3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Tényleg csak zéróemissziós autókat lehet majd árulni Európában 2035-től? Erről szól a most jóváhagyott rendelet, csak van egy kis bökkenő.

Az uniós tagállamok energiaügyekért felelős miniszterei keddi brüsszeli tanácskozásukon jóváhagyták az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról szóló rendeletet, amelynek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók és kisteherautók értékesítését az EU-ban, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.

Az elfogadott rendelet szerint a 2030-ra kitűzött, köztes kibocsátáscsökkentési célérték az új személygépkocsiknál 55, a kisteherautóknál 50 százalék – ez a korábbi tervnél nagyobb mértékben kötelezi a flottájuk kibocsátásának csökkentésére a gyártókat.

A rendelet tartalmaz egy záradékot, amely arra kötelezi az Európai Bizottságot, hogy 2026-ban értékelje a 2035-re kitűzött kibocsátásmentességi célok elérése felé tett előrelépést, és amennyiben az szükséges vizsgálja felül az elérendő célértékeket. A felülvizsgálat során figyelembe kell venni a technológiai fejlődést, többek között a hibrid technológiák esetében, valamint a társadalmilag méltányos zöld átállás fontosságát.

Az Európai Bizottság 2021 júniusában terjesztett elő a "Fit for 55" csomag részeként jogalkotási javaslatot az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási teljesítménynormák felülvizsgálatára. A javaslat célja, hogy hozzájáruljon az EU 2030-ig és 2050-ig szóló éghajlati célkitűzéseihez, előnyöket biztosítson a polgárok számára, és ösztönözze az innovációt a kibocsátásmentes technológiák terén.

Csak így tankolhatunk már 2035 után vett új autókba? Nem olyan biztos. Illusztráció: Depositphotos
Csak így tankolhatunk már 2035 után vett új autókba? Nem olyan biztos. Illusztráció: Depositphotos

Az uniós tagállamok energiaügyi miniszterei kedden megállapodtak abban is, hogy 12 hónappal meghosszabbítják a gázfelhasználásuk 15 százalékos csökkentésére vonatkozó önkéntes célkitűzést.

Eddig szólt az MTI a megállapodásról szóló híradásokat feldolgozó híre. Csakhogy korábban kiderült, a  megállapodás feltétele egy a háttérben, elsősorban német nyomásra megkötött alku volt, amely kötelezi az Európai Bizottságot arra, hogy a következő hónapokban dolgozzon ki egy olyan szabályozást, amely bizonyos feltételekkel lehetővé teszi majd e-üzemanyagokkal működő belső égésű motorokkal szerelt autók 2035 utáni értékesítését is. Ezek kipufogógázaikat tekintve semmiképp sem lehetnek nulla szén-dioxid-kibocsátású járművek, ám ha előállításuk során nem keletkezik plusz kibocsátás, akkor papíron akár minősülhetnek nullemissziós járműveknek is.

A Berlin és a Bizottság közötti megállapodást azonban még más, eredetileg a szabályozást e kiskapu nélkül támogató uniós intézményeknek is el kell majd fogadnia. Ha ez megtörténik, akkor nyílik egy később még pontosított méretű kiskapu a sokak által túlzottan szigorúnak minősített szabályozáson, és lehet majd kapni belső égésű motorral hajtott személyautókat az Unióban 2035 után is. A különalku hátterét, lehetséges következményeit, valamint azt, mit jelenthet ez a magyar kormány és a magyar gazdaság számára, laptársunk az Mfor dolgozta fel elemzésében.

(via MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Donald Trump elhagyja Amerikát – óriási üzleteket üthet nyélbe
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 08:54
Újraválasztása óta második hivatalos külföldi útjára készül.
Makro / Külgazdaság Azért van egy dolog, amiben jót tett Trump a kínaiakkal
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 12:40
Áprilisban folytatódott a fogyasztói és termelői árak csökkenése Kínában a nemzeti statisztikai hivatal szombati jelentése alapján, ami a vámháborúnak is betudható.
Makro / Külgazdaság László Csaba: Meglepődnék, ha nem kattana bilincs az MNB-alapítványok miatt valakinek a csuklóján
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. május 10. 10:43
A volt pénzügyminiszter, közgazdász, egyetemi tanár a május 7-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 75. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Csak remélhetjük, velünk is azt teszik az amerikaik, mint a németekkel
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 10:20
Megerősítette Németország lehetséges legjobb osztályzatát a Moody's, amely május végén dönt Magyarország hitelminősítéséről.
Makro / Külgazdaság Elképesztő, mi történik a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 08:13
A közép- és kelet-európai régión belül a gázolaj már csak Ausztriában drágább, mint nálunk – derül ki a szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk friss Mfor Üzermanyagár-figyelőjéből.
Makro / Külgazdaság Bődületes nagyságúra nőtt Kína devizatartaléka
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:41
Kína devizatartaléka, amely a legnagyobb a világon, áprilisban tavaly szeptember óta a legmagasabbra szintre, 3282 milliárd dollárra nőtt a márciusi 3241 milliárd dollárról – közölte az ország devizafelügyelete (SAFE).
Makro / Külgazdaság Az árrésstop ugyanúgy visszaüthet, mint tette azt az árstop?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 15:21
A vártnál magasabb áprilisi inflációs adatra a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Országos Kereskedelmi Szövetség mellett reagáltak az elemzők. 
Makro / Külgazdaság Csak nem rólunk vesznek példát az olaszok?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 12:47
Nemcsak nálunk mérséklődött az ipari termelés csökkenése márciusban, hanem a dél-európaiaiknál is.
Makro / Külgazdaság Jó hírt fújt be a szél a magyar gazdaság legfontosabb exportpiacáról
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 11:46
Márciusban hosszú idő után nőttek a német elektromos-digitális ágazat megrendelései.
Makro / Külgazdaság Itt a bejelentés: ennyiért tankolhatunk a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 10:04
A nagykereskedelmi árak nem változnak, így a benzinkutakon múlik, elmozdítják-e a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj árát.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG