4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Nincs nyugtuk a hét éve lezuhant, amúgy elavult szovjet gyártmányú lengyel kormánygép egykori utasainak: még sírjukból is kiforgatják őket, hogy újra vizsgálódhassanak a hatóságok. A lengyel ügyészség most épp az orosz légiirányítókat vádolja, pedig ők kérték a pilótát, hogy ne szálljon le a ködben.

Javaslat, utasítás

A lengyel kormánygép, amely a katyni áldozatokról való megemlékezésre szállította az ország és a hadsereg vezetőinek színe-virágát, alkalmatlan időjárási helyzetben próbált meg leszállni a szmolenszki, egyébként alig használt, ezért modern eszközökkel el sem látott repülőtérre. A légiirányítók azt javasolták, szálljanak le más, biztonságos repülőtéren, de hát az több száz km-re lett volna, így a magas rangú vendégek késtek volna az ünnepségről. A legvalószínűbb magyarázat az volt, hogy a pilótákat utasították a gépen, hogy mindenképp szálljanak le.

Annak idején voltak bizonytalan részletek, leginkább az, hogy valaki benntartózkodhatott a pilótafülkében a leszállás, majd a lezuhanás idején, márpedig ott olyankor senkinek semmi keresnivalója nem lett volna. Ha pedig ott volt, valaki, csak a magas rangú utasok egyike lehetett, hisz más nem utazott a gépen. Akár egy katonatiszt, netán a légierő tisztje, akinek nem mertek ellent mondani a pilóták, még kevésbé merték volna kiküldeni a pilótafülkéből, pedig a szabályok szerint ez lett volna a kötelességük.

Alkalmatlan repülőtér, ócska repülő

Azt mindenesetre tudjuk, hogy sűrű köd volt, azt is, hogy a szmolenszki repülőtérnek semmilyen berendezése nem volt, ami a vakleszállást lehetővé teszi. A Tupoljev-154-es szovjet gép sem volt épp egy modern darab, így azon sem voltak olyan kifinomult műszerek, amelyek annak idején már minden valamirevaló utasszállítón természetesek voltak. Nem is értjük, hogy a büszke és többnyire oroszellenes mindenkori lengyel vezetés miért üzemeltetett egy régi, elavult, üzemanyagfaló szovjet típust kormánygép gyanánt, miközben már a nemzeti légitársaság, a LOT is rég kidobta ezeket.

Nem nyugszanak

Most, hét évvel az események után a lengyel vádhatóság közölte, hogy új bizonyítékaik vannak, miszerint két orosz légiirányító és egy harmadik személy, aki az irányítótoronyban tartózkodott, felelős a balesetért. Azt nem mondták, hogy szándékos cselekménnyel vagy csak gondatlansággal vádolják őket, mindenesetre a lengyel hatóságok szeretnék kihallgatni a három orosz személyt. Annak idején ugyan felmerült, hogy a légiirányítók zavaros utasításokat adtak a közvetlen leszálláskor, de ezt az eredeti vizsgálat nem találta gondatlanságnak, mivel a légiirányatók határozottan kijelentették, hogy leszállásra alkalmatlan a reptér, és ezek után hárult rájuk olyan feladat, amiről előre jelezték hogy megoldhatatlan.

Böszmeségek

A mostani vádaskodás nem az első. A tragédiában elhunyt elnök ikertestvére, korábbi miniszterelnök, most pedig a kormánypárt elnöke, Jaroslaw Kaczynsi felvetett már olyan változatokat, hogy a tragédiáért Donald Tusk akkori miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök együtt felelősek, de a The Washington Post szerint olyan vádak is elhangzottak környezetéből, miszerint a repülőn bomba volt, vagy hogy az oroszok mesterségesen készítettek ködöt a repülőtér körül. Ez már csak azért is abszurd, mert még ha eszébe is jutna ez valakinek, arra nem számíthatott volna, hogy egy felelős pilóta le is száll abban a ködben.

Emellett megvádolták Donald Tuskot, hogy egyrészt nem vigyázott eléggé a gép biztonságára (mintha ez az elnök feladata lenne), másrészt hog nem megfelelően vizsgálta ki a tragédiát, sőt együttműködött Putyinnal, ezzel hazaárulást követett el. Itt csak az a bökkenő, hogy egy külföldön lezuhant gép ügyét hogy máshogy lehetne megfelelően kivizsgálni, mint az adott ország hatóságaival való szoros együttműködéssel?

Árokásás

Mindebből az látszik, hogy kegyetlen árokásás zajlik a lengyel politikai erők között, és ennek részeként az erősen nacionalista és fanatikusan oroszellenes kormánypárt mindenáron ki akarja kezdeni Donald Tuskot, aki azóta sikeres vezető európai politikus lett. Ennek eszközeként felbolygatják ezt a repülő-ügyet is, kihantolják a halottakat, robbanóanyag maradványokat keresnek rajtuk, ami a lengyel társadalom nem kis részében visszatetszést kelt. Az oroszok pedig nyilván nem fogják Lengyelországba küldeni a légiirányítókat (ahogy mi sem küldtük Zágrábba Hernádi Zsoltot), mivel kevés az esélye, hogy elfogulatlanul kezelnék őket.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Döntött az MNB: óvatos és megfontolt maradt
Herman Bernadett | 2025. október 21. 14:00
Októberben is maradt a 6,5 százalékos alapkamat. A jegybank monetáris tanácsa ismét óvatos maradt, tavaly szeptember óta nem nyúlt az irányadó rátához. 
Makro / Külgazdaság Svédország szorítaná sarokba az Orbán-kormányt – egyetlen euró sem jöhetne Brüsszelből
Litván Dániel | 2025. október 21. 11:17
Bezárná az uniós forrásokhoz vezető kiskapukat a svéd kormány tervezete. Eközben egyre nő a nyomás Ursula von der Leyenen a kémbotrányba keveredett Várhelyi Olivér miatt is.
Makro / Külgazdaság Ekkora a baj? A Mol hozzányúlhat a stratégiai olajkészletekhez
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 10:22
Hónapokra kieshet ugyanis a százhalombattai finomító kapacitásának 40 százaléka. Eközben Orbán Viktor elrendelte a százhalombattai tűzeset kivizsgálását.
Makro / Külgazdaság Huncutkodnak a hazai benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 09:56
A gázolaj átlagárát kevésbé vitték le, mint amennyivel a Mol adja olcsóbban nekik.
Makro / Külgazdaság Mindenki Varga Mihály mai beszédére vár
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 07:15
Bár az nem lehet kérdés, hogy a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa nem nyúl a 6,5 százalékos jegybanki alapkamathoz, érdekes lesz, reagál-e az elnök e fórumon is a kormány felől érkező kamatcsökkentési nyomásra.
Makro / Külgazdaság Nincs megállás, megint hozzányúlna a kormány az Otthon Start feltételeihez
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 06:35
Kiemelt beruházássá minősítenének bizonyos építési beruházásokat, a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket meg kiemelt jelentőségű üggyé.
Makro / Külgazdaság Nagyon begurult Szijjártó Péter – minden eszközt be fog vetni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 17:29
Nem fogadta jól a magyar miniszter az Európai Tanács döntését. De még nincs vége a játszmának?
Makro / Külgazdaság Hová fajulhat a Matolcsy-féle MNB-botrány? Ezt is kérdezzük Oszkó Pétertől a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 16:38
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója október 27-én, hétfőn délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lecsap az uniós bunkósbot az orosz gázexportra – a magyar kormány nem lesz boldog
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 15:31
Elfogadta az Európai Tanács az Európai Parlament szigorított javaslatát, 2026 végétől tiltott lesz az orosz gáz importja.
Makro / Külgazdaság 340 milliárdot adna a magyar kormány magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 15:18
Innovációra és kutatásra. Hét pályázati konstrukciót is meghirdettek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG