A dán Maersk, a világ egyik legnagyobb tengeri konténerszállító vállalata újraindítja a teherszállításokat a Vörös-tengeren, amelyeket azt követően függesztett fel, hogy az iráni támogatást élvező jemeni húti milícia drón- és rakétatámadásokat indított az arra járó teherhajók ellen – írta a CNN.
Azt követően térhetnek vissza erre az útvonalra, hogy az Egyesült Államok haditengerészete sikeresen szervezett védelmi koalíciót a hajózás biztonságának helyreállítására. Az Operation Prosperity Guardian névre keresztelt katonai csoportosulásban az USA-n kívül az Egyesült Királyság, Bahrein, Kanada, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, a Seychelles-szigetek és Spanyolország katonasága vesz részt.
A világ számos nagy cége, élükön a Maersk mellett a BP-vel felfüggesztette a hajózást a Vörös-tenger– Szuezi csatorna útvonalon a hútik támadásai nyomán. A milícia azzal magyarázta akcióit, hogy meg akarják akadályozni a teherhajók eljutását Izraelbe. Ezzel segítik az izraeli hadsereg ellen harcoló Hamász terrorszervezetet.
A drónok és a rakéták azonban olyan hajókat is célba vettek, amelyek rakománya nem Izraelbe tartott. Felmerült a lehetősége, hogy az amerikai haditengerészet leradírozza a föld színéről a kilövőállásokat, amivel az USA gyakorlatilag belekeveredett volna Izrael és a Hamász háborújába. Normális időkben a világkereskedelem 10-15 százaléka, ezen belül a konténerszállítások 30 százaléka érinti ezt a hajózási útvonalat. Főként kínai késztermékek utaznak Európába és a Közel-Keletre.
A konfliktus kitörése után több tucat hajó vette az irányt a Jóreménység foka felé, hogy Afrikát megkerülve érje el úti célját. Ez azonban egyes becslések szerint 20 százalék körül mértékben is megdrágíthatja a szállítást. A Maersk is felárat számolt fel a hosszabb útra kényszerült hajóin fuvarozott áruk után. A cég tájékoztatása szerint amint lehet, újraindítják a Vörös-tengert átszelő hajózást. Ugyanakkor a cég közölte, bár a biztonság jelentősen erősödött, a kockázatok nem teljesen szűntek meg. Ezért ha rosszra fordulnak a dolgok, újra elkerülhetik a rövid tengeri utat Ázsia és Európa között.