"A veszteséges áron történő árusítás tilalma egy nagyon fontos kereskedelmi elv 1963 óta" - jelentette ki Alexandre Bompard, a Carrefour elnök-vezérigazgatója a nemzetgyűlés kereskedelmi bizottságának meghallgatásán, hozzátéve, hogy "nem szabad kinyitnunk Pandora szelencéjét".
"A gazdasági realitás az, hogy nem fogunk élni ezzel a lehetőséggel" - mondta Thierry Cotillard, a Les Mousquetaires csoport (Intermarché, Netto) elnöke az önköltségi ár alatti üzemanyag-értékesítéssel kapcsolatban. "Ha ezt tennék, akkor meg kéne emelnünk a tészta árát, de nem őrültünk meg teljesen" - tette hozzá.
Az E. Leclerc és a Systeme U láncok vezetői is elutasították a javaslatot. Dominique Schelcher, a Systeme U vezérigazgatója azt mondta, nem tervezi, hogy "veszteséggel indítsanak tömeges akciókat".
A vonakodások ellenére a kormány fenntartja az elképzelést - jelezte szerdán a Sud Radió kereskedelmi rádióban Thomas Cazenave, a költségvetésért felelős miniszter. Ez a lehetőség "nem kötelezettség" - hangsúlyozta a tárcavezető.
"Mi azt akarjuk, hogy azok, akik megtehetik, megtehessék, hogy egy-két akcióval, árplafonnal, és azok számára, akik akarják, veszteséggel értékesítsenek" - fejtette ki a miniszter.
Patrick Pouyanné, a Total olajipari cég elnök-vezérigazgatója kedden a Quotidien című televíziós műsorban kijelentette, hogy nem kíván a jelenlegi 1,99 eurós literenkénti ár alá menni a csoportjához tartozó töltőállomásokon.
A franciaországi töltőállomások egyharmadát üzemeltető olajcsoport a múlt héten bejelentette, hogy 2024-ig meghosszabbítja a benzin és a gázolaj literenkénti 1,99 eurós árplafonját 3400 töltőállomásán egészen addig, "amíg az árak magasak maradnak".
Elisabeth Borne miniszterelnök szombaton jelentette be, hogy a kormány szeptember végi ülésén vitatja meg a törvényjavaslatot, amely alapján lehetővé válik önköltségi áron alul forgalmazni az üzemanyagot.
"December 1-től lesz hatályos (az intézkedés), miután a törvénytervezetet (a termelők és a forgalmazók közötti kereskedelmi tárgyalásokról) október elején vitatja meg a nemzetgyűlés" - mondta hétfőn Bruno Le Maire gazdasági miniszter a France2 közszolgálati televízióban. Hozzátette, hogy az intézkedés hat hónapig lesz érvényben.
A veszteséges áron történő árusítás 1963 óta tilos Franciaországban, és az esetleges ideiglenes engedélyezés miatt sokan attól tartanak, hogy a szupermarketek túlságosan éles versenyt fognak folytatni a kisebb, független benzinkutakkal szemben. Ezt az álláspontot hangoztatja több ellenzéki képviselő is.
Amennyiben a törvényjavaslatot elfogadja a parlament, a kérdés az lesz, hogy hány töltőállomás fogja alkalmazni azt, miután nehezen elképzelhető, hogy a független töltőállomások veszteségesen adják el a legfőbb forgalmi forrásukat, ellentétben a nagy szupermarketekkel, amelyek az üzemanyag-árusítást arra használják, hogy magukhoz vonzzák a vásárlókat.
Franciaországban a 10-11 ezer töltőállomás mintegy harmadát a TotalEnergies (3400), felét pedig a szupermarketek üzemeltetik, a függetlenek száma mintegy 2500 - írja az MTI.
Mi a helyzet a hazai kutakon? Laptársunk hetente megjelenő Mfor Üzemanyagár-figyelőjében további információkat talál.