Az Apple Inc. és a BYD Co. éveken át együttműködött az amerikai vállalat villanyautó-fejlesztési projektjében, amit az idei év elején feladtak – vette át Bloomberg hírét a Yahoo Finance. Nagy hatótávolságot biztosító akkumulátorokat fejlesztettek közösen, amelyek tömeggyártásra alkalmas kései utódait ma a kínai autógyártó autóiba építik.
Az ügyhöz közel álló forrásoktól származó információ szerint a felek 2017-ben találtak egymásra, miután mindkettőjük érdeklődése a lítium-vasfoszfát akkumulátorok (LFP) irányába fordult. Ettől nagyobb hatótávolságot és biztonságosabb üzemeltetést vártak. Bár az Apple-nek nincsenek szabadalmi jogai a BYD autóiban ma használt akkukban, az együttműködés jól jelzi, milyen messze jutott autógyártási álma megvalósításában.
Fotó: Depositphotos
Az amerikai technológiai óriás nagyjából egymilliárd dollárt (370 milliárd forint) kötött egy évtized alatt autógyártási projektjére, amiről sokáig azt hitték a szakértők, hogy az Apple legújabb nagy dobása lehet. Idén februárban aztán becsukták a boltot, mert úgy ítélték meg, hogy nem tudnak olyan elektromos autóval előállni, ami akkora ugrás lenne ezen a téren, mint az első iPhone okos telefon megjelenése volt 2007-ben.
Az informátorok szerint az Apple és a BYD közösen fejlesztett akkutechnológiája az amerikai cég régi szokása szerint erősen egyedi volt, azaz csak az ő autóikban lehetett volna használni, miközben azok másfajta akkumulátorokkal nem működtek volna. Az Apple hozta a közösbe az akkuk hőkezelési szaktudását, a BYD a gyártási know-how-t és a LFP technológiát. A Bloomberg értesülésére az amerikai cég nem reagált, a kínai azt tartotta fontosnak közölni, hogy a cég autókban használt LFP-alapú Blade márkanevű akkumulátorok minden szabadalmi joga a birtokukban van. Magyarán ez már nem valamiféle közös termék vagy koppintás. A Blade fejlesztésében részt vevő szakemberek elmondása aszerint a kínai mérnökök sokat tanultak az Apple-lel közös munkából.