A Tesla legújabb modelljének rögtön egy jókora bakival indult a pályafutása, és az első autók leszállítása előtti jelek sem afelé mutattak, hogy a formabontó modell megismételheti a céget a világ legértékesebb autógyártójának trónjára repítő elődeinek sikereit.
Azóta végre megvolt a hivatalos bemutató, és most már az első Cybertruck-vásárlók is parádézhatnak az autóikkal, de a modell, és ezzel a Tesla és Elon Musk felett tovább gyülekeznek a felhők. Egyre több kérdés merül fel ugyanis a Cybertruck biztonságossága kapcsán, márpedig egy eredetileg „világvégeállónak” hirdetett, golyóálló, hatalmas platós terepjárót nem azért vesznek az emberek, hogy aggódniuk kelljen benne a biztonságon.
Musk igyekezett is a maga keresetlen stílusában megnyugtatni a vásárlókat a bemutatón:
„Ha nézeteltérésed támad egy másik autóval, te fogsz nyerni”
– mondta, később pedig egy X-bejegyzésben jelentette ki, hogy a Tesla „nagy magabiztossággal” meri állítani, hogy a Cybertruck kategóriatársaihoz képest biztonságosabb lesz mind az utasok, mind a járókelők számára.
Yes, we are highly confident that Cybertruck will be much safer per mile than other trucks, both for occupants and pedestrians https://t.co/RydoYYn4FU
— Elon Musk (@elonmusk) December 5, 2023
Aggasztó keménység
Ebben azonban mások nem ilyen biztosak. Tudni kell, hogy az Egyesült Államokban jóval lazábbak a közlekedésbiztonsági szabályozások, az utakon olyan egyedi átalakításokkal rendelkező járművek is közlekednek, amelyeket Magyarországon mondjuk nem egyszerűen a Mozaik utcában kaszálnának el, hanem közlekedési rendőrök helyett a TEK-et riasztanák, ha valaki közútra merészkedne velük. De a gyártókra is más előírások vonatkoznak, előzetes hatósági tesztek helyett maguk a gyártók végzik el a biztonsági teszteket, majd garantálják, hogy járműveik megfelelnek a biztonsági előírásoknak. A hatóságok csak felülvizsgálják a kapott dokumentációt, majd utólag vizsgálódnak esetleg. A Cybertruck a hírek szerint mindenesetre átment ezen az első hatósági szűrőn, de ez még nem jelenti azt, hogy minden rendben is van vele.
A Reuters hat járműbiztonsági szakértőt kérdezett meg az autó bemutatója után, amelyen az autó töréstesztjein készült felvételeket is megosztottak a világgal, hogy milyen következtetéseket tudtak levonni a Cybertruck biztonságával kapcsolatban. Az aggodalmak egy része az autó egyik védjegyének számító rozsdamentes acél karosszériájával kapcsolatos. Ennek keménységéről korábban büszkén mondta el Musk, hogy az anyag még a különleges, a darabokat előállító présberendezéseket is tönkretette.
A keménységet ösztönösen is a biztonsággal azonosítjuk, azonban egy autó esetében a helyzet nem ilyen egyszerű. A modern autók karosszériaelemeinek és szerkezeti elemeinek ugyanis egy ütközés során nem az a feladatuk, hogy törhetetlenek legyenek és megőrizzék formájukat, hanem az, hogy előre tervezetten deformálódva és törve a baleset során keletkező energiákat elnyeljék és elvezessék, így azok ne az autóban utazó „puha” embereken jelentkezzenek. Hiába marad sértetlen egy autó kívülről, ha mondjuk a gravitációs gyorsulás (g) 40-50-szeresének megfelelő lassulás lép fel az ütközésnél, azt senki nem fogja túlélni.
Bírja a gyűrődést?
Márpedig a Cybertruck nemcsak „hajlíthatatlan” acéllal van borítva, hanem formaterve – illetve a hagyományosan az autó orrában található belsőégésű motor hiánya – miatt méreteihez képest igen rövid gyűrődési zónákkal is rendelkezik. Az aggodalmakat tovább növelték a töréstesztről készült felvételek, amelyeken a Cybertruck eleje szinte eltűnik a frontális ütközéskor, az acél pedig látványosan törik éles darabokra. Az interneten a felvételeket kommentáló laikusok azt is észrevették, hogy az ütközésnél az autó hátsó kereke is kifordul a helyéből, sokan ezt is aggasztó jelként értelmezték.
Sokan tették egymás mellé a Cybertruck, illetve legfontosabb kategóriariválisa, a belső égésű motorral szerelt változatában a platós kisteherautók amerikai piacát évtizedek óta uraló Ford F-150 eletromos változatának, az F-150 Lightningnak a töréstesztjét is, keresve a jeleket, hogy az ilyen járművek tervezésében sokkal nagyobb tapasztalatokkal rendelkező Ford jobb munkát végzett, mint a Tesla.
A szakértők szerint azonban a látszat csal. A fellépő deformációk első látásra nem tűnnek vészesnek, a karosszériaelemek törése pedig ugyan látványos, de az autóban ülőket nem igazán érinti. A hátsó kerék pedig feltehetően azért fordul csak ki a helyéből, mert az autó négykerék-kormányzással rendelkezik, így hagyományos tengely nem is köti össze a két hátsó kereket sem.
Persze valódi ítéletet majd csak a valós életben előforduló balesetek tapasztalatai alapján, illetve a különböző független töréstesztelők szenzorokkal, szuperlassításra képes kamerákkal telepakolt, sztenderdizált tesztjein született eredmények alapján lehet mondani. Nem valószínű azonban, hogy a korábbi modelljeivel rendre kiemelkedően jó törésteszt-eredményeket elérő Tesla valami alapvető hibát követett volna el a Cybertruckkal, és az autó valószínűleg szerkezetileg legalábbis elég biztonságos lesz a benne ülők számára.
Halálos fegyver, külön engedély nélkül
A közlekedésbiztonsági szakemberek azonban nem is elsősorban azok miatt aggódnak, akik a Cybertruck belsejében utaznak, hanem mindenki más miatt, aki az autó környezetében kénytelenek tartózkodni.
A csúcskivitelű Cybertruck, a három elektromotorral és 123 kilowattórás akkumulátorral szerelt Cyberbeast nagyjából 3,1 tonnát nyom, és ehhez sportautókat megszégyenítő gyorsulás tartozik: ez a szörnyeteg ugyanis 2,7 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 kilométer per órás sebességet. A Tesla nagyon büszke is erre, a Porschénak egy külön fricskát is kiosztottak egy videóval, amelyen a Cybertruck úgy is legyőz gyorsulási versenyen egy 911-es Porschét, hogy közben egy másik 911-est húz maga után tréleren.
Ez valóban impresszív, csak hát a fizikát – egyelőre még – Elon Musk sem tudja kicselezni, és a nagy tömeg nagy tehetetlenséget jelent. A Cybertruckot ezekről a sebességekről meg is kell tudni állítani, kanyarban az úton is kéne tudni tartani, ez pedig nem egyszerű feladat még a számos elektronikus vezetési segédlet működése esetén sem – és akkor még arról nem is beszéltünk, hogy mi van ezek meghibásodása esetén.
Márpedig Amerikában ezt az autót akár egy 16 éves, friss jogosítványos – feltehetően mondjuk meglehetősen gazdag családból származó – fiatal vezetheti, miután megszerezte a tanfolyamhoz egyébként nem kötött vezetői engedélyét. Sokak szerint egyébként az ilyen autók vezetését tapasztalathoz, külön tanfolyamokhoz kellene kötni, esetleg ezek hiányában legalább erejüket és végsebességüket kellene korlátozni, azonban ez egyelőre csak terv. Ha hozzátesszük, hogy csak az Egyesült Államokban évi több ezer, részben súlyos baleset történik abból az okból, hogy a hibázó, majd bepánikoló vezetők fék helyett a gázpedált nyomják tövig, akkor különösen érthetők a Cybertruckkal kapcsolatos aggodalmak.
Ha pedig valami balul sül el, akkor egy két másodperc alatt már halálos sebességekkel haladó, több mint három tonnás „lövedék” az, ami elüti a gyalogost vagy biciklist, összeütközik egy másik autóval vagy becsapódik valamilyen építménybe. Innen nézve azért más az sem mindegy, hogy valamilyen némileg hajlékony anyag helyett a Cybertruck külső borítása is kemény acél, ráadásul nagyon dizájnosan hegyes sarkokkal és éles élekkel felvértezve.
Egy kanadai közlekedésbiztonsági szakértő összevetette a Cybetruck kinetikus energiáját és azt, hogy a vezető előtt milyen távolságban takar ki egy kisgyereket az autó eleje, és nem nagyon köntörfalazott az eredményekkel kapcsolatban.
„Ez a gépezet egy kibaszott halálcsapda. Olyan a kilátás belőle, mint egy Escalade-ből, akkora a kinetikus energiája, mint egy Ford 250-esnek a gyorsulása pedig mint egy McLarené.”
You got me curious. Cybertruck is not very good. On par with big ol SUV's. I don't have data on driver position, but the drivers in the videos have been around 175cm tall and this driver is in the 'normal driving position'. Note that the glass line is above the A pillar window. pic.twitter.com/C4svNL7I04
— FreckleEars (@FreckleEars) December 5, 2023
Meghízott gyilkológépek
Persze igazságtalan lenne azt állítani, hogy ez egyedül a Cybertruck problémája. A szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó laptársunk, az Mfor egy korábbi cikkében foglalkozott azzal, hogy az autók tömegének általános növekedése, illetve az akkumulátorok jelentette pluszsúly miatt az elektromos autók a hagyományos kategóriatársaikhoz képest is óriási tömege milyen veszélyeket rejt a többi közlekedő számára. Nem kell gyalogosnak lenni ahhoz, hogy rettegjünk egy 2,7 szekundumos gyorsulású, háromtonnás gépezettől (vagy a még ennél is nehezebb modellektől, mint mondjuk a Hummer EV vagy a Rivian R1T) – egy ilyennel szemben egy feleakkora súlyú kisautóban ülve sincs sok esélyünk.
Ha ezt nézzük, akkor tulajdonképpen örülni lehet annak, hogy a Cybertruck minden valószínűség szerint egyhamar nem jelenhet meg az európai utakon. Eleve kérdéses, hogy – például az acélsarkok miatt – az autó megfelelne-e az európai közlekedésbiztonsági hatóságok például a gyalogosok védelmét előíró feltételeinek. De ha még meg is kapná az uniós forgalombahelyezéshez szükséges papírokat a Cybertruck, akkor is lenne egy kis bökkenő.
Az európai (benne a magyarországi) szabályozás szerint ugyanis B kategóriás (azaz „normál” személyautós) jogosítvánnyal maximum 3500 kilogramm megengedett össztömegű járművet lehet vezetni. Ugyan a Cybertruck alapból alatta van ennek a súlynak, de platója további nagyjából 1100 kilogrammal terhelhető, de ha csak négy megtermettebb ember ül bele, már akkor is túllóghat az engedélyezett súlyhatáron. A Tesla rajongótábora nagy és elkötelezett, de talán kevesen lennének hajlandók tehergépkocsikra megfelelő jogosítványt szerezni csak azért, hogy saját Cybertruckjukat vezethessék – és betartsák mindazokat a korlátozásokat és kifizessék azokat a pluszköltségeket, amelyek e kategóriához tartoznak.
„Reméljük, a Tesla nem hozza ezt a járművet Európába. Egy ekkora méretű, erejű és hatalmas súlyú gépkocsi halálos lenne a gyalogosok és kerékpárosok számára egy ütközés során”
– írta a brüsszel székhelyű Európai Közlekedésbiztonsági Tanács közleményében, és a fentiek alapján nehéz lenne vitatkozni.