Az Apple Inc. és a BYD Co. éveken át együttműködött az amerikai vállalat villanyautó-fejlesztési projektjében, amit az idei év elején feladtak – vette át Bloomberg hírét a Yahoo Finance. Nagy hatótávolságot biztosító akkumulátorokat fejlesztettek közösen, amelyek tömeggyártásra alkalmas kései utódait ma a kínai autógyártó autóiba építik.
Az ügyhöz közel álló forrásoktól származó információ szerint a felek 2017-ben találtak egymásra, miután mindkettőjük érdeklődése a lítium-vasfoszfát akkumulátorok (LFP) irányába fordult. Ettől nagyobb hatótávolságot és biztonságosabb üzemeltetést vártak. Bár az Apple-nek nincsenek szabadalmi jogai a BYD autóiban ma használt akkukban, az együttműködés jól jelzi, milyen messze jutott autógyártási álma megvalósításában.
Az amerikai technológiai óriás nagyjából egymilliárd dollárt (370 milliárd forint) kötött egy évtized alatt autógyártási projektjére, amiről sokáig azt hitték a szakértők, hogy az Apple legújabb nagy dobása lehet. Idén februárban aztán becsukták a boltot, mert úgy ítélték meg, hogy nem tudnak olyan elektromos autóval előállni, ami akkora ugrás lenne ezen a téren, mint az első iPhone okos telefon megjelenése volt 2007-ben.
Az informátorok szerint az Apple és a BYD közösen fejlesztett akkutechnológiája az amerikai cég régi szokása szerint erősen egyedi volt, azaz csak az ő autóikban lehetett volna használni, miközben azok másfajta akkumulátorokkal nem működtek volna. Az Apple hozta a közösbe az akkuk hőkezelési szaktudását, a BYD a gyártási know-how-t és a LFP technológiát. A Bloomberg értesülésére az amerikai cég nem reagált, a kínai azt tartotta fontosnak közölni, hogy a cég autókban használt LFP-alapú Blade márkanevű akkumulátorok minden szabadalmi joga a birtokukban van. Magyarán ez már nem valamiféle közös termék vagy koppintás. A Blade fejlesztésében részt vevő szakemberek elmondása aszerint a kínai mérnökök sokat tanultak az Apple-lel közös munkából.