BUX
36 785.28
+1.16%
+422.00
OTP
11 100.00
+1.65%
+180.00
MOL
1 808.00
+0.72%
+13.00
RICHTER
7 210.00
+1.91%
+135.00
MTELEKOM
381.00
-1.04%
-4.00
 
TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2020. július 2. 18:43

Leépíti az állam a vasúti mellékvonalakat, ellenben Szeged és Hódmezővásárhely között méregdrágán épül a tram-train, amire most újabb 9 milliárd forintot lobbizott ki Lázár János azért, hogy ne 20, hanem 15 percenként indulhasson a villamosvasút.

Miközben Budapest és a kormány között hetek óta megy a vita arról, hogy ki és mennyiért újítsa fel a Lánchidat, amely az első állandó híd a teljes magyarországi Duna-szakaszon és a magyar főváros egyik jelképe, más beruházásokra érdekes módon könnyedén talál pénzt a kormány. Ilyen például a Szeged és Hódmezővásárhely között létesülő tram-train is.

Újabb 8,5 milliárd forint érkezik a vásárhelyi villamosvasút fejlesztésére. A Magyarországon egyedülálló beruházás 15 ezer ember mindennapjait teszi hamarosan könnyebbé! Ebből a plusz forrásból még biztonságosabbá tudjuk tenni a közlekedést és további négy tram-train vonatot is be tudunk szerezni. Ez hatalmas siker! - büszkélkedett el még szerdán Lázár János fideszes országgyűlési képviselő.

Szerdán este pedig meg is jelent a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train rendszer továbbfejlesztéséről szóló kormányhatározat a Magyar Közlönyben. Ebben rögzítik, hogy a MÁV-Start Zrt a 2020-as és a 2022-es költségvetésből 12 668 431 eurót, azaz közel 9 milliárd forintot kap a további négy vonat beszerzésére. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. pedig 300 millió forint plusz pénzt költhet el a következő fontos célra:

  • a tram-train rendszer biztonságos és üzemszerű működéséhez szükséges kiegészítő infrastrukturális elemek villamosvasúti és egyéb szabványi előírásoknak megfelelő átépítése

Ez tehát Lázár János szerint hatalmas siker. Felmerül persze a kérdés, hogy mi a fene az a tram-train, amelynek megépítése beleillik a tipikus állami beruházások sorába: menet közben derül ki, hogy igazából sokkal többe kerül, mint azt eredetileg gondolták, de mivel már elkezdték építeni, így már nem lehet félbehagyni, ezért a költségvetésből újabb és újabb milliárdokat kell kilobbizni.

Pedig alapvetően miről van szó: vasút-villamos szolgáltatás lesz Szeged és Hódmezővásárhely között.

Megvalósításának elsődleges célja a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közösségi közlekedés minőségi fejlesztése, ezáltal vonzó és biztonságos alternatíva kialakítása az egyéni gépjárműforgalommal szemben - szól a tram-train projekt indoklása.

Tehát az a cél, hogy a két város között valamilyen okból ingázó tömegek ne kocsival, hanem vonattal közlekedjenek. Lázár János adatai szerint naponta legalább 8 ezer ember ingázik a két város között. Pedig a MÁV mostanában inkább leépíti a vasútvonalait, május végén jelentették be, hogy június 6-tól több vasútvonalon ideiglenes járványügyi menetrend lép életbe, a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat.

A tram-train ellenben minden pénzt megér. Lázár János még Miniszterelnökséget vezető miniszterként arról beszélt 2018 májusában, hogy a fejlesztés nagyságrendjében is történelmi jelentőségű, költsége nettó 57,5 milliárd forint, amelynek felét magyar, felét uniós forrásból biztosítják. A kivitelezési munka három részre bontható.

  • Szegeden 4 milliárd forintból járműtelep épül, kivitelező a Homlok Építő Zrt., tulajdonos Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc lányának férje
  • Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasúti pálya korszerűsítése és helyenként párhuzamossá bővítése, ennek költsége 24,2 milliárd forint, kivitelezője a Swietelsky
  •  Hódmezővásárhelyen a Strabag a kiegészítő költségekkel együtt 11,5 milliárd forintért 3200 méteres villamospályát épít öt megállóval
  • A Stadler pedig nyolc darab, 202 fős, kerékpár szállítására is alkalmas villamoskocsit épít, amelyek együttes ára 17,6 milliárd forint 

Ezekhez jött most még hozzá az újabb 9 milliárd forint, tehát már közel 70 milliárd forint lesz a vége a beruházásnak. A MÁV közölte is, hogy lehívta a négy darabos opciót a Stadler Rail Valenciával kötött tram-train járműbeszerzési szerződés alapján. 

A nyolc járművel 20 perces követési idő lenne tartható, a plusz négy szerelvénnyel csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasút-villamosok. További fontos szempont volt az opció lehívásához, hogy a tervezett kötelező karbantartások vagy például balesetek miatti javítások idejére is megfelelő mennyiségben állnak majd rendelkezésre a járművek - indokolta a MÁV, hogy miért kellett még 9 milliárd forintot elkölteni.

Az idő tehát itt tényleg pénz: azért kellenek az extra milliárdok, hogy 5 perccel kevesebbet kelljen várniuk az utasoknak a következő tram-train szerelvény megérkezésére. A nyolc darabos megrendelésből az első jármű őszre érkezik. A mintegy egy éves futópróbát és engedélyeztetési eljárást követően várhatóan 2021 őszétől állhat forgalomba mind a nyolc. A most megrendelt négy szerelvény pedig 2022 nyarán állhat forgalomba a tervezett ütemezés alapján. A teljes vonal­hossz 30 kilométer lesz, a tervezett menet­idő a két vég­állomás között 42 perc. Tehát Lázár János villamosvasútjának sokkal jobb mutatói lesznek, mint a felcsúti kisvasútnak, ami 5,7 kilométer hosszú, de csak 20 perc alatt teljesíti a távot.

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi törlesztőrészletekre számíthatsz, ha másfél millió forintra van szükséged:

Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 221 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. A THM-plafon miatt ezt az összeget 2021. januártól kell fizetni, év végéig 28 410 forint a havi törlesztőrészlet. Az Erste Banknál az induló törlesztőrészlet 28 721 Ft, majd 2021. januártól 32 292 forint, míg a Cetelemnél 28 721 forint a kezdő törlesztőrészlet, később pedig 32 623 forint. Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Makro / Külgazdaság Rengeteg pénzzel hitelezik az államot a nyugdíjasok idén
Székely Sarolta | 2020. augusztus 12. 16:30
Az idei alacsony nyugdíjemelés miatt rengeteg pénzt buknak átmenetileg a nyugdíjasok. A friss adatok alapján gyakorlatilag biztosra vehető, hogy novemberben érkezik a nyugdíjkiegészítés.
Makro / Külgazdaság Amerikai segítséggel védjük meg a légterünket
MTI | 2020. augusztus 12. 15:55
Egymilliárd dolláros üzletet kötött a Magyar Honvédség.
Makro / Külgazdaság Koronavírus Amerikában: még csak most jöhet a katasztrófa
Káncz Csaba | 2020. augusztus 12. 15:15
Számos jel szerint az amerikai koronavírusteszt-adatok manipuláltak - mind számukat, mind feldolgozási gyorsaságukat tekintve. A vezető járványügyi szakember szerint amint kinyitnak az iskolák és elkezdődik a fűtési szezon, bekövetkezhet az igazi katasztrófa. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Júniusra se szedte össze magát a korona-tépázta magyar ipar
MTI | 2020. augusztus 12. 10:20
7,8 százalékkal csökkent az ipari termelés a hatodik hónapban.
Makro / Külgazdaság Történelmi mélypont: padlót fogott a brit gazdaság a vírusválság miatt
Wéber Balázs | 2020. augusztus 12. 09:56
Tizenegy év után ismét recesszióba süllyedt az Egyesült Királyság gazdasága a koronavírus ellenes korlátozások negatív hatása miatt.
Makro / Külgazdaság Újra 100 fölött az új koronavírus-fertőzöttek száma Ausztriában
Privátbankár.hu / MTI | 2020. augusztus 12. 06:57
Az elmúlt 24 órában 139 új koronavírus-fertőzöttet diagnosztizáltak Ausztriában a legfrissebb, keddi jelentés szerint.
Makro / Külgazdaság Megvan a demokrata alelnökjelölt - Kamala Harris történelmet írhat
MTI | 2020. augusztus 12. 06:37
Kamala Harris kaliforniai szenátor lesz Joe Biden, a demokraták elnökjelöltjének alelnökjelöltje - sosem indult még színesbőrű nő ezen a poszton.
Makro / Külgazdaság Milliárdosok hobbiját is közpénz-milliókkal támogatja az Orbán-kormány
Vég Márton | 2020. augusztus 12. 06:04
Néhány millió forint vissza nem térítendő állami támogatás nem csak a szerényebb lehetőséggel bíró kisvállalkozóknak jön jól, hanem az ország leggazdagabb emberei is előszerettel költik inkább a közpénzt, ha megtehetik. A kormány pedig ad is nekik a közösből.
Makro / Külgazdaság Amerikai jobbegyenes - lebuktatott kínai ügynök, hazaküldött újságírók
Káncz Csaba | 2020. augusztus 11. 20:04
Újabb, Kínának dolgozó ügynök kerül rács mögé az USA-ban, aki fedősztoriként hamis konzultáns céget alapított. A napokban 40, az USA-ban dolgozó kínai újságíró pakolja a bőröndjeit. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Újabb milliárdok mennek kormánykommunikációra a Gazdaságvédelmi Alapból
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 11. 18:44
A korábbi százmilliárdos nagyságrendhez képest most aprópénz az, amit egy kormányhatározattal átcsoportosít a kormány a Gazdaságvédelmi Alapból.
hírlevél