4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nincs nyugtuk a hét éve lezuhant, amúgy elavult szovjet gyártmányú lengyel kormánygép egykori utasainak: még sírjukból is kiforgatják őket, hogy újra vizsgálódhassanak a hatóságok. A lengyel ügyészség most épp az orosz légiirányítókat vádolja, pedig ők kérték a pilótát, hogy ne szálljon le a ködben.

Javaslat, utasítás

A lengyel kormánygép, amely a katyni áldozatokról való megemlékezésre szállította az ország és a hadsereg vezetőinek színe-virágát, alkalmatlan időjárási helyzetben próbált meg leszállni a szmolenszki, egyébként alig használt, ezért modern eszközökkel el sem látott repülőtérre. A légiirányítók azt javasolták, szálljanak le más, biztonságos repülőtéren, de hát az több száz km-re lett volna, így a magas rangú vendégek késtek volna az ünnepségről. A legvalószínűbb magyarázat az volt, hogy a pilótákat utasították a gépen, hogy mindenképp szálljanak le.

Annak idején voltak bizonytalan részletek, leginkább az, hogy valaki benntartózkodhatott a pilótafülkében a leszállás, majd a lezuhanás idején, márpedig ott olyankor senkinek semmi keresnivalója nem lett volna. Ha pedig ott volt, valaki, csak a magas rangú utasok egyike lehetett, hisz más nem utazott a gépen. Akár egy katonatiszt, netán a légierő tisztje, akinek nem mertek ellent mondani a pilóták, még kevésbé merték volna kiküldeni a pilótafülkéből, pedig a szabályok szerint ez lett volna a kötelességük.

Alkalmatlan repülőtér, ócska repülő

Azt mindenesetre tudjuk, hogy sűrű köd volt, azt is, hogy a szmolenszki repülőtérnek semmilyen berendezése nem volt, ami a vakleszállást lehetővé teszi. A Tupoljev-154-es szovjet gép sem volt épp egy modern darab, így azon sem voltak olyan kifinomult műszerek, amelyek annak idején már minden valamirevaló utasszállítón természetesek voltak. Nem is értjük, hogy a büszke és többnyire oroszellenes mindenkori lengyel vezetés miért üzemeltetett egy régi, elavult, üzemanyagfaló szovjet típust kormánygép gyanánt, miközben már a nemzeti légitársaság, a LOT is rég kidobta ezeket.

Nem nyugszanak

Most, hét évvel az események után a lengyel vádhatóság közölte, hogy új bizonyítékaik vannak, miszerint két orosz légiirányító és egy harmadik személy, aki az irányítótoronyban tartózkodott, felelős a balesetért. Azt nem mondták, hogy szándékos cselekménnyel vagy csak gondatlansággal vádolják őket, mindenesetre a lengyel hatóságok szeretnék kihallgatni a három orosz személyt. Annak idején ugyan felmerült, hogy a légiirányítók zavaros utasításokat adtak a közvetlen leszálláskor, de ezt az eredeti vizsgálat nem találta gondatlanságnak, mivel a légiirányatók határozottan kijelentették, hogy leszállásra alkalmatlan a reptér, és ezek után hárult rájuk olyan feladat, amiről előre jelezték hogy megoldhatatlan.

Böszmeségek

A mostani vádaskodás nem az első. A tragédiában elhunyt elnök ikertestvére, korábbi miniszterelnök, most pedig a kormánypárt elnöke, Jaroslaw Kaczynsi felvetett már olyan változatokat, hogy a tragédiáért Donald Tusk akkori miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök együtt felelősek, de a The Washington Post szerint olyan vádak is elhangzottak környezetéből, miszerint a repülőn bomba volt, vagy hogy az oroszok mesterségesen készítettek ködöt a repülőtér körül. Ez már csak azért is abszurd, mert még ha eszébe is jutna ez valakinek, arra nem számíthatott volna, hogy egy felelős pilóta le is száll abban a ködben.

Emellett megvádolták Donald Tuskot, hogy egyrészt nem vigyázott eléggé a gép biztonságára (mintha ez az elnök feladata lenne), másrészt hog nem megfelelően vizsgálta ki a tragédiát, sőt együttműködött Putyinnal, ezzel hazaárulást követett el. Itt csak az a bökkenő, hogy egy külföldön lezuhant gép ügyét hogy máshogy lehetne megfelelően kivizsgálni, mint az adott ország hatóságaival való szoros együttműködéssel?

Árokásás

Mindebből az látszik, hogy kegyetlen árokásás zajlik a lengyel politikai erők között, és ennek részeként az erősen nacionalista és fanatikusan oroszellenes kormánypárt mindenáron ki akarja kezdeni Donald Tuskot, aki azóta sikeres vezető európai politikus lett. Ennek eszközeként felbolygatják ezt a repülő-ügyet is, kihantolják a halottakat, robbanóanyag maradványokat keresnek rajtuk, ami a lengyel társadalom nem kis részében visszatetszést kelt. Az oroszok pedig nyilván nem fogják Lengyelországba küldeni a légiirányítókat (ahogy mi sem küldtük Zágrábba Hernádi Zsoltot), mivel kevés az esélye, hogy elfogulatlanul kezelnék őket.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy Márton fellebbezni készül a Budapestnek kedvező ítélet miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 16:44
A miniszer vitatja a bírósági döntést a 10 milliárd forint visszafizetéséről. Felhívta Karácsony Gergely figyelmét arra, hogy 2019 óta még több állami pénzből gazdálkodhat a főváros.
Makro / Külgazdaság Kamatostul visszakapja a főváros
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 16:09
Az Államkincstárnak 10 milliárd forintot kell visszafizetnie, erről döntött a bíróság.
Makro / Külgazdaság Mi lesz az árrésstop vége? Csillag Istvánt kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 15:41
A volt gazdasági és közlekedési miniszter június 25-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság A japán jegybankot nem rázta meg a közel-keleti háború – így döntött
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 15:27
A japán jegybank (BoJ) az elemzők által vártnak megfelelően, egyhangú döntéssel évi 0,5 százalékon, 2008 óta a legmagasabb szinten tartotta irányadó kamatát kedden.
Makro / Külgazdaság Menetel a magyar gazdaság a béka feneke alá: már csak minimális növekedésre számít a szakértő
Herman Bernadett | 2025. június 16. 16:48
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5 százalékos növekedés után gyorsulásra lehet számítani 2026-ban. Mindezt ebben az évben 4,3, 2026-ban pedig 4 százalékos éves átlagos infláció kísérheti – ismertette Németh Dávid, a K&H vezető elemzője a pénzintézet legfrissebb előrejelzését. A prognózisból az is kiderült, hogy mi vár a forintra.
Makro / Külgazdaság Ha a legsötétebb jóslatok jönnek be, durva infláció vár ránk
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 15:27
Az izraeli-iráni háború miatt komolyabban megugrott az olajár, egyes jóslatok 100-120 dolláros hordónkénti árat sem tartanak kizártnak. Munkatársunk a Trend FM reggeli műsorának vendége volt – a témák között a plázastop szigorítása is szerepelt.
Makro / Külgazdaság Ki nem találná, melyik országból jött a legtöbb menekült az unióba
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:49
Összességében csökkent a menedékkérők száma az első negyedévben, itt vannak a friss statisztikák.
Makro / Külgazdaság Nem lassít az Európai Bizottság – jön az összeütközés Magyarországgal?
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:18
Az uniós energiaügyi biztos nem enyhítene a korábban felvázolt, a magyar kormány által élesen kritizált intézkedéscsomagon.
Makro / Külgazdaság Rábólintott a kiárusításra Donald Trump, de az elemzők aggódnak az acélipari óriási miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 10:36
Zöld utat kapott a US Steel felvásárlása, de az amerikai kormány megőrzi a befolyását.
Makro / Külgazdaság Bajban a Boeing, de a távoli jövőt még optimistán látják
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 09:19
A kereslet csak kicsit fog csökkenni, de a saját teljesítményére vonatkozó előrejelzéseit lejjebb csavarta a cég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG