10p

Nagyon nagy szüksége lenne a Teslának egy új modellre és egy sztorira, amivel tovább lehetne építeni a márka imázsát. Ehhez képest nagyon úgy tűnik, a legújabb autójuk megfelelő fékrendszer nélkül száguld a PR-katasztrófa betonfala felé.

Amikor 2019-ben a Tesla első embereként Elon Musk kiállt egy kaliforniai színpadra, hogy bemutassa a cég legújabb, meghökkentő formavilágú modelljét, a Cybertruckot, a dolgok elég váratlan fordulatot vettek. Mindenki emlékezhet rá, hogy amikor Musk megkérte egyik mérnökét, hogy egy fémgolyót dobjon neki a „törhetetlen”, „golyóálló” üvegnek, akkor betört a kocsi ablaka – nem egyszer, hanem kétszer egymás után.

Musk némi káromkodás után viccelődve próbálta elvenni a hatalmas baki élét, közölve, hogy „legalább nem ment át rajta”, illetve hogy

„van hova fejlődni”.

És hát igen, az akkor kiállított Cybertruck bevallottan egy első szériás prototípus volt, nem kellett tökéletesnek lennie. A közelmúltban derült ki például, hogy az első iPhone nyilvános bemutatóján hatalmas bűvészkedés, trükkök százai és több telefoncsere kellett ahhoz, hogy a Steve Jobs által lelkesen bemutatott eszköz legalább hasonlítson egy működőképes termékre, mert valójában egy telefonhívást nem lehetett rajta lefagyás nélkül végigcsinálni. A végeredményt tudjuk, az iPhone hatalmas siker lett – igaz az Apple-nél megoldották, hogy a bemutatón ne égjen le a vezérigazgató ország-világ szeme láttára.

Musk és a Tesla azonban már felépített maga köré egy olyan legendát, hogy ez a kis baki nem szegte kedvét a fellelkesült reménybeli vásárlóknak – elvégre a Tesla nem dob a piacra túl gyakran új modellt. A Cybertruckkal ráadásul egy új szegmensbe, az amerikai piacon különösen nagy hagyományoknak örvendő pickupok, azaz platós, terepjáró képességekkel is rendelkező kisteherautók piacára tervezett belépni a cég. Nem csoda hát, ha a reménybeli vásárlók tódultak előjegyezni az autót, és több mint 1,5 milliónyian még a jelképes, de mégiscsak elköteleződést kifejező 100 dolláros foglalót is letették, hogy biztosan az elsők között vehessék át saját Cybertruckjukat.

Csakhogy, hiába ígérte a cég eredetileg, hogy 2021-ben már legördülnek az első darabok a futószalagról, egyelőre még senki nem kapott autót, most éppen „legkorábban” 2024-re ígérik az első Cybertruckok leszállítását.

Alapvető gondok

Egy kiszivárgott belső jelentés alapján azonban azt mondhatjuk, hogy valószínűleg jobban jártak a reménybeli vásárlók autó nélkül. A 2022. januári, tehát bő két évvel az első bemutató után született jelentésből ugyanis az derül ki, hogy a Cybertruck gyártás előtti, úgynevezett alfa verziójával nagyon súlyos problémák voltak.

Az természetes dolognak számít autógyárak gyakorlatában, hogy modelljeiket még a legutolsó pillanatig reszelgetik, sokszor még az újságíróknak egy-két hónappal a megjelenés előtt kiadott darabokon is vannak – néha szó szerint – elvarratlan szálak. Döcögősen működő fedélzeti elektronika, műanyagsorják a középkonzolon, egy kis hangolást igénylő futómű, egy-két felvillanó hibaüzenet, ilyesmiken nem szokás nagyon fennakadni egy előszériás autó esetében, bízva abban, hogy a gyártó szépen kijavítgatja ezeket a hibákat, mire valódi vásárlókhoz kerül a modell.

Persze létezik olyan autóvásárlási iskola is, amely tanítása szerint semmilyen modellből nem szabad vásárolni a piacra dobás utáni első egy-két évben, de lehetőleg inkább az első hivatalos ráncfelvarrásig, ugyanis csak akkorra lesznek a bosszantó kis apróságok és komolyabb szériahibák igazán kijavítva.

Így nézett ki a Cybertruck a 2019-es bemutatón - nem úgy tűnik, hogy sikerült kijavítani a hibákat. Fotó: Wikimedia
Így nézett ki a Cybertruck a 2019-es bemutatón - nem úgy tűnik, hogy sikerült kijavítani a hibákat. Fotó: Wikimedia

A Cybertruck esetében azonban ennél jóval komolyabb dolgokról volt szó. Az alfa verzió jelentősen alulmúlta az elvárásokat a fékezési teljesítmény, az útfekvés, a szigetelés valamint a zajosság területén is. Fékezési teljesítmény tekintetében a fejlesztőmérnökök egy független értékelési skálán a 7-es, „jó” értéket célozták meg, azonban az autó csupán 4-es, azaz „gyenge” eredményt ért el, problémák voltak a fékpedál működésével, hangolásával, a fékerő adagolása nem volt egyenletes, a jármű pedig instabillá vált mind erőteljes, mind kanyarodás közbeni fékezésnél is.

A jelentésben leírt problémák számos helyen árulnak el problémákat az autó karosszériájával és futóművével is: a karosszéria strukturális merevsége nem bizonyult megfelelőnek, az autóba a kinti levegő vagy éppen az eső is számos helyen bejutott, hiába szigetelték le az alfa verziót külön, kézzel is. Menet közben rázkódás, bólogatás, dülöngélés jelentkezett, az első futómű szerkezeti problémái pedig a gumik fokozott kopásához, valamint az autó viselkedésének a körülményektől függő váratlan megváltozásához vezettek.

Miközben a jelentés több helyen megjelölte a hibák javításának lehetséges útjait, a futómű esetében ide annyit írtak a mérnökök, hogy „valószínűleg nincs” megoldása a helyzetnek, de a szigetelésnél sem látták, hogyan lehetne mindenhol elfogadható szintre javítani teljes újratervezés nélkül.

Nem szép látvány

Nem tudjuk, azóta pontosan milyen változtatásokat hajtottak végre a Cybertruckon, mindenesetre a sok csúszás után néhány hónapon belül most már tényleg átvehetik az első vevők az autóikat. Valószínűleg nem érdemes őket túlságosan irigyelni, mivel az utakon látott – elvben ebben a stádiumban már lényegében a szériamodellekkel azonos – prototípusok nem tűnnek valami bizalomgerjesztőnek. A forma persze megosztó, de az autó méretei és arányai is csökkentek, illetve változtak a bemutató óta – ez már objektív szempont.

Azokat a dolgokat is nehéz magyarázni, amelyeket egy elektromosautó-szakértő egy autós találkozóra a Tesla vezető tervezője, Franz von Holzhauesen által személyesen elvitt Cybertruckon látott idén november elején.

„Több száz prototípust láttam életemben, az első ’tesztöszvérektől’ a gyártáshoz közeli modellekhez, és soha nem láttam még olyat, hogy egy gyártó büszkén bemutasson valamit ennyire gyenge minőségű dolgot, különösen ennyire közel a sorozatgyártáshoz. Nem fér a fejembe, hogy a Tesla vezető tervezője egy ilyen állapotban lévő autóval parádézzon néhány héttel az első sorozatgyártott példányok állítólagos leszállítása előtt, és még ennél is furcsább, hogy leparkolja ezt egy lelkes autóőrültekkel teli eseményen”

írja a szerző, aki aztán sorolni kezdi a durva minőségi hibákat és tervezési gondokat: egyenletlen lemezillesztések néhol több centiméteres hézagokkal, borzalmas minőségű, légbuborékos fóliázás a karosszérián, gyenge minőségű műanyagok például a lökhárítóknál is, iszonyatosan rossz kilátás mind előre, mind hátra. Az már szinte apróság, hogy az autó végső árát még mindig nem tudni, az oly’ csúnyán leszerepelt golyóálló üveg pedig szép csendben egyszerűen kikerült az opciók közül.

„Nem tudtam nem valami szekunder szégyenhez hasonlót érezni, amikor ránéztem. Ha a Tesla képes volt ezt a Cybertruckot megmutatni a világnak, az nem ígér túl sok jót az első vásárlóknak”

– zárul a cikk.

Nem tanultak a leckékből

Azonban a Cybertruck várható jókora bukása nem csupán egy modellel kapcsolatban vethet fel súlyos kérdéseket a Teslánál. A márka diadalmenete elsősorban Elon Musk karizmatikus személyisége és magával ragadó víziója mellett arra épült, hogy elsőként hittek abban, hogy a kizárólag elektromos meghajtású autózás valós alternatívája lehet a belső égésű motoroknak és a hibrid modelleknek, és elsőként kezdtek kifejezetten elektromos hajtásláncra tervezni autókat.

Ez meglepte a hagyományos autógyártókat, de mostanra már minden komolyabb márka sorra dobja piacra az ilyen modelljeit, és a Teslát felülről a luxusmárkák elektromos modelljei, alulról pedig az olyan versenytársak is szorongatják, mint a kínai (hamarosan Magyarországon is megjelenő BYD, vagy akár a tőzsdéken hatalmasat futó, már a Fordnál is többre értékelt vietnámi VinFast.)

A Teslák soha nem tökéletes minőségükről voltak híresek, és még a legsikeresebb modelljeiknél is megjegyezték azért a hozzáértő tesztelők, hogy azért látszik, hogy a cégnél nem évtizedek óta foglalkoznak olyan, a hagyományos autókban is megtalálható komponensek, mint például egy futómű vagy a fékek tervezésével.

A Cybertruck esete azt mutatja, hogy hiába teltek azóta az évek, ez nem sokat változott.

„A fékhatás kérdése elég komolynak látszik. Csodálkozom, hogy még nem tartottak előrébb”

magyarázta a Wirednek a jelentés kapcsán Andy Palmer, aki a Nissan és az Aston Martin felsővezetőjeként is több mint 40 éves autóipari tapasztalatot gyűjtött össze, hozzátéve, hogy normális esetben az autó váza, a szerkezeti elemek, a fékrendszer és a futómű az, amit először összeraknak a mérnökök, hogy jó alapokról induljanak, minden más csak később jön. Ha ugyanis ezekhez hozzá kell nyúlni, akkor akár a teljes munkát újra is kellhet kezdeni, mert alapvető dolgokat, például a jármű súlyát is befolyásolhatják, márpedig fékhatásban, a szerkezeti szilárdságban nem lehet kompromisszumokat kötni.

A gondokat az is okozhatja, hogy a Tesla most egy új szegmensbe, a platós SUV-k Amerikában különösen fontos piacára akar belépni, és egyszerűen nincs tapasztalatuk ilyen méretű és ilyen igénybevételre tervezett járművekkel. Csakhogy az amerikai piacon a Cybertruck szegmensében a legnagyobb riválisnak számító Ford F-150 Lightning mögött a szegmens legsikeresebb modellsorozatának sok évtizedes tapasztalata áll, de úgy tűnik, hogy az olyan új belépők, mint a Rivian is sikeresebben vette az akadályt az R1T és R1S modellekkel – ráadásul mind a Ford, mind a Rivian már szállítja a vásárlóknak az autókat.

Fel kellene pörögni

Márpedig a Teslának szüksége lenne új modellekre. Miközben a hagyományos gyártók 3-5 éves ciklusokban teljes modellpalettájukat meg szokták újítani, addig a Tesla legsikeresebb modellje, az S már több mint tíz éves, és a cég 2020 óta nem dobott a piacra új autót. Összehasonlításképpen: az Audi 2026-ig több mint 20 új modellt tervez bevezetni.

A Tesla részvényei a 2021-es 400 dollár feletti csúcsról 2023 elejére 110 dollár alá is beestek, de mostanra visszakapaszkodtak 200 dollár körülre. Azonban a márka „legendája” foszladozik, maga Musk pedig a Twitternél bemutatott ámokfutásával, Trump melletti kiállásával, illetve legutóbb már oroszbarát, sőt antiszemitának is minősíthető megjegyzéseivel lassan nemcsak vezetői képességeit, de épelméjűségét is megkérdőjelezi.

„Szükség lenne valamire, ami felpörgeti a ’sztorit’. Legyen az a humanoid robot, a Tesla Semi [a Tesla fejlesztés alatt álló kamionja], a Cybertruck, vagy a teljes önvezetés, bármelyik jól jönne a Tesla PR-gépezetének, hogy továbbra is a folyamatos növekedés narratíváját tudják közvetíteni”

mondja Jeffrey Osborne a Cowen Teslával foglalkozó elemzője.

Jelen állás szerint nagyon nagy csoda lenne, ha ez a Cybertruck lenne. Ha tényleg elkezdi szállítani az autókat a Tesla nemsokára, akkor a PR-gépezet valószínűleg azzal is boldog lesz, ha a felháborodott vásárlók és a tesztelők vitriolos kritikáinak katasztrófáját sikerül elkerülni.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tovább terjeszkedik a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 17:51
A cég ezúttal a Rotors & Cams Zrt.-ben szerzett részesedést.
Vállalat Nem bukott akkorát a Nike, mint várták, de a jövő továbbra is borús
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:04
Nem szépek a Nike számai, de ennél is rosszabbra számítottak az elemzők. Az új vezérigazgató viszont továbbra is hűti a kedélyeket.
Vállalat Amazon-dolgozók ezért váltak harcos amazonokká az ünnepek előtt
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 17:48
A munkavállalók hét egyesült államokbeli raktárban kezdtek sztrájkba csütörtökön, hogy a cég végre elkezdje a bértárgyalásokat velük.
Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG