Az átadási ceremónia napja egybeesett Pål Jonson svéd védelmi miniszter március 4-i látogatásával – számolt be róla az Aeortime Hub. A hivatalos megbeszéléseken megtárgyalták a Svédország és Lengyelország közötti védelmi együttműködést, valamint Ukrajna folyamatos támogatását.
„Lengyelország és Svédország szoros kapcsolatot ápol, különösen a biztonság és a védelem területén, ami a régiónkban a közös fenyegetésekkel kapcsolatos hasonló nézeteinkben gyökerezik" – foglalta össze a lényeget Jonson.
A két használt Saab 340 radarfelderítő repülőgép Svédországtól való megvásárlásáról tavaly júliusban állapodtak meg. A beszerzés értéke 600 millió svéd korona - hozzávetőlegesen 21 milliárd forint - amit a 2025-ig terjedő szerződéses időszak alatt fizetnek ki. A beszerzés nem csak a repülőgépekre vonatkozik, hanem alapvető földi felszerelésükre, országon belüli logisztikai és támogató szolgáltatásokra is.
A Saab 340 AEW, amely a Saab 340 regionális turbólégcsavaros repülőgép átépítése, egy megfigyelő és parancsnoki repülőgép. Központi eleme a „szem”, az Erieye AEW/AEW&C rendszer, amely egy aktív elektronikus pásztázó tömb (AESA) radarral rendelkezik, amit a repülőgép törzsére szereltek. Az 550 kilométert meghaladó hatótávval az Erieye radar lehetővé teszi a légi és tengeri célpontok követését.
A svédek újat vesznek, átadják a használtat
2022 júniusában a svéd légierő bejelentette, hogy a két Saab 340 AEW repülőgépét két, szintén a Saab által gyártott Global 6000 GlobalEye gépre cseréli - amiről a gyártó is beszámolt. A beszerzés értéke 7,3 milliárd korona, ami körülbelül 255 milliárd forint. A gépek várhatóan 2027-ben állnak szolgálatba. 2023. július 19-én a Saab megkapta az elsőt a két Bombardier Global 6000 típusú repülőgép közül, amelyeket a svédországi korai figyelmeztető és vezérlő megoldással szerelnek fel. A Saab a szükséges munkákat a svédországi Göteborgban, Linköpingben, Järfällában, Arbogában és Luleåban, a finnországi Tamperében és a dél-afrikai Centurionban végzi el.