Az elmúlt napokban egymás után jelentették be a tengeri szállítási ágazat legnagyobb vállalatai, hogy felfüggesztik hajóik közlekedését a Vörös-tengeren, miután a jemeni húti lázadók lólépésben támadják az arra járó teherhajókat. Az amerikai kormány igyekszik sok ország hadihajóiból álló flottával elrettenteni a hútikat a világkereskedelmet megnehezítő viselkedésüktől.
A támadók azt állítják, hogy az Izraelbe tartó hajókra küldenek drónokat és ballisztikus rakétákat, ám a tapasztalatok szerint ez nem igaz – derül ki a BBC összefoglalójából, amely azt találgatja, milyen hatása lesz az újabb fegyveres konfliktusnak a világgazdaságra. A Báb el-Mandeb tengerszoroson, a Vörös-tengeren és a Szuezi csatornán át vezető tengeri útvonal a világ egyik legforgalmasabb szállítási összeköttetése Kína, Tajvan és Európa között. Becslések szerint a világkereskedelem 12 százaléka halad ezen az útvonalon, évente ezermilliárd dollár értékű árut továbbítva.
Ha egy hajó ehelyett Afrikát, a Jóreménység fokát megkerülve teszi meg az utat a két végpont között, akkor hat
és fél ezer kilométerrel nagyobb távolságot kell leküzdenie. A hajóút ideje 25 és fél napról 34 napra nő.
Egymás után dőlnek el a dominók
Az első nagy cég, amely bejelentette, hogy szünetelteti ennek az útvonalnak a használatát a dán Maersk, a világ
második legnagyobb tengeri konténerszállító vállalata volt, majd egymás után követték a példáját mások. Végül
a BP is beállt a sorba, bár nagy riválisa, a Shell egyelőre nem változtatott megszokott szállítási útvonalain.
Szakértők szerint a szállítás drágulása növelheti az olaj árát, bár a konfliktus elmélyülését követő napokban ez
még nem nagyon látszott. A Brent jegyzése továbbra is 80 dollár/hordó alatt tanyázott, ami 15 dollárral marad el
a szeptember végi ártól. Simon Wiliams, a RAC tanácsadó cég elemzője úgy látja, hogy a fekete arany nagy- és
kiskereskedelmi ára között akkora különbség van, hogy az elnyelheti a szállítási drágulásából származó
pluszköltséget. Más a helyzet az egyéb – konténerben szállított – árukkal. Ezeken hamarabb érezhető lehet a hajók biztosítási költségeinek növekedése, továbbá a hosszabb szállítással járó kiadások emelkedése.
Az S&P Global Market elemzőcég becslése szerint normális időkben az Ázsiából Európába, a Közel-Keletre és
Észak-Afrikába szállított áruk 15 százaléka jut el céljához a Vörös-tenger érintésével. Ezen belül a nyersolaj 21,5, a finomított olajtermékek 13 százaléka. Ezek árát érintheti a konfliktus. Ezzel együtt a szakértők nem számítanak akkora zűrzavarra, amekkorát a koronavírus-járvány kitörése okozott a szállítási láncok szétzilálásával. Az olaj és más termékek, például az üzemanyagok árának emelkedése miatt azonban újra nőhet az infláció