3p

A vörös-tengeri szállítási útvonalak megszakadása az olaj és számos más termék drágulásához vezethet, de a
szállítási láncok olyan szétzilálódására, mint a Covid idején nem számítanak a szakértők.

Az elmúlt napokban egymás után jelentették be a tengeri szállítási ágazat legnagyobb vállalatai, hogy felfüggesztik hajóik közlekedését a Vörös-tengeren, miután a jemeni húti lázadók lólépésben támadják az arra járó teherhajókat. Az amerikai kormány igyekszik sok ország hadihajóiból álló flottával elrettenteni a hútikat a világkereskedelmet megnehezítő viselkedésüktől.

Újabb csapás az árfolyamra? Fotó: Depositphotos
Újabb csapás az árfolyamra? Fotó: Depositphotos

A támadók azt állítják, hogy az Izraelbe tartó hajókra küldenek drónokat és ballisztikus rakétákat, ám a tapasztalatok szerint ez nem igaz – derül ki a BBC összefoglalójából, amely azt találgatja, milyen hatása lesz az újabb fegyveres konfliktusnak a világgazdaságra. A Báb el-Mandeb tengerszoroson, a Vörös-tengeren és a Szuezi csatornán át vezető tengeri útvonal a világ egyik legforgalmasabb szállítási összeköttetése Kína, Tajvan és Európa között. Becslések szerint a világkereskedelem 12 százaléka halad ezen az útvonalon, évente ezermilliárd dollár értékű árut továbbítva.

Ha egy hajó ehelyett Afrikát, a Jóreménység fokát megkerülve teszi meg az utat a két végpont között, akkor hat
és fél ezer kilométerrel nagyobb távolságot kell leküzdenie. A hajóút ideje 25 és fél napról 34 napra nő.

Egymás után dőlnek el a dominók

Az első nagy cég, amely bejelentette, hogy szünetelteti ennek az útvonalnak a használatát a dán Maersk, a világ
második legnagyobb tengeri konténerszállító vállalata volt, majd egymás után követték a példáját mások. Végül
a BP is beállt a sorba, bár nagy riválisa, a Shell egyelőre nem változtatott megszokott szállítási útvonalain.

Szakértők szerint a szállítás drágulása növelheti az olaj árát, bár a konfliktus elmélyülését követő napokban ez
még nem nagyon látszott. A Brent jegyzése továbbra is 80 dollár/hordó alatt tanyázott, ami 15 dollárral marad el
a szeptember végi ártól. Simon Wiliams, a RAC tanácsadó cég elemzője úgy látja, hogy a fekete arany nagy- és
kiskereskedelmi ára között akkora különbség van, hogy az elnyelheti a szállítási drágulásából származó
pluszköltséget. Más a helyzet az egyéb – konténerben szállított – árukkal. Ezeken hamarabb érezhető lehet a hajók biztosítási költségeinek növekedése, továbbá a hosszabb szállítással járó kiadások emelkedése.

Az S&P Global Market elemzőcég becslése szerint normális időkben az Ázsiából Európába, a Közel-Keletre és
Észak-Afrikába szállított áruk 15 százaléka jut el céljához a Vörös-tenger érintésével. Ezen belül a nyersolaj 21,5, a finomított olajtermékek 13 százaléka. Ezek árát érintheti a konfliktus. Ezzel együtt a szakértők nem számítanak akkora zűrzavarra, amekkorát a koronavírus-járvány kitörése okozott a szállítási láncok szétzilálásával. Az olaj és más termékek, például az üzemanyagok árának emelkedése miatt azonban újra nőhet az infláció

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 28330 28210 28560 -0,60% 0 0 7 849 702 850 HUF 2025-08-01 17:13:37
MOL 3022 3014 3048 -0,92% 0 0 857 697 498 HUF 2025-08-01 17:10:34
MTELEKOM 1738 1726 1748 -0,23% 0 0 475 979 552 HUF 2025-08-01 17:05:07
RICHTER 10400 10370 10500 -1,14% 0 0 1 558 908 660 HUF 2025-08-01 17:05:17
OPUS 572 562 587 -0,35% 0 0 98 155 440 HUF 2025-08-01 17:05:46
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Szárnyalt a BUX júliusban, a Wood vezeti a brókerlistát
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 2. 08:01
A nyár második hónapja is pozitívan telt a Budapesti Értéktőzsdén, hiszen a BUX index első alkalommal érte el a 100 000 pontos lélektani határt, amely végül 3,7 százalékos növekedéssel 101 244,5 ponton zárt.
Részvény / Deviza / Áru A pesti tőzsde is megsínylette Trump legújabb húzását
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 18:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 726,05 pontos, 0,72 százalékos csökkenéssel, 100 518,47 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Meg fog lepődni, mi történt a forinttal pénteken
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 18:31
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben pénteken kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Negatívba fordult a pesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 14:48
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,25 pontos nyitás után csökkent pénteken kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Trump valami nagyon furcsát tett az Apple-lel
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 14:21
Pánikvásárlás hajtotta az Apple-t.
Részvény / Deviza / Áru Emelkedéssel nyitott a BUX
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 09:41
A csütörtöki záró értékéhez képest alig változott.
Részvény / Deviza / Áru Rossz érzés meglátni, hogy mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 07:43
Nemzetközi devizakereskedelemben vitézkedik a forint.
Részvény / Deviza / Áru Gyengültek a New York-i tőzsde főbb mutatói
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 07:11
Gyengüléssel zártak csütörtökön a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Kijózanodott a forint, és ütőképes lett
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 18:55
Gatyába rázta magát a forint csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru A nemzetközi szelek felfelé fújták a BUX-ot
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 17:31
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 400,85 pontos, 0,4 százalékos emelkedéssel 101 244,52 ponton zárt csütörtökön.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG