja ki az adott ország paramétereit.

Budapest előkelő helyen áll sajnos a légszennyezettség terén. Fotó: Depositphotos
Budapest előkelő helyen áll sajnos a légszennyezettség terén. Fotó: Depositphotos

 

Az uniós számításhoz nagyobb számú paraméter szükséges, ráadásul ezeket frekvenciasávonként kell előállítani, ami sokszoros adatmennyiséget jelent az eddig használt magyar adatokhoz képest - írja közbeszerzési kiírás.

Az úgynevezett CNOSSOS-EU hazai alkalmazásához elő kell állítani mindazokat a hazai viszonyokat tükröző műszaki adatokat, amelyek az uniós zajszámítás elvégzéséhez szükségesek, ezekhez pedig elengedhetetlen a közúti és vasúti zajkibocsátás számítása is. 

A KTI Közlekedéstudományi Intézet ezért közbeszerzés írt ki az uniós tagállamok számára kötelező, közös zajszámítási módszer elvégzésére. 

A módszertannak és az abból előállított alapadatoknak alkalmasnak kell lenniük óriási, mintegy 2500 kilométernyi közúthálózatot és 1000 km-nyi vasúthálózatot, valamint 9 db 100 000 főnél népesebb települést jelentő, köztük Budapest és agglomerációjának zajtérkép készítésére irányuló térinformatikai alapokon nyugvó adatgyűjtésre és adatfeldolgozásra, modellszámítások elvégzésére.

A feladatot a tótkomlósi, de budapesti telephellyel is rendelkező B3 Magyarország Mérnöki Szolgáltató Kft. nyerte el, melynek négy tagja közül az egyik, Forner Miklós a Budapesti Közút Zrt. igazgatója, akinek tagsága igen friss, 2021. januárjától ketyeg. A sikeres közbeszerzés minden bizonnyal jól jön a kilenc fős cégnek. Ugyan a 2020-as éves beszámolójuk még nem jött ki, de 2017-ben 185 116 millió forint, 2018-ban már ennek kb. ötszöröse, 607 681 millió volt a nettó árbevételük, míg 2019-ben, a pandémia előtti évben felére, 369 522 millió forintra esett vissza a forgalmuk. 

Mi a zajszennyezés, vagy zajterhelés? 

A zajterhelési határérték 65 decibel, mely felett már zajszennyezésről beszélünk - írja a wikipedia.hu. Az emberi fájdalomküszöb 140 decibel, magasabb értékű zaj már halláskárosodást okozhat, ezen kívül agyi- és idegrendszeri károkat is. Nem csak egyszeri magas szintű behatás okozhat károkat, hanem a zajszennyezett környezetben való hosszú távú tartózkodás. Egyes vélemények szerint Budapest a harmadik legzajosabb város  Európában, ahol több millió embert fenyeget a zajártalom. Kutatások erősítik meg a feltételezést miszerint a tartós zajártalom felelős az időskori halláskárosodásért, és 8-10 évvel rövidülő élettartamért.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Beütött a krach a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 09:59
Nem elég a szombati közel 10 forintos áremelkedés, a jövő héten további drágulásra számíthatunk.
Makro / Külgazdaság Ez a magyar kománynak is rossz hír – meggyötrik az amerikai vámok a német autógyártókat
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 17:31
Az amerikai vámok csak áprilisban mintegy 500 millió euró többletköltséget okozhattak a német autóiparnak – közölte Hildegard Müller, a német autóipari szövetség (VDA) vezetője a Funke médiacsoportnak adott interjúban.
Makro / Külgazdaság Sokakat meghökkentésre késztető üzenetet küldött Luxemburgból Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 12:54
A nemzetgazdasági miniszter szerint a pénzügyek stabil lábakon állnak, a nemzetközi bizalom töretlen, a 2026-os költségvetési hiányt 3,7 százalékon tartják.
Makro / Külgazdaság GKI: Az idei kormányzati várakozások nem állnak a realitás talaján
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 12:33
A gazdaságkutató részletes elemzést tett közzé arról, miért nem fenntartható a 2026-os költségvetés.
Makro / Külgazdaság Nem kell harakirit elkövetniük a japánoknak, de azért még nem múlt el a veszély
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 10:06
Féléves mélypontra esett a távol-keleti szigetország fogyasztóiár-indexe, de az élelmiszerek nélküli áremelkedés gyorsult.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás köszönt be a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:48
A benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal, a gázolaj ára bruttó 9 forinttal nő szombaton.
Makro / Külgazdaság Fellélegezhetnek a németek?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:18
Csökkentek az ipari termelői árak májusban.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: A gazdaság nem bírja sokáig a nyomást
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:05
A Magyar Nemzeti Bank elnöke elmondta, hogy mit gondol a friss bérstatisztikáról.
Makro / Külgazdaság „Ezeket kilakoltatnák” – Orbán Viktor az adósokról beszélt
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:37
A miniszterelnök az állami médiában fejtette ki véleményét.
Makro / Külgazdaság Levágják a svájciak aranytojást tojó tyúkját?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:22
Nagyot esett a független európai állam óraexportja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG