A Tesla Cybertruck első példányainak leszállítása előtt, majd utána is foglalkoztunk az autóval kapcsolatos problémákkal, aggodalmakkal. Az mindenesetre biztos, hogy a Tesla, illetve Elon Musk a Cybertruckkal fejest ugrott az ismeretlenbe azzal, hogy egy teljesen új járműkategóriát egy ilyen extrém formatervű, előzetesen mindenféle lenyűgöző tulajdonsággal bírónak ígért modellel próbál meghódítani.
A kérdés nem is annyira az, hogy a Cybertruck mennyire lesz önmagában sikeres modell, hiszen a Tesla elkötelezett rajongótábora, illetve az autó kétségkívül semmi máshoz nem hasonlítható formaterve, a hírverés minden bizonnyal elég lesz ahhoz, hogy viszonylag sok darab keljen el belőle. De mekkora csorbát ejthet a Tesla és személyesen Elon Musk nimbuszán a modell?
Az ígéret szép szó, ha megtartják
Ennek eldöntéséhez elsősorban nem is a létező Cybertruckot kell megnéznünk, hanem azt, hogy mit ígértek róla. A Tesla azzal repítette magát az autóipar csúcsára, hogy mindenki mással szembemenve újra feltalálta az autózást, illetve annak elektromos változatát. A semmiből egyszer csak valós körülmények között használható elektromos autókat gyártottak, ráadásul ezek az autók menők voltak, tele innovatív megoldásokkal. És persze hibákkal és gyerekbetegségekkel is, összeszerelési minőségük például jelentősen elmaradt a hagyományos európai autógyártóktól megszokottól, de ez keveseket érdekelt, amikor úgy érezhették, hogy a jövőben ülnek, a jövőt vezetik egy Tesla volánjánál.
A Cybertruckkal Elon Musk azt ígérte, hogy a Tesla most hasonló forradalmat hajt végre a platós kisteherautók, azaz a pickupok világában. Ez a kategória ugyan Európában nem annyira népszerű, de a világ más részein nagyon is, az Egyesült Államok hatalmas autópiacán pedig elképesztően kapósak, az összes eladás nagyjából ötödét teszik ki. A pickup érzelmileg talán kicsit a vadnyugati világ továbbélése, kemény, elpusztíthatatlan, mindenre képes, mindenre képesse teszi tulajdonosát is – nem pont ilyesmiket asszociálunk egy elektromos autóval kapcsolatban. E kategória megújítása tehát presztízsben és üzletileg is jókora diadal lett volna a Teslának.
Amikor 2019-ben Musk bemutatta a Cybertruckot, ez reális lehetőségnek tűnt. A piacon akkor még nem volt elektromos meghajtású pickup, és amit a Tesla ígért, az még az olyan, a figyelem felkeltésére szolgáló külsőségek, mint a semmihez sem hasonlítható formaterv vagy a rögtön elég emlékezetes körülmények között megkérdőjeleződött golyóállóság leszámításával is nagy durranásnak tűnt.
Akkor ugyanis 800 kilométer (500 mérföld) feletti egy töltéssel megtehető távolságot, 6,35 tonnányi (14 ezer font) vontatható tömeget és 1500 kilogrammnyi szállítható súlyt, 2,8 köbméteres rakteret 3 másodperc körüli 0-100-as gyorsulást (2,9 másodperces 0-60 mérföld/órát), illetve 1300 nm feletti nyomatékot ígértek.
Az ár nőtt, a hatótáv csökkent
A várható specifikációk tekintetében a Tesla nem is változtatott, miközben sokan – ugyan jelképes, 100 dolláros összeget – pénzért tettették fel magukat az autóra várók listájára. A végleges, 2023 végétől az első vásárlóknak leszállított modell azonban nem egészen hozza ezeket az adatokat. A menetteljesítmény tekintetében a Cybertruck, illetve annak Cyberbeast néven futó csúcsmodellje ugyan még rá is ver az ígéretekre, de szinte minden, egy pickup vásárlójának fontosabb – hiszen remélhetőleg kevesen terveznek versenypilótát játszani egy ilyen monstrummal – mutatóban elmarad az ígéretekről. A vontatható tömeg 5 tonna, a szállítható súly 1100 kilogramm, mondjuk a raktér mérete 3,4 köbméterre nőtt annak ellenére, hogy az autó méretei egyébként csökkentek az első bemutatóhoz képest.
Az igazán fájó pont azonban a hatótávolság, ami a gyengébbik modell esetén 550, a Cyberbeast esetén 510 kilométer. De ez ugyebár a szabványosított mérés szerint ennyi, a valóságban, például nagy melegben, és különösen nagy hidegben, megpakolva, vontatmányt szállítva, esetleg autópályás sebességet tartva jóval kevesebb is lehet. Márpedig ez igencsak a használhatóság rovására megy, hiszen az eredetileg ígért 500 kilométer körüli valós hatótávval nagyjából az autó is addig bírja, mint egy átlagos vezető „egy fenékkel”, 2-300 kilométeres valós hatótávnál már állandóan fél szemmel a töltésjelzőt kell figyelni egy hosszabb úton, egy lakókocsit vontatva pedig inkább kalandtúra, mint utazás nekiindulni a végtelen észak-amerikai utaknak. (Érezve a bajt, a Tesla kínál egy opcionálisan megvásárolható hatótávnövelő kiegészítő akkumulátorpakkot az autóhoz, amely papíron közel 200, a valóságban bő 100 kilométerrel megtoldja a hatótávolságot, de a raktér egy jelentős részének feláldozásával, plusz pénzért, plusz súllyal, de az eredeti ígéretet még ezzel sem teljesíti az autó.)
Ja, és azt az apróságot ne feledjük, hogy a Tesla eredetileg 50 ezer dolláros alapárat ígért, e helyett most 80 ezer dollárért vesztegetik az alapmodellt. Infláció ide vagy oda, ez mégiscsak egy átszámolva közel 15 millió forintos áremelés.
Elferdített valóság
De hát minderre lehet mondani, hogy előzetesen ezt mondták, később azonban változtak a dolgok, ám a Tesla és Elon Musk nem először játssza el, hogy beígér valami jó nagyot, aztán a valóságban nem teljesíti. De a Cybertruck esetében még ennél is messzebb ment, az autó hivatalos, élőben közvetített átadási eseményén nemes egyszerűséggel belehazudott hallgatói szemébe.
Az olvasók közül is biztosan sokan látták az egész esemény talán legnagyobbat „ütő” részét, amikor Elon Musk azzal dicsekedett, hogy a Cybertruck le tud győzni egy negyedmérföldes (tehát 402 méteres) gyorsulási versenyen egy vadiúj Porsche 911-est – úgy, hogy egy másik 911-es vontat maga után utánfutón. Majd be is mutatták a videót, amin ezt végig is lehetett nézni.
Csakhogy van egy kis bibi. A felvétel ugyan össze van vágva, az hozzáértő szemmel mégis egyértelműen megállapítható, hogy az, amit a célvonalon való áthaladás pillanataként mutat be, ott valójában a pálya felénél, tehát nyolcadmérföldnél, azaz 201 méternél járnak az autók. Az Engineering Explained YouTube-csatornán nem csak ezt bizonyítja be egy elemző videó, hanem azt is, hogy hiába nem látjuk a valódi, negyedmérföldes befutót, elméletileg sem lehetséges, hogy a Cybertruck egy 911-es vontatva győzött volna még a 911-es alapmodell alatti, kézi váltós (ez lassabban vált, mint „sima” 911-es duplakuplungos automatája) változatával szemben sem.
(Érdemes megnézni a videót, már csak azért is, hogy lássuk, milyen az, amikor egy igazi „szent őrült” szed darabokra valamit, de itt most legyen elég annyi, hogy míg a leglassabb Porsche 911-es 12,2 másodperc alatt teszi meg a negyedmérföldes távot, addig egy Porschét vontató Cyberbeast minimum 12,8 másodperc alatt.)
Elon Musk ezt még megfejeli azzal, hogy közli, a Cybertruck „gyorsabb”, mint egy 911-es, ami megint csak elég érdekes állítás, tekintve hogy utóbbi végsebessége 291, előbbié pedig 209 kilométer per óra.
Szó se róla, ettől még persze lenyűgöző teljesítmény a Cybertruck részéről, hogy egyáltalán felmerül, egy megpakolt utánfutóval legyőz egy gyorsulási versenyen egy versenyautót (és bizonyos távon, egy bizonyos modellel szemben erre képes is), de a 200 kilométer per óra feletti végsebesség is megsüvegelendő, mondjuk a „villogáson” kívül egyiknek sincs túl sok értelme, de mégis.
Rozsdásodó renomé
De ha elfelejtjük mindazt, amit Elon Musk mondott vagy nem mondott, és csak önmagában nézzük az immár az első vásárlókat fuvarozó Cybertruckot, akkor milyen autó? Mivel a gyár egyelőre nem nagyon adott független tesztelőknek hosszabb időre tesztpéldányokat, nincs tele az internet szakértők által végzett, alapos tesztekkel, de azért lehet találni néhány ilyet.
Ezek alapján azt lehet mondani, hogy a Cybertruck nem rossz autó. Az összeszerelési minőség elmarad az európai felső kategóriás gyártóktól megszokottól, de ez a Tesla többi modelljére is igaz, az előzetes félelmeket – centis rések a karosszériaelemek között és hasonlók – pedig nem igazolta. Többen kiemelték pozitívumként a karosszéria merevségét, illetve a steer-by-wire, tehát a mechanikus kapcsolat nélküli kormányzás által nyújtott különleges élményt. (Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy alacsony sebességnél egy fél kormányfordulattal a kerekek már maximálisan elforduljanak, nagy sebességnél viszont finoman lehessen terelgetni autópályás sávváltások közben is.)
A gyorsulás, főleg egy ekkora monstrumtól lenyűgöző, kanyarodni is lehet az autóval, persze a tömeg és a hatalmas kerekek jelentette fizikai valósággal szemben azért csodát nem lehet tenni. A hatótávolság persze jóval kisebb a valóságban, mint a gyári adat, a töltés sebessége pedig nem rossz, de nem is hoz semmi extrát, pedig eredetileg ezt ígérte a Tesla az új, 4680-as akkumulátorcellákkal kapcsolatban.
Többen kiemelték, hogy a Cybertruckban jelenleg nem elérhető a Tesla egyik aduásza, a szinte teljes önvezetést biztosító Autopilot rendszer, de ez valószínűleg csak szoftveres korlátozás, és némi reszelgetés után aktiválni fogják az autókban.
Vannak azért kínosabb bajok is. Néhány napja bejárta a világsajtót, hogy a rozsdamentes acélból készült karosszéria bizony nagyon is rozsdásodik, ráadásul ennek megelőzésére a tulajdonosokat az autó kezelési kézikönyvében intik arra, hogy minden szennyeződést, de különösen az olajat, zsírt, a madárürüléket, az bogártetemeket vagy a gyantát „azonnal” távolítsanak el a karosszériáról. Belátható, hogy ez eléggé szembemegy az elpusztíthatatlan, posztapokaliptikus, golyóálló túlélőautó imidzsével, és a mindennapokban is elég megterhelő lehet a tulajdonosoknak.
A Tesla egyébként reagálásában forradalmi megoldást javasolt a tulajoknak: a festést, amit alig 5 ezer dollárért meg is csinálnak számukra, kivéve, ha feketét szeretnének, az ugyanis 6 ezer dollárba kerül.
Szintén ciki kissé, hogy a tél folyamán több alkalommal videóztak le a hóban elakadt Cybertruckokat olyan helyeken, ahol más négykerékmeghajtású autók vidáman elközlekedtek, bár persze olyan részleteket nem ismerünk, mint a használt gumiabroncsok vagy a sofőrök vezetői tudása.
Összességében azért egyelőre nem kaptak kaszára-kapára a magukat átverve érző Cybertruck-vásárlók, de azt se lehetne mondani, hogy diadalmenet lenne az autó bemutatása óta eltelt időszak. A tesztelők arra a kérdésre, hogy megvennék-e a mostani választékból ezt az autót, vegyes válaszokat adtak, alapvetően a tervezett felhasználás módjától tennék függővé a dolgot, de a legtöbb igényre van jobb megoldás, mint a Cybertruck.
Nem rossz, de nem is kiemelkedő
Az igazi baj a Tesla szempontjából, hogy 2019, sőt a piacra dobás eredetileg ígért 2021-es időpontja óta is nagyot fordult a világ. Most nem a Teslát követik kétségbeesve a vetélytársak, hanem az elektromos pickupok piacán be is előzték. A Rivian RT-1, a Ford 150 Lightning, a Chevrolet Silverado, de még a Hummer EV is előbb jött ki a piacra. Ez még talán nem is lenne gond, ha a Tesla a porba alázta volna a konkurenciát, azonban erről nincs szó.
Ebben a mezőnyben a Cybertruck igazából csak a külsejével, illetve egy-két részmegoldással tűnik ki, egyébként minden tekintetben van nála jobb választás. A tesztelők vezetési élményben a Riviant, használhatóságban a Silveradót vagy a Ford Lightningot, hatótávban szintén a Fordot tették általában az első helyre, a Cybertruck egyik szempontból sem nagyon marad el a legjobbtól, de minden célra van jobb is nála.
Márpedig a Teslának „illene” kiemelkednie az elektromos autók mezőnyéből. Minden mást, a gyengébb összeszerelési minőséget, a bosszantó hibákat, a nem teljesített ígéreteket, de még talán a hazugságokat és a rozsdásodó karosszériát is meg tudnának bocsátani a vásárlók, ha megmaradna a Tesla és Elon Musk mítosza. A Cybertruck viszont pontosan ezt veszélyezteti.