5p

Leépíti az állam a vasúti mellékvonalakat, ellenben Szeged és Hódmezővásárhely között méregdrágán épül a tram-train, amire most újabb 9 milliárd forintot lobbizott ki Lázár János azért, hogy ne 20, hanem 15 percenként indulhasson a villamosvasút.

Miközben Budapest és a kormány között hetek óta megy a vita arról, hogy ki és mennyiért újítsa fel a Lánchidat, amely az első állandó híd a teljes magyarországi Duna-szakaszon és a magyar főváros egyik jelképe, más beruházásokra érdekes módon könnyedén talál pénzt a kormány. Ilyen például a Szeged és Hódmezővásárhely között létesülő tram-train is.

Újabb 8,5 milliárd forint érkezik a vásárhelyi villamosvasút fejlesztésére. A Magyarországon egyedülálló beruházás 15 ezer ember mindennapjait teszi hamarosan könnyebbé! Ebből a plusz forrásból még biztonságosabbá tudjuk tenni a közlekedést és további négy tram-train vonatot is be tudunk szerezni. Ez hatalmas siker! - büszkélkedett el még szerdán Lázár János fideszes országgyűlési képviselő.

Szerdán este pedig meg is jelent a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train rendszer továbbfejlesztéséről szóló kormányhatározat a Magyar Közlönyben. Ebben rögzítik, hogy a MÁV-Start Zrt a 2020-as és a 2022-es költségvetésből 12 668 431 eurót, azaz közel 9 milliárd forintot kap a további négy vonat beszerzésére. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. pedig 300 millió forint plusz pénzt költhet el a következő fontos célra:

  • a tram-train rendszer biztonságos és üzemszerű működéséhez szükséges kiegészítő infrastrukturális elemek villamosvasúti és egyéb szabványi előírásoknak megfelelő átépítése

Ez tehát Lázár János szerint hatalmas siker. Felmerül persze a kérdés, hogy mi a fene az a tram-train, amelynek megépítése beleillik a tipikus állami beruházások sorába: menet közben derül ki, hogy igazából sokkal többe kerül, mint azt eredetileg gondolták, de mivel már elkezdték építeni, így már nem lehet félbehagyni, ezért a költségvetésből újabb és újabb milliárdokat kell kilobbizni.

Pedig alapvetően miről van szó: vasút-villamos szolgáltatás lesz Szeged és Hódmezővásárhely között.

Megvalósításának elsődleges célja a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közösségi közlekedés minőségi fejlesztése, ezáltal vonzó és biztonságos alternatíva kialakítása az egyéni gépjárműforgalommal szemben - szól a tram-train projekt indoklása.

Tehát az a cél, hogy a két város között valamilyen okból ingázó tömegek ne kocsival, hanem vonattal közlekedjenek. Lázár János adatai szerint naponta legalább 8 ezer ember ingázik a két város között. Pedig a MÁV mostanában inkább leépíti a vasútvonalait, május végén jelentették be, hogy június 6-tól több vasútvonalon ideiglenes járványügyi menetrend lép életbe, a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat.

A tram-train ellenben minden pénzt megér. Lázár János még Miniszterelnökséget vezető miniszterként arról beszélt 2018 májusában, hogy a fejlesztés nagyságrendjében is történelmi jelentőségű, költsége nettó 57,5 milliárd forint, amelynek felét magyar, felét uniós forrásból biztosítják. A kivitelezési munka három részre bontható.

  • Szegeden 4 milliárd forintból járműtelep épül, kivitelező a Homlok Építő Zrt., tulajdonos Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc lányának férje
  • Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasúti pálya korszerűsítése és helyenként párhuzamossá bővítése, ennek költsége 24,2 milliárd forint, kivitelezője a Swietelsky
  •  Hódmezővásárhelyen a Strabag a kiegészítő költségekkel együtt 11,5 milliárd forintért 3200 méteres villamospályát épít öt megállóval
  • A Stadler pedig nyolc darab, 202 fős, kerékpár szállítására is alkalmas villamoskocsit épít, amelyek együttes ára 17,6 milliárd forint 

Ezekhez jött most még hozzá az újabb 9 milliárd forint, tehát már közel 70 milliárd forint lesz a vége a beruházásnak. A MÁV közölte is, hogy lehívta a négy darabos opciót a Stadler Rail Valenciával kötött tram-train járműbeszerzési szerződés alapján. 

A nyolc járművel 20 perces követési idő lenne tartható, a plusz négy szerelvénnyel csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasút-villamosok. További fontos szempont volt az opció lehívásához, hogy a tervezett kötelező karbantartások vagy például balesetek miatti javítások idejére is megfelelő mennyiségben állnak majd rendelkezésre a járművek - indokolta a MÁV, hogy miért kellett még 9 milliárd forintot elkölteni.

Az idő tehát itt tényleg pénz: azért kellenek az extra milliárdok, hogy 5 perccel kevesebbet kelljen várniuk az utasoknak a következő tram-train szerelvény megérkezésére. A nyolc darabos megrendelésből az első jármű őszre érkezik. A mintegy egy éves futópróbát és engedélyeztetési eljárást követően várhatóan 2021 őszétől állhat forgalomba mind a nyolc. A most megrendelt négy szerelvény pedig 2022 nyarán állhat forgalomba a tervezett ütemezés alapján. A teljes vonal­hossz 30 kilométer lesz, a tervezett menet­idő a két vég­állomás között 42 perc. Tehát Lázár János villamosvasútjának sokkal jobb mutatói lesznek, mint a felcsúti kisvasútnak, ami 5,7 kilométer hosszú, de csak 20 perc alatt teljesíti a távot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ha Norvégián múlna, teljesülne Orbán Viktor álma
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 12:58
Ha mindenhol úgy vennék az elektromos autókat, mint a skandináv országban, tényleg jó lapra tett volna Magyarország az akkugyártással és a villanyautókkal.
Makro / Külgazdaság Ez már az Ausztriában dolgozó magyaroknak is rosszul eshet
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 11:44
Jelentősen nőtt az osztrák munkanélküliség az előző hónaphoz és a 2023-as adathoz képest is.
Makro / Külgazdaság Az euróövezetben sem minden fenékig tejfel, csak két ország van 50 pont felett
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 11:04
Megjöttek a friss feldolgozóipari adatok.
Makro / Külgazdaság Ezt az adatot se küldi át Rogán Antalnak Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 10:23
Lehetne rosszabb is a friss magyar BMI-adat. De lehetne sokkal jobb is.
Makro / Külgazdaság Korábban nem kezelt gyerekeknek nyújthat reményt egy új gyógyszer
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 09:44
A Novartis kísérleti gyógyszere ígéretes eredményeket hozott.
Makro / Külgazdaság Jobbra számítottak Kínában
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 08:33
Az elemzők ennél nagyobb növekedésre számítottak.
Makro / Külgazdaság Itt az első meglepetés: Donald Trump kérdőre vonhatja Elon Muskot
Mester Nándor | 2025. január 2. 05:42
Sok millió amerikai várja az új adminisztrációtól a lakhatási válság enyhítését. Az építésgazdaságban érintett rengeteg cég szakmai szervezetei már hetek óta erősen lobbiznak azért, hogy legyen egy komplex állami csomag, ami az egész ingatlanszektort, tehát a kereskedelmi ingatlanokét is fellendítheti. De előtte ki kell rúgni sok állami alkalmazottat, ami Elon Musk feladata is.
Makro / Külgazdaság Választhatnak a németek, hogyan mondanak búcsút legendásan jó életszínvonaluknak
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 14:14
Németországnak az Egyesült Királyság brexit utáni tapasztalatai alapján kellene újjászerveznie gazdaságát, véli egy szakértő, amivel az életszínvonal nem sokkszerűen, hanem csak egy fokkal romlana.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Zelenszkij
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 12:38
Zelenszkij a harcmezőn és a tárgyalóasztalnál is harcolni kíván 2025-ben.
Makro / Külgazdaság Mit választhat most Ukrajna? Egyértelmű válasz érkezett
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 08:13
Az ukrán katonák elfáradtak a lassan három éve tartó háborúban, de inkább választják a további harcot, ha az alternatíva egy olyan tűzszünet, amely után néhány év múlva újrakezdődne a háború.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG