3p

Tényleg csak zéróemissziós autókat lehet majd árulni Európában 2035-től? Erről szól a most jóváhagyott rendelet, csak van egy kis bökkenő.

Az uniós tagállamok energiaügyekért felelős miniszterei keddi brüsszeli tanácskozásukon jóváhagyták az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról szóló rendeletet, amelynek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók és kisteherautók értékesítését az EU-ban, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.

Az elfogadott rendelet szerint a 2030-ra kitűzött, köztes kibocsátáscsökkentési célérték az új személygépkocsiknál 55, a kisteherautóknál 50 százalék – ez a korábbi tervnél nagyobb mértékben kötelezi a flottájuk kibocsátásának csökkentésére a gyártókat.

A rendelet tartalmaz egy záradékot, amely arra kötelezi az Európai Bizottságot, hogy 2026-ban értékelje a 2035-re kitűzött kibocsátásmentességi célok elérése felé tett előrelépést, és amennyiben az szükséges vizsgálja felül az elérendő célértékeket. A felülvizsgálat során figyelembe kell venni a technológiai fejlődést, többek között a hibrid technológiák esetében, valamint a társadalmilag méltányos zöld átállás fontosságát.

Az Európai Bizottság 2021 júniusában terjesztett elő a "Fit for 55" csomag részeként jogalkotási javaslatot az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási teljesítménynormák felülvizsgálatára. A javaslat célja, hogy hozzájáruljon az EU 2030-ig és 2050-ig szóló éghajlati célkitűzéseihez, előnyöket biztosítson a polgárok számára, és ösztönözze az innovációt a kibocsátásmentes technológiák terén.

Csak így tankolhatunk már 2035 után vett új autókba? Nem olyan biztos. Illusztráció: Depositphotos
Csak így tankolhatunk már 2035 után vett új autókba? Nem olyan biztos. Illusztráció: Depositphotos

Az uniós tagállamok energiaügyi miniszterei kedden megállapodtak abban is, hogy 12 hónappal meghosszabbítják a gázfelhasználásuk 15 százalékos csökkentésére vonatkozó önkéntes célkitűzést.

Eddig szólt az MTI a megállapodásról szóló híradásokat feldolgozó híre. Csakhogy korábban kiderült, a  megállapodás feltétele egy a háttérben, elsősorban német nyomásra megkötött alku volt, amely kötelezi az Európai Bizottságot arra, hogy a következő hónapokban dolgozzon ki egy olyan szabályozást, amely bizonyos feltételekkel lehetővé teszi majd e-üzemanyagokkal működő belső égésű motorokkal szerelt autók 2035 utáni értékesítését is. Ezek kipufogógázaikat tekintve semmiképp sem lehetnek nulla szén-dioxid-kibocsátású járművek, ám ha előállításuk során nem keletkezik plusz kibocsátás, akkor papíron akár minősülhetnek nullemissziós járműveknek is.

A Berlin és a Bizottság közötti megállapodást azonban még más, eredetileg a szabályozást e kiskapu nélkül támogató uniós intézményeknek is el kell majd fogadnia. Ha ez megtörténik, akkor nyílik egy később még pontosított méretű kiskapu a sokak által túlzottan szigorúnak minősített szabályozáson, és lehet majd kapni belső égésű motorral hajtott személyautókat az Unióban 2035 után is. A különalku hátterét, lehetséges következményeit, valamint azt, mit jelenthet ez a magyar kormány és a magyar gazdaság számára, laptársunk az Mfor dolgozta fel elemzésében.

(via MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Valami félrement a briteknél, nem erre számítottak az elemzők
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 10:14
Növekedés helyett visszaesés a brit gazdaságban januárban.
Makro / Külgazdaság Irigykedve nézhetjük a német inflációs adatokat? Az energia még olcsóbb is lett
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 09:09
Pedig az élelmiszerek ott is az átlagnál jobban emelkedtek.
Makro / Külgazdaság Rossz szájízzel mehet raportra a Karmelitába Lázár János
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 08:30
Rosszabbak lettek a miniszter által felügyelt építőipar januári adatai az egy hónappal korábbiaknál.
Makro / Külgazdaság Példátlan adatot mondott az OECD
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 09:17
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban történelmi mélypontra, 4,8 százalékra csökkent a munkanélküliség januárban, miután az előző öt hónapban 4,9 százalékon stagnált.
Makro / Külgazdaság Irgalmatlan sallert kapott a magyar akkumulátorgyártás
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 08:30
Januárban az ipar közel 4 százalékkal esett vissza. Az ágazatok többsége mínuszban zárta az év első hónapját. 
Makro / Külgazdaság A Putyin–Trump „álomcsapat” megbukhat a valóság tesztjén
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 07:07
Oroszország és az Egyesült Államok képviselői a gazdasági együttműködés lehetőségéről is tárgyalnak, ami elvileg közös nyersanyag-kitermelési projektek indításához vezethet. Elvileg.
Makro / Külgazdaság Európa hátat fordítana az Egyesült Államoknak, háromszintes bástya épül
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 15:02
A szakemberek és a politikusok is egyetértenek abban, hogy jelentősen mérsékelni kell az EU kiszolgáltatottságát az amerikai technológiai infrastruktúrának. Ez azonban nagyon drága mulatság.
Makro / Külgazdaság Senki sem énekelt ki Matolcsy Györgyék utolsó kórusából
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 14:37
Az új jegybankelnök érkezése előtti utolsó kamatdöntő ülésen is teljes volt az egyetértés.
Makro / Külgazdaság Szinte ingyen adják már a benzint a kutakon
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:55
Még mindig csökkennek a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Megjelent a rendelet: a kisboltokra nem vonatkozik az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:00
5 millió forintos bírságra számíthatnak a boltok, ha megszegik az árrésstopot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG