5p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Leépíti az állam a vasúti mellékvonalakat, ellenben Szeged és Hódmezővásárhely között méregdrágán épül a tram-train, amire most újabb 9 milliárd forintot lobbizott ki Lázár János azért, hogy ne 20, hanem 15 percenként indulhasson a villamosvasút.

Miközben Budapest és a kormány között hetek óta megy a vita arról, hogy ki és mennyiért újítsa fel a Lánchidat, amely az első állandó híd a teljes magyarországi Duna-szakaszon és a magyar főváros egyik jelképe, más beruházásokra érdekes módon könnyedén talál pénzt a kormány. Ilyen például a Szeged és Hódmezővásárhely között létesülő tram-train is.

Újabb 8,5 milliárd forint érkezik a vásárhelyi villamosvasút fejlesztésére. A Magyarországon egyedülálló beruházás 15 ezer ember mindennapjait teszi hamarosan könnyebbé! Ebből a plusz forrásból még biztonságosabbá tudjuk tenni a közlekedést és további négy tram-train vonatot is be tudunk szerezni. Ez hatalmas siker! - büszkélkedett el még szerdán Lázár János fideszes országgyűlési képviselő.

Szerdán este pedig meg is jelent a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train rendszer továbbfejlesztéséről szóló kormányhatározat a Magyar Közlönyben. Ebben rögzítik, hogy a MÁV-Start Zrt a 2020-as és a 2022-es költségvetésből 12 668 431 eurót, azaz közel 9 milliárd forintot kap a további négy vonat beszerzésére. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. pedig 300 millió forint plusz pénzt költhet el a következő fontos célra:

  • a tram-train rendszer biztonságos és üzemszerű működéséhez szükséges kiegészítő infrastrukturális elemek villamosvasúti és egyéb szabványi előírásoknak megfelelő átépítése

Ez tehát Lázár János szerint hatalmas siker. Felmerül persze a kérdés, hogy mi a fene az a tram-train, amelynek megépítése beleillik a tipikus állami beruházások sorába: menet közben derül ki, hogy igazából sokkal többe kerül, mint azt eredetileg gondolták, de mivel már elkezdték építeni, így már nem lehet félbehagyni, ezért a költségvetésből újabb és újabb milliárdokat kell kilobbizni.

Pedig alapvetően miről van szó: vasút-villamos szolgáltatás lesz Szeged és Hódmezővásárhely között.

Megvalósításának elsődleges célja a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közösségi közlekedés minőségi fejlesztése, ezáltal vonzó és biztonságos alternatíva kialakítása az egyéni gépjárműforgalommal szemben - szól a tram-train projekt indoklása.

Tehát az a cél, hogy a két város között valamilyen okból ingázó tömegek ne kocsival, hanem vonattal közlekedjenek. Lázár János adatai szerint naponta legalább 8 ezer ember ingázik a két város között. Pedig a MÁV mostanában inkább leépíti a vasútvonalait, május végén jelentették be, hogy június 6-tól több vasútvonalon ideiglenes járványügyi menetrend lép életbe, a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat.

A tram-train ellenben minden pénzt megér. Lázár János még Miniszterelnökséget vezető miniszterként arról beszélt 2018 májusában, hogy a fejlesztés nagyságrendjében is történelmi jelentőségű, költsége nettó 57,5 milliárd forint, amelynek felét magyar, felét uniós forrásból biztosítják. A kivitelezési munka három részre bontható.

  • Szegeden 4 milliárd forintból járműtelep épül, kivitelező a Homlok Építő Zrt., tulajdonos Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc lányának férje
  • Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasúti pálya korszerűsítése és helyenként párhuzamossá bővítése, ennek költsége 24,2 milliárd forint, kivitelezője a Swietelsky
  •  Hódmezővásárhelyen a Strabag a kiegészítő költségekkel együtt 11,5 milliárd forintért 3200 méteres villamospályát épít öt megállóval
  • A Stadler pedig nyolc darab, 202 fős, kerékpár szállítására is alkalmas villamoskocsit épít, amelyek együttes ára 17,6 milliárd forint 

Ezekhez jött most még hozzá az újabb 9 milliárd forint, tehát már közel 70 milliárd forint lesz a vége a beruházásnak. A MÁV közölte is, hogy lehívta a négy darabos opciót a Stadler Rail Valenciával kötött tram-train járműbeszerzési szerződés alapján. 

A nyolc járművel 20 perces követési idő lenne tartható, a plusz négy szerelvénnyel csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasút-villamosok. További fontos szempont volt az opció lehívásához, hogy a tervezett kötelező karbantartások vagy például balesetek miatti javítások idejére is megfelelő mennyiségben állnak majd rendelkezésre a járművek - indokolta a MÁV, hogy miért kellett még 9 milliárd forintot elkölteni.

Az idő tehát itt tényleg pénz: azért kellenek az extra milliárdok, hogy 5 perccel kevesebbet kelljen várniuk az utasoknak a következő tram-train szerelvény megérkezésére. A nyolc darabos megrendelésből az első jármű őszre érkezik. A mintegy egy éves futópróbát és engedélyeztetési eljárást követően várhatóan 2021 őszétől állhat forgalomba mind a nyolc. A most megrendelt négy szerelvény pedig 2022 nyarán állhat forgalomba a tervezett ütemezés alapján. A teljes vonal­hossz 30 kilométer lesz, a tervezett menet­idő a két vég­állomás között 42 perc. Tehát Lázár János villamosvasútjának sokkal jobb mutatói lesznek, mint a felcsúti kisvasútnak, ami 5,7 kilométer hosszú, de csak 20 perc alatt teljesíti a távot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump forradalma: a magyar forgatókönyvet követheti az amerikai elnök
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 19:14
Donald Trump azt ígérte választóinak, hogy eltávolítja az Egyesült Államok éléről a „korrupt” elitet, amely bennfentesekből, szürke eminenciásokból és lobbistákból áll. Vajon kik kerülnek a helyükre?
Makro / Külgazdaság Jó hír jött az amerikai gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 16:37
Az Egyesült Államokban az elemzői várakozásoknál jelentősebben nőtt a foglalkoztatottak száma januárban az ADP munkaügyi adatfeldolgozó intézet szerdán közzétett adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Kínában kezdenek bepöccenni, a vámok mellett Panama miatt is
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 12:14
„Mélységesen elégedetlen” Kína Trump húzásaival, panaszt is tesznek.
Makro / Külgazdaság Sajnálni fogja, ha nem tankol még szerdán!
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 11:17
Csütörtöktől drágább lesz.
Makro / Külgazdaság Hatalmas pofont kapott a Temu és a Shein, de az amerikai vásárlók is dörzsölhetik az arcukat
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 07:09
Megszüntettek egy kiskaput, a posta pedig nem továbbítja a Kínából és Hongkongból érkező csomagokat.
Makro / Külgazdaság Irigykedhetünk a csehekre? Megtudtuk, hogyan élnek
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 06:13
A cseh családok 90 százalékának nem jelentenek gondot a rendszeres havi kiadások, de hányan tudnak félretenni? És mennyiből?
Makro / Külgazdaság Trump tett egy ajánlatot Zelenszkijnek
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 17:39
Ritkaföldfémekért cserébe segítenék Ukrajnát.
Makro / Külgazdaság Fontos dolgokat mondott Varsóban a magyar külügyminiszter
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 16:42
Az elmúlt évek kudarcos európai uniós gazdaságpolitikájából azt a következtetést kellene levonni, hogy Brüsszelnek vissza kell adnia a tagállamoknak a gazdaságpolitika menedzselését – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Varsóban. A tárcavezető arról számolt be a kereskedelmi ügyekkel foglalkozó európai uniós miniszterek informális tanácsülését követően, hogy abban egyetértés volt a résztvevők között, hogy a közösség nagyon súlyos kihívások előtt áll gazdasági szempontból, és sokat veszített a versenyképességéből az utóbbi években, ennek okait és a lehetséges kiutat illetően azonban már eltérnek a vélemények.
Makro / Külgazdaság Odacsapna Magyarországnak az Európai Néppárt jogállamisági felelőse
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 10:04
Erős kritikával illette Magyarországot Michal Wawrykiewicz.  
Makro / Külgazdaság Extra nyugdíjkiegészítést kaphatnak az idősek a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 08:55
Romániában a jelentős költségvetési hiány miatt részben megszorító költségvetést terjeszt a kormány a parlament elé.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG