Azt azért túlzás lenne állítani, hogy bombaként robbant volna a hír február 28-án, hogy az Apple végleg feladja autógyártási terveit, és törli erre irányuló projektjét. A dolog azért sem szólhatott akkorát, mert a Titan névre keresztelt, nagyjából tíz éve futó projekt végig teljes titoktartásban zajlott, és a nagyérdemű közönség nemhogy kész Apple autót, de még egy prototípust sem láthatott az évek során. Ráadásul az első modell bemutatását már 2022-ben is csak 2026-ra tervezte a cég, de ezt a céldátumot néhány hónapja 2028-ra tolták – most meg ugyebár a végtelenbe.
Azon kívül, hogy eredetileg egy teljesen önvezető, high-tech megoldásokat felvonultató, nagyjából 100 ezer dolláros árra belőtt elektromos autóról szóltak a tervek, semmit sem tudunk arról, hogy nézett volna ki, mit tudott volna az Apple autója. Arra vonatkozóan is csak becslések vannak, hogy mennyit költött erre a projektre a cég, a mostani hír kapcsán azt hallhattuk, hogy kétezer dolgozó állása került veszélybe. Ha ennyien foglalkoztak a projekttel, akkor egy évtized alatt csak a bérköltségek is csillagászatiak lehettek, az egész, most egy mozdulattal a kukába helyezett projekt költségei pedig biztosan a sokmilliárd dolláros kategóriában voltak (egy elemző például összesen 10 milliárd dollárra becsülte ezeket).
Minden nem sikerülhet
Persze az Apple-t önmagában néhány milliárd dollár elvesztegetése, illetve egy soha nem létezett termék több évvel későbbi piacra dobásának törlése nem fogja földhöz vágni, hiszen a cég a március 1-jei állás szerint a világ második legértékesebb cége, piaci értéke közel 2,8 billió (2 791 000 000 000) dollár. Akár még azt is lehet mondani, hogy a vállalat vezetői talán bölcsen döntöttek, hogy belátták tévedésüket, és még viszonylag időben ki tudtak szállni, megállva hogy makacsságból, hiúságból – kártyás nyelven szólva – jó pénzt dobjanak a rossz után, azaz újabb dollármilliárdokat égessenek el egy rossz döntés jobbra fordításának reményében.
Másrészről viszont a döntés megmutatja, hogy még az akkora óriásvállalatok, mint az Apple sem mindenhatók, és bizony néha még nekik is beletörhet a bicskájuk valamibe. Egyes elemzők pedig azt emelik ki, hogy az Apple-nek – minden sikeressége ellenére – folyamatos növekedésre lenne szüksége, és ehhez új piaci szegmensekbe kellene belépnie. Nyilván ez vezette az Apple vezetőit, amikor megcélozták az autópiacot, csak hát nem jött össze a dolog.
Jókor dobták a lapjaikat?
Vannak viszont, akik szerint a hír nyilvánvaló rossz mellékzöngéi mellett a vállalat most jó döntést hozott üzleti szempontból. Miközben az Apple hosszú évek óta igen magas, 30 százalék körüli haszonkulcsot képes elérni termékeivel, az elektromos autók piacát sokáig megközelíthetetlenül uraló Tesla a legjobb évében volt képes 16 százalékra, 2023-ban pedig 9 százalékot ért el. Az Apple tehát egy alacsonyabb haszonkulcsot ígérő, cserébe viszont iszonyatosan tőkeigényes – egy autó fejlesztése és gyártása nem az a kategória, mint mondjuk egy okosóráé – piacot célozta volna meg, ahol ráadásul egyre élesebb a verseny is. A befektetők többsége is hasonló véleményen lehet, a bejelentés hatására ugyanis nem esett a cég részvényeinek árfolyama, sőt rögtön utána még kicsivel drágábbak is lettek.
A hírről elsőként beszámoló Bloomberg azt is tudni vélte, hogy az erőforrásokat, illetve részben magukat a Titan projekten dolgozókat is az Apple a mesterséges intelligencia területére irányítja át, ahol erőteljesebben be akar szállni a versenybe, ahol például hagyományos riválisa, a Microsoft akkora, üzletileg is jól kamatozó sikereket ért el az elmúlt egy-két évben. Lehet mondani, hogy az Apple későn ébredt, és itt is majd csak loholhat a Microsoft, a Meta vagy éppen a Google után, csakhogy nem szabad elfelejteni, hogy az Apple hatalmas, létező ökoszisztémával rendelkezik az okoseszközök piacán, ahol az MI-integráció óriási lehetőségeket rejt magában. Még ha egy jó darabig nem az Apple mesterségesintelligencia-applikációi lesznek is a legjobbak a piacon, az nem jelenti azt, hogy a cég jelenleg világszerte használt mintegy kétmilliárd eszközén nem ezeket fogja használni. (Gondoljunk csak arra, hogy a cég mennyi ideig volt képes még saját kábelcsatlakozását is ráerőltetni a hűséges felhasználóira, annak minden kényelmetlensége ellenére is.)
Egyedül nem megy
Ettől függetlenül mindenképp érdekes, hogy az autóprojekt elkaszálásáról szóló döntés váratlanul érte az Apple a projekten dolgozó munkatársait, és a jelek szerint maguk a döntéshozók sem erre készültek még néhány hónappal ezelőtt sem. A Wired információi alapján az Apple tavaly minden korábbinál több kilométert tesztelt önvezető járműveket (nem tudjuk, pontosan mit, maga az adat attól a kaliforniai hatóságtól származik, amelynek az ilyen teszteket be kell jelenteni). Sőt, állítólag az Apple képviselői még idén februárban is tárgyaltak lehetséges autóipari partnerekkel a projektben való részvételről.
De miért állt földbe végül a Titan projekt, és miért született meg pont most ez a döntés? Az egyik ok biztosan az, hogy a jelek szerint maga az Apple sem tudta teljesen, mit is akar. Először teljesen önvezető autóban gondolkoztak, de utóbb már csak „fejlett vezetéssegítő funkciókban”, amelyekről nem pontosan tudjuk, mik is lettek volna, de valószínűleg elég hasonlók, mint amelyeket a Tesla, de mostanra már a legtöbb autógyártó is kínál.
Az Apple számos „nagy koponyát” csábított át más cégektől, hogy a projekten dolgozzanak, de sokan aztán a folyamatosan változó elvárásokra, célokra hivatkozva maguk mentek el, másoktól a cég vált meg, az állandó személycserék sem segítették a munkát.
A Wired szerint azonban a legnagyobb baj az volt, hogy az Apple nem lépett partnerségre egyetlen nagy autóipari céggel sem. Márpedig az a háttér, azok a tapasztalatok nélkülözhetetlenek lettek volna egy techcég számára, hogy belépjen az autógyártás világába. A Sony például a Hondával közösen fejleszti 2026-ra ígért modelljét, amelynek Afeela nevű prototípusát már be is mutatták, de a kínai tech-óriáscégek, a Xiaomi, a Baidu, vagy a Huawei is hagyományos kínai autógyártókkal karöltve igyekeznek megvetni a lábukat az autógyártásban. Az Apple viszont – már amennyire tudni lehet – csak tárgyalásokig jutott nagy autóipari beszállítókkal, autógyártókkal (a lehetséges partnerek között felmerült a Magna, az LG, a Canoo, illetve a Hyundai neve is, de ezek meg is maradtak pletykák szintjén).
Merre tovább?
A végső döntéshez pedig az elmúlt hónapok trendjei adhatták meg az utolsó lökést. Nem olyan rég még úgy tűnt, az elektromos autók diadalmenete tovább folytatódik, az utóbbi hónapokban viszont egymást követték az aggasztó hírek. Visszavágott eladási, növekedési, piaci részesedési prognózisok, a magas javítási költségekre és a használtautóként való értékesítés alacsony árára panaszkodó, elektromosautó-flottájukat visszavágó autókölcsönzők, a gyártók közötti erősödő árverseny, újabb belépők a piacra – az egyébként is döcögősen haladó projektnek ezek a hírek jelenthették a halálos ítéletet, és azt, hogy nem csak annak „letekeréséről”, egy jövőbeni újrakezdés reményében történő, valamilyen formában történő továbbviteléről döntöttek, hanem a teljes felszámolásáról.
Azoknak tehát, akik abban reménykedtek, hogy az Apple az autók világában is végrehajt valami olyasmi forradalmat, mint amit az okostelefonok piacán vezetett, most csalódniuk kell. (Mondjuk ha arra gondolunk, hogy a Steve Jobs által büszkén színpadra vitt iPhone legegyszerűbb funkcióit is csak „trükkök százaival” tudták a nyilvános bemutatón működésre bírni, akkor talán nem is olyan nagy baj, hogy egy félkész önvezető autót nem eresztett rá a cég a lelkes vásárlókra.)
Azért az Apple egyáltalán nem tűnik el az autóiparból, sőt e döntés ellenére is még fontosabb szereplője lehet annak a közeljövőben. A CarPlay, azaz az Apple okostelejonjait az autó fedélzeti elektronikájával összekötő szoftver támogatása mára a legtöbb autógyártónál alap dolognak számít (az Android Auto mellett). Az Apple viszont elég nagy sokkot okozott a gyártóknak 2022-ben, amikor bejelentette, jelentősen ki kívánja terjeszteni a CarPlay új változatának képességeit.
A szoftver új, elvileg idén kiadásra kerülő, teljesen újjátervezett változata elméletben képes lenne átvenni a hatalmat az autó összes kijelzője felett, beleértve a legtöbb új modellben már teljesen digitális műszerfalat is. A telefonról vezérelhető lenne az autó szinte összes funkciója, például a klíma vagy éppen az ülésfűtés is. Az új CarPlay vezetési, autóhasználati adatokat is gyűjtene, de azt is lehetővé tenné, hogy zenét például ne csak egy telefonról, hanem az autóban utazó összes Apple eszközről lehessen a fedélzeti rendszerre küldeni.
Az autógyártók az első bejelentés után mély hallgatásba burkolóztak arról, mit gondolnak e tervekről, de az azóta eltelt időben már olyan cégek, mint például a BMW, az Audi, a Toyota, a Ford, a Honda, a Mercedes, illetve a fő amerikai gyártók is megerősítették, hogy az új CarPlay elérhető lesz modelljeikben. Az Apple tehát letett arról, hogy saját autót gyártson, helyette viszont átvenné az uralmat az összes iPhone-tulajdonos autója felett. Valószínűleg hosszútávon ez bizonyul majd a jobb üzletnek.