A 75 éves Ferrari sportautógyártó kedden mutatta be első négyajtós sorozatgyártású autóját, a Purosangue névre keresztelt SUV-ot. Érdekes fordulat ez azután, hogy 2016-ban a cég akkori vezérigazgatója, Sergio Marchionne még úgy nyilatkozott, hogy először őt kell agyonlőni, ha azt akarják, hogy a Ferrari terepjárót gyártson. Úgy tűnik, gyorsan meggondolta magát, vagy mégsem? Noha a Purosangue úgy néz ki, mint egy SUV – hasonlóan a Porsche Cayenne, a Lamborghini Urus vagy a Maserati Levante modellekhez – azonban mérete, formája és nagyobb magassága ellenére a vállalat ragaszkodik ahhoz, hogy a Purosangue – ami olaszul „telivért” jelent – egy sportkocsi, amelyet az alapoktól kezdve igazi Ferrariként terveztek.
A gyártó szerint lehet, hogy a Purosangue formája eltér az eddig megszokott Ferrarikétól, de minden másban olyan lesz, mint a többi Ferrari. Az új modellt egy 6,5 literes, 715 lóerős V-12-es motor hajtja, amelyet az első tengely mögé szereltek, nem pedig fölé, mint a legtöbb SUV és crossover esetében.
A Ferrari azt állítja, hogy a motor – és a jármű hátulra szerelt transaxle-jének – elhelyezése jóformán teljesen egyenletesen osztja el a jármű súlyát a négy kerék között, ami javítja a stabilitást. (A transaxle egy olyan mechanikus szerkezet, amely a gépkocsi sebességváltójának, tengelyének és differenciálművének funkcióit egyetlen integrált egységben egyesíti.)
Bár a Ferrari leginkább a kétüléses sportautóiról ismert, a vállalat az 1960-as évek eleje óta épít négyüléseseket, és a 2011-ben bemutatott FF kupé óta összkerékhajtású modelleket is gyárt. Ennek ellenére még a Ferrari is elismeri, hogy a Purosangue-gal új területre merészkedik a nagy múltú márka.
A Purosangue indulóára Olaszországban 390 ezer euró (157 millió forint) lesz, közölte a Ferrari, ezzel pedig a cég második legdrágább szériamodelljét dobják piacra a 440 ezer eurós SF90 hibrid sportkocsi után.
A kiszállítások 2023 második negyedévében kezdődnek Európában, a harmadik negyedévben az Egyesült Államokban, és a jövő év végére minden más piacon elérhetővé válik – közölte az autógyártó.
Magas induló ára ellenére a Purosangue valószínűleg népszerű lesz a Ferrari tehetős ügyfelei körében, így vélhetően a Felcsútra vezető utakon is fel-felbukkan majd.
Várhatóan óriási lesz a kereslet az új modell iránt, hiszen a rivális Porsche két SUV-ja, a 2002 óta létező Cayenne és a 2014-ben bemutatott Macan együttesen a Porsche termelésének mintegy 55 százalékát adta az elmúlt egy éveben. Ezzel szemben a Ferrari nem akarja hagyni, hogy a Purosangue ennyire népszerű legyen: a vállalat azt tervezi, hogy a Purosangue gyártását a teljes éves termelésének legfeljebb 20 százalékára, vagyis évente csak körülbelül háromezer darabra korlátozza.
Ez nem túl jelentős szám, így biztosan hamar elkapkodják az elkészült példányokat, már csak azért is, mert a másik olasz rivális, a Lamborghini szuper SUV-jából, a négyliteres, ikerturbós, V8-as, 666 lóerős Urusból már több mint 20 ezer darabot szereltek össze, mióta alig négy évvel ezelőtt megkezdődött a gyártás. 2022 első félévében ez a modell adta a gyártó teljes volumenének 61 százalékát. Igaz ugyan, hogy ez a modell már potom 105 millió forinttól kapható.
Szintén hasonló célból, a Maserati eladásainak fellendítése érdekében érkezett 2016-ban a piacra az 50 millió forinttól elvihető Levante, amely az első két évben valóban nagyot dobott a gyártó eladásain, és ott van még a 80 millió forinttól kapható angol luxusmárka első terepjárója az Aston Martin DBX négyliteres 550 lóerős V8-asa is, amely 2019 őszétől fordította pozitívba a 2010 óta veszteséges angol gyártó pénzügyi mérlegét. Várhatóan a Ferrari is hasonlóan jó eredményeket ér majd el az új modellel.