4p
Nincs nyugtuk a hét éve lezuhant, amúgy elavult szovjet gyártmányú lengyel kormánygép egykori utasainak: még sírjukból is kiforgatják őket, hogy újra vizsgálódhassanak a hatóságok. A lengyel ügyészség most épp az orosz légiirányítókat vádolja, pedig ők kérték a pilótát, hogy ne szálljon le a ködben.

Javaslat, utasítás

A lengyel kormánygép, amely a katyni áldozatokról való megemlékezésre szállította az ország és a hadsereg vezetőinek színe-virágát, alkalmatlan időjárási helyzetben próbált meg leszállni a szmolenszki, egyébként alig használt, ezért modern eszközökkel el sem látott repülőtérre. A légiirányítók azt javasolták, szálljanak le más, biztonságos repülőtéren, de hát az több száz km-re lett volna, így a magas rangú vendégek késtek volna az ünnepségről. A legvalószínűbb magyarázat az volt, hogy a pilótákat utasították a gépen, hogy mindenképp szálljanak le.

Annak idején voltak bizonytalan részletek, leginkább az, hogy valaki benntartózkodhatott a pilótafülkében a leszállás, majd a lezuhanás idején, márpedig ott olyankor senkinek semmi keresnivalója nem lett volna. Ha pedig ott volt, valaki, csak a magas rangú utasok egyike lehetett, hisz más nem utazott a gépen. Akár egy katonatiszt, netán a légierő tisztje, akinek nem mertek ellent mondani a pilóták, még kevésbé merték volna kiküldeni a pilótafülkéből, pedig a szabályok szerint ez lett volna a kötelességük.

Alkalmatlan repülőtér, ócska repülő

Azt mindenesetre tudjuk, hogy sűrű köd volt, azt is, hogy a szmolenszki repülőtérnek semmilyen berendezése nem volt, ami a vakleszállást lehetővé teszi. A Tupoljev-154-es szovjet gép sem volt épp egy modern darab, így azon sem voltak olyan kifinomult műszerek, amelyek annak idején már minden valamirevaló utasszállítón természetesek voltak. Nem is értjük, hogy a büszke és többnyire oroszellenes mindenkori lengyel vezetés miért üzemeltetett egy régi, elavult, üzemanyagfaló szovjet típust kormánygép gyanánt, miközben már a nemzeti légitársaság, a LOT is rég kidobta ezeket.

Nem nyugszanak

Most, hét évvel az események után a lengyel vádhatóság közölte, hogy új bizonyítékaik vannak, miszerint két orosz légiirányító és egy harmadik személy, aki az irányítótoronyban tartózkodott, felelős a balesetért. Azt nem mondták, hogy szándékos cselekménnyel vagy csak gondatlansággal vádolják őket, mindenesetre a lengyel hatóságok szeretnék kihallgatni a három orosz személyt. Annak idején ugyan felmerült, hogy a légiirányítók zavaros utasításokat adtak a közvetlen leszálláskor, de ezt az eredeti vizsgálat nem találta gondatlanságnak, mivel a légiirányatók határozottan kijelentették, hogy leszállásra alkalmatlan a reptér, és ezek után hárult rájuk olyan feladat, amiről előre jelezték hogy megoldhatatlan.

Böszmeségek

A mostani vádaskodás nem az első. A tragédiában elhunyt elnök ikertestvére, korábbi miniszterelnök, most pedig a kormánypárt elnöke, Jaroslaw Kaczynsi felvetett már olyan változatokat, hogy a tragédiáért Donald Tusk akkori miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök együtt felelősek, de a The Washington Post szerint olyan vádak is elhangzottak környezetéből, miszerint a repülőn bomba volt, vagy hogy az oroszok mesterségesen készítettek ködöt a repülőtér körül. Ez már csak azért is abszurd, mert még ha eszébe is jutna ez valakinek, arra nem számíthatott volna, hogy egy felelős pilóta le is száll abban a ködben.

Emellett megvádolták Donald Tuskot, hogy egyrészt nem vigyázott eléggé a gép biztonságára (mintha ez az elnök feladata lenne), másrészt hog nem megfelelően vizsgálta ki a tragédiát, sőt együttműködött Putyinnal, ezzel hazaárulást követett el. Itt csak az a bökkenő, hogy egy külföldön lezuhant gép ügyét hogy máshogy lehetne megfelelően kivizsgálni, mint az adott ország hatóságaival való szoros együttműködéssel?

Árokásás

Mindebből az látszik, hogy kegyetlen árokásás zajlik a lengyel politikai erők között, és ennek részeként az erősen nacionalista és fanatikusan oroszellenes kormánypárt mindenáron ki akarja kezdeni Donald Tuskot, aki azóta sikeres vezető európai politikus lett. Ennek eszközeként felbolygatják ezt a repülő-ügyet is, kihantolják a halottakat, robbanóanyag maradványokat keresnek rajtuk, ami a lengyel társadalom nem kis részében visszatetszést kelt. Az oroszok pedig nyilván nem fogják Lengyelországba küldeni a légiirányítókat (ahogy mi sem küldtük Zágrábba Hernádi Zsoltot), mivel kevés az esélye, hogy elfogulatlanul kezelnék őket.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kiderült, mit kért Ursula von der Leyen Orbán Viktortól
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 07:43
Olyat, ami Orbán Viktor szerint nincs.
Makro / Külgazdaság Ursula von der Leyenék lerántják a leplet – és ennek aligha fogunk örülni
Csabai Károly | 2025. november 19. 05:44
Szerda délelőtt teszi közzé az Európai Bizottság statisztikai hivatala, az Eurostat a 27 uniós tagország októberi éves harmonizált fogyasztóiár-indexeit. Bár Magyarország neve mellett a négy hónapja stagnáló éves inflációs számnál – ha csak egytized százalékponttal is, de – alacsonyabb érték szerepel majd, a Privátbankár Európai Inflációs Körkép friss becslése szerint a szeptemberi rangsorhoz képest még így is két helyet rontottunk. Így már csak két EU-s államban magasabb az infláció, mint itthon: Észtországban és Romániában.
Makro / Külgazdaság Most az utolsó szalmaszálat is elveheti a magyar kormány Ukrajnától?
Litván Dániel | 2025. november 18. 19:24
Egy hónapja van átvágnia a gordiuszi csomót Ursula von der Leyennek, különben tényleg elfogyhat Ukrajna pénze. Orbán Viktor most tényleg célhoz érhet? Nagyító alatt ezúttal Ukrajna uniós támogatása.
Makro / Külgazdaság Még mindig kétszer nagyobb inflációt érzünk, mint amit a KSH mér
Imre Lőrinc | 2025. november 18. 17:41
Továbbra sem fűződik kamatcsökkentés Varga Mihály nevéhez, a Magyar Nemzeti Bank immár több mint egy éve 6,5 százalékon tartja az irányadó rátát. A jegybankelnök a döntés háttere mellett az amerikai védőpajzsról és a bankokat sújtó terhek megemeléséről is beszélt keddi sajtótájékoztatóján.
Makro / Külgazdaság Nem inogtak meg Varga Mihályék, a forint örömére
Imre Lőrinc | 2025. november 18. 14:01
Nem változtatott a Magyar Nemzeti Bank az immár több mint egy éve 6,5 százalékon álló alapkamaton.
Makro / Külgazdaság Nem vizsgálja a hatóság az Indexet és a Blikket
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 11:34
Bár a médiapiac döntően átalakul, a versenyhivatalt ez nem igazán érdekli.
Makro / Külgazdaság Csökkent az átlag- és a mediánbér július és szeptember között
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:37
Alacsonyabb a nettó átlag- és mediánkereset is a júliusinál: utóbbi akkor még 399 ezer forint volt. Igaz, az augusztusi és a tavaly szeptemberi számokhoz képest van emelkedés, amelyről részletesen ír a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Makro / Külgazdaság Zombi cégek, felpörgő kiva és új Nokia: így adóznak a vállalkozások a jövő évtől
Imre Lőrinc | 2025. november 17. 19:42
Több mint 200 ezer vállalkozást érint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a kormányzat megállapodásából létrejött, 11 pontból álló adócsökkentési csomag, ami jövőre 78-90 milliárd forintot vesz ki az államkasszából, és hagy ott a cégeknél. A sajtóeseményt követő háttérbeszélgetésen azt is megtudtuk, hogy terítéken van-e még a szocho 13-ról 12 százalékra csökkentése.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter bekeményített: perelni akar a magyar kormány?
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 18:19
Ha kikerülik az Európai Unióban a magyar vétót.
Makro / Külgazdaság Enyhül a feszültség? Közeledik egymáshoz Kína és Németország
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 17:01
Először járt a jelenlegi német kormány egy minisztere Kínában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG