8p

Az elektromos autók óriási előnye, hogy nem közvetlenül ott szennyeznek, ahol használják őket, azaz nem rontják annyira a városok levegőjét. Ha azonban a gyártás, a töltés és az elhasznált akkumulátorok feldolgozásának károsanyag-kibocsátását is számításba vesszük, úgy ismét a hagyományos autók felé billenhet a mérleg.

Azonnal szélhámossággal vádolhatnának minket, ha a környezetvédelmet az egyéni közúti közlekedéssel próbálnánk összeegyeztetni, és a megoldást nem egyből a közösségi közlekedés fejlesztésében keresnénk; ha nem vennénk figyelembe, hogy az autózásnak a légszennyezésen túl, az infrastruktúra fenntartásától, a hulladékok kezeléséig számos olyan területe van, amely óriási környezeti terhelést okoz. Pedig a világban éppen ez történik: mivel a legtöbben továbbra is az autózásban látják a közlekedés jövőjét, ezért e járművek károsanyag-kibocsátását próbálják csökkenteni.

Így születtek meg a lítiumion-akkumulátorral hajtott tisztán elektromos és hibrid gépkocsik, amelyeket környezetvédelmi szlogenekkel tesznek vonzóbbá. Érdemes azonban megvizsgálni, hogy mennyiben teljesítik a velük szemben elvárt környezetvédelmi szempontokat az elektromos autók: valóban alacsonyabb-e a károsanyag-kibocsátásuk a hagyományos robbanómotoros társaikénál.

A lítiumion-akkumulátorok újrahasznosítása jelenleg nem kifizetődő. Fotó: Depositphotos
A lítiumion-akkumulátorok újrahasznosítása jelenleg nem kifizetődő. Fotó: Depositphotos

Nem ott szennyez, ahol a gazdag tulaj lakik

Az elektromos autónak kétségkívül óriási előnye, hogy nem közvetlenül ott szennyez, ahol az azt használó emberek laknak. Röviden szólva hozzájárulhatnak a városok levegőminőségének javításához. A kipufogócső nélküli tisztán elektromos autók vezetés közben nem bocsátanak ki szén-dioxidot, nitrogén-dioxidot, kén-dioxidot és más káros gázt, kevesebb szálló port termelnek, ami csökkenti a légszennyezést, emellett a zajszennyezésük is kisebb. (A dízelmotorok a fő kibocsátói a főként koromból álló, egészségre legártalmasabb ultrafinom részecskéknek.) Az elektromos autók előnyei különösen annak fényében jelentősek, hogy az ipar kiszorulását követően az európai nagyvárosok légszennyezésének nagyobb hányadát a közúti közlekedés okozza.

Ha a chilei lítiumbányászok verejtékét is beszámítjuk…

Ha azonban az autó gyártási folyamatát is számításba vesszük, nem ennyire rózsás a helyzet. A lítiumion-akkumulátorok gyártásához ritkaföldfémek kitermelésére és finomítására van szükség, ami a nagy hő és a steril körülmények miatt energiaigényes. Az európai elektromos járművekben használt lítiumion-akkumulátorok többségéhez a nyersanyagokat erősen környezetpusztító módon, sokszor embertelen körülmények között működő chilei, bolíviai, argentín, valamint ausztrál bányákból nyerik, majd Japánban, Dél-Koreában és Kínában gyártják, ahol a villamosenergia-termelés mintegy 20–30 százalékát szénből állítják elő, míg Kínában ez az arány 60 százalék körüli.

Az akkumulátorok gyártási folyamatában felhasznált villamos energia az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó kibocsátások nagyjából felét teszi ki (feltéve, ha megítélhető annak a környezeti – és több esetben társadalmi – pusztításnak a mértéke, amelyet a bányák okoznak), így a megújuló energiaforrások és a hatékonyabb erőművek használata tisztább akkumulátorokat eredményez. 2030-ig várhatóan több mint 30 százalékkal csökken a villamosenergia-termelés szén-dioxid-kibocsátása a legtöbb olyan piacon, ahol még mindig viszonylag nagy a fosszilis tüzelőanyagok szerepe az áramtermelésben. Ez a 30 százalékos csökkenés körülbelül 17 százalékkal alacsonyabb akkumulátorgyártási károsanyag-kibocsátást jelent akkorra – szerepel az International Council on Clean Transportation (ICCT) tanulmányában.

Norvégiában talán megéri elektromosat venni

A gyártást is figyelembe véve egy átlagos európai elektromos jármű jelenleg körülbelül feleannyi üvegházhatású gázt termel, mint a hagyományos társa az első 150 ezer kilométer során. A relatív előny a helyi villamosenergia-termelés függvényében erősen eltérő.

Az elektromos autó magasabb gyártási fázisú kibocsátása egy olyan országban, mint Norvégia, ahol a felhasznált energia 98 százalékát megújuló forrásból, elsősorban vízenergiából nyerik, 2–3 év alatt megtérül egy átlagos járműhöz viszonyítva.

Ennek a duplájára tehető a kibocsátási megtérülési idő például Németországban, ahol a villamos energia termelés szén-dioxid-kibocsátása sokkal magasabb. Noha a megújulók aránya 2022-ben rekordra, 46 százalékra emelkedett, de az orosz gázszállítások csökkenése miatt megnövekedett szén- és olajfelhasználás így is növelte a károsanyag-kibocsátást.

Más a kép, ha az atomerőművekben megtermelt áramot is tiszta forrásnak tekintjük. Ebben az esetben Franciaország, ahol a felhasznált energia több mint 70 százalékát adják az atomerőművek, további 7 százalékot szélerőművek, 3 százalékot napelemes rendszerek biztosítanak, szintén jól szerepelne egy kibocsátási versenyen. Hazánkban, ahol az áramtermelés közel felét Paks állítja elő, a napenergia pedig 5 százalék körül mozog, a németországihoz hasonló idő alatt hozhatja be egy elektromos jármű a kezdeti magasabb károsanyag kibocsátást.

Mi lesz 150 ezer kilométer után?

Az itteni eredmények azonban csupán 150 ezer kilométerig veszik számításba az autó élettartamát, és nem foglalkoznak az azt követően elhasználódott akkumulátorok hasznosításának károsanyag-kibocsátásával. Már csak azért sem vehetik ezt számításba, mert máig nincsenek jól bejáratott módszerek az újrahasznosításra.

Mit kezdjünk az autóból kivett akkumulátorokkal?

Ötletek vannak, de meggyőző megoldással még nem rukkoltak elő. A helyzet inkább az, hogy nem nagyon tudnak velük mit kezdeni. Az egyik elképzelés szerint az autókból kivett lítiumion-akkumulátorok helyhez kötött energiatárolókban újrafelhasználnák. Feltéve, hogy 150 ezer kilométer megtételét követően az energiaforrás eredeti kapacitásának még 75 százalékával rendelkezik, hasznos szerepet játszhat az elektromos hálózat támogatásában, például a közüzemi csúcsidők kisimításában, különösen, ha az időszakos megújuló energiaforrások (pl. napelemek) a mainál is jobban elterjednek.

Az ICCT által hivatkozott, igen optimistának tűnő tanulmány szerint ily módon további 10 évig, kapacitásuk 60 százalékáig használhatóak lennének az akkumulátorok, ami 72 százalékkal növelné az akkumulátor életciklusát, és 42 százalékkal csökkentené a járműnek tulajdonítható üvegházhatású gázok kibocsátását. Számos közműszolgáltató már most is kísérletezik használt akkumulátorokkal mind gazdasági, mind környezetvédelmi okokból.

Ha az újrahasznosításról van szó, ismét billen a mérleg

A hagyományos autók 1800-as évek közepe óta használt, és az 1970-es években szabványosított ólom-sav akkumulátorai egyszerűek, könnyen szétszedhetők és 100 százalékban újrahasznosíthatók, bármilyen gyártótól származzanak is. Ezzel szemben az 1980-as évek óta használt lítium akkumulátorok nehezen szerelhetők szét, a folyamatos fejlesztésük miatt pedig nem szabványosak, ráadásul nehezen elkülöníthető kompozit anyagokat, fluorozott polimereket, fluorozott elektrolitokat is tartalmaznak, emellett pirofór anyagok is vannak bennük, melyeknek sajátja, hogy levegővel érintkezve meggyulladnak. Ezért jelenleg üzleti szempontból nem igazán vonzó, ugyanakkor rendkívül környezetszennyező az újrahasznosításuk.

Az újrahasznosított anyagok szén-dioxid-kibocsátása jellemzően alacsonyabb, mint a szűz forrásból származó azonos anyagoké, például az újrahasznosított alumínium előállítása körülbelül 95 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki, mint a természetes forrásból származó alumíniumé. A lítiumion-akkumulátorok újrahasznosítása azonban jelenleg gyerekcipőben jár, azért is, mert a járművekből kikerülő akkumulátorok száma alacsony.

Ez a helyzet azonban 10–15 év múlva megváltozik, akkor már évi több millió elhasznált akkumulátorral kell majd valamit kezdeni. Addigra pedig úgyis kifogyunk a lítiumból, és itt lesznek a hidrogénhajtású, üzemanyagcellás autók. Mert nemhogy a közlekedésről, még az autózásról sem akarunk lemondani a földi élet megmentése érdekében. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Nagy veszélyről érkezett jelentés – emberek millióit érintheti
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 13:52
Nagyon könnyedén nagyon nagy baj lehet Kínában.
Tudomány-technika Súlyos árat fizethetnek a kiberbiztonságra nem figyelő cégek - a hatóság és a bűnözők is lecsaphatnak
Natív tartalom | 2024. április 16. 15:05
Kétféle ember, és kétféle cég van: akit már meghekkeltek, és akit meg fognak. A két dolog ráadásul összefügg, ugyanis mindig az ember a leggyengébb láncszeme a kibervédelmi rendszereknek. Hogyan javíthat a magyar cégek kiberbiztonsági érettségén az új úniós irányelv és a magyar szabályozás? Erről kérdeztük Bor Olivért, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának kiberbiztonsági és kommunikációs szakértőjét, aki a gyakorlati teendőkről és a kiszabható büntetésekről is beszélt. Klasszis podcast.
Tudomány-technika Nem szabad, és nem is lehet megúszni az új úniós kibervédelmi irányelvet
Litván Dániel | 2024. április 14. 14:09
A NIS2, illetve a magyar szabályozás a biztonságos fejlődéshez teremt lehetőséget. Lesz tennivalója a magyar cégeknek, de saját érdekük is a megfelelés, mert mindenki veszélyben van. A Klasszis Média Lapcsoport e témával foglalkozó konferenciáján a szabályozásról, a tennivalókról, illetve a megoldási lehetőségekről is szó esett.
Tudomány-technika Gyászol a tudományos világ, elhunyt az „isteni részecske” atyja
Privátbankár.hu | 2024. április 10. 06:13
95 évesen elment Peter Higgs.
Tudomány-technika Nagy bajban lehetnek a magyar cégek: 2500 érintettből még csak 100 jelentkezett a hatóságnál
Litván Dániel | 2024. április 6. 14:02
Hatalmas közvetlen és közvetett károkat tudnak okozni a kibertámadások, de az uniós irányelvet követő októberben életbe lépő magyar kibervédelmi szabályozás betartása sem lesz egyszerű. Az érintett cégek töredéke vetette magát nyilvántartásba eddig, pedig a határidő már közeleg. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) kiberbiztonsági és kommunikációs szakértőjét, Bor Olivért kérdeztük.
Tudomány-technika Új szintre emelkedtek a kínai kibertámadások, figyelmeztetést adott ki az USA
Kormos Olga | 2024. április 4. 05:38
Figyelmeztetést adott ki az Egyesült Államok kormánya, mert a kínai hackerek létfontosságú infrastruktúrát céloztak meg. Minden eddiginél kártékonyabb tevékenységbe kezdett a Volt Typhoon.
Tudomány-technika Sokaknak fájni fog az Unió válasza egy többezer milliárd dolláros kérdésre
Litván Dániel | 2024. április 3. 13:58
A kiberbűnözés elképesztő károkat okoz már most is, de a jövőben csak nőni fog a fenyegetettség. A NIS2 uniós irányelv, illetve az ehhez kapcsolódó magyar szabályozás növelné a biztonságot, de egyben komoly kihívás elé állítja az érintett szervezeteket.
Tudomány-technika Megtaláltuk, ez lehet a befektetők titkos favoritja 
Privátbankár.hu | 2024. március 30. 15:01
Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra, amikre eddig kevésbé figyeltek a profi ingatlanbefektetők. Továbbra is meghatározó tényező a fenntarthatóság és energiahatékonyság, ezek dokumentált mutatói nélkül gyakorlatilag nem rúghat labdába egyetlen ilyen speciális ingatlan sem.
Tudomány-technika Hagyaték: bármilyen rosszul is hangzik, érdemes odafigyelni a digitális formájára is
Buksza blog | 2024. március 5. 08:05
Egy váratlan haláleset az érzelmi traumán túl anyagi gondokat is okozhat azoknak az özvegyeknek, akik nem tudnak hozzáférni elhunyt hozzátartozójuk számítógépén és mobiltelefonján lévő javaihoz.
Tudomány-technika Rámennek a gusztustalan dolgokra a robotok
Buksza blog | 2024. március 4. 09:03
A science-fiction filmek számtalan változatát felsorakoztatták azoknak a robotoknak, amelyek képesek átvenni a fizikai tevékenységeket is az emberektől. Úgy tűnik, a forgatókönyvek megvalósulhatnak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG