4p

Miközben politikai fronton nem nevezhető barátinak Magyarország és Ukrajna viszonya, a gazdaság terén fontos dolgok történnek, noha a magyar kormány nem verte nagy dobra ezt. Egy korábbi megállapodás alapján például a közlekedésben léphetnek előre: főleg a közúton javulhat a helyzet, de a záhonyi átrakó is felértékelődött.

Intenzív tárgyalások folynak Ukrajna és Magyarország között arról, hogyan lehetne gyorsítani a közúti és vasúti határátkelést. Közben az ukránok nyugati források felhasználásával a határátkelők ukrán oldalának infrastruktúráját is javítani fogják – ezt erősítette meg a hét elején Viktor Mikita, az ukrán elnöki hivatal vezetőhelyettese az Ukrinform hírügynökségnek adott nyilatkozatában.

„Kétszer négysávos közúti átkelőre van szükség, mert Magyarországnak is érdeke, hogy a területén áthaladó tranzitforgalom gyorsulhasson. Erről továbbra is tárgyalunk a magyar kollégákkal” – fejtette ki, azt ecsetelve, hogy mindkét ország gazdasága szempontjából kifejezetten előnyös, ha megvalósul ez a fejlesztés. Bár nem említette név szerint, de biztos, hogy a csopi/záhonyi átkelőről van szó.

Mikita beszámolója szerint nagyvállalatok már most is több ipari parkot építenek a Kárpátaljai körzetben, az ott előállított termékeket vasúton és közúton Európába vagy más földrészekre exportálják, túlnyomórészt az ukrán-magyar határátkelőkön keresztül.

Emlékeztetett, hogy a témában 2023-ban született egy kétoldalú megállapodás, annak a végrehajtása kezdődött el, illetve kell, hogy folytatódjon a jövőben. Az infrastruktúra javításán kívül feltétlenül gyorsítani akarják az árukezelést, a vámolást és az egyéb adminisztratív eljárásokat. Ezzel az egész fejlesztéssel az ukrán költségvetésbe is jelentős összegek érkezhetnek, továbbá az odatelepülő cégeken keresztül növelhetik a foglalkoztatottságot a határmenti övezetekben, beleértve a magyar ajkú lakosságot is.

Még több ukrán exporttermék érkezhet Fényeslitkére
Még több ukrán exporttermék érkezhet Fényeslitkére
Fotó: EWG

Fontosnak nevezte, hogy kijelöljék azt a határtérséget, ahol az M3-as autópálya átlép Ukrajnába, az autópálya vége jelenleg csupán 20 kilométerre van Záhonytól. Szavai szerint a Tisza vámterminál közelében elképzelt övezet részletes fejlesztési terveinek a véglegesítése következik. 

Idén áprilisban államközi egyezmény született arról, hogy Nagyhódosnál megnyitják az átkelést a személyautók előtt, valamint a 7,5 tonnánál nagyobb, de üres kamionok előtt Beregsuránynál. Tavasszal arról is megegyeztek, hogy megvizsgálják, milyen lehetőségek vannak Beregdarócnál egy teherfuvarozó pont megnyitására. A kijevi kormány szerint arról tárgyalnak még, hogy közös vámellenőrzések és határellenőrzés bevezetése is megkezdődhet.

Közben a kijevi kormány több nyugat-ukrajanai határátkelő ukrán oldalán is fejlesztéseket tervez. Magyarországot ez úgy érinti, hogy Lónya, Barabás, Beregsurány, Tiszabecs átkelőknél a felújítás során az útburkolati jeleket újrafestik, LED-lámpákra cserélik a világítást és modulépületeket is telepítenek és újabb sávokat alakítanak ki. A felújítások célja, hogy gyorsítsák a közúti forgalmat és komfortosabbak legyenek a kapcsolódó létesítmények, beleértve a WC-ket és a hulladéktárolókat is.

Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szeptember végén Budapesten tárgyalt az új ukrán külügyminiszterrel. Akkor megerősítette, hogy a magyar kormány készen áll az új Tisza-híd megépítésére. Magyar oldalon már megépült a nagy átrakóállomás Fényeslitkénél, ahol évi egymillió konténeregységnek megfelelő árut lehet átpakolni, és ahol évente egy-, illetve hárommillió tonnányi gabona és étolaj átrakására nyílik lehetőség.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
Makro / Külgazdaság Olyan történt a Penny, a Lidl, és az Aldi üzleteiben, amit idén még nem tapasztaltunk
Kollár Dóra | 2025. december 22. 05:37
Árcsökkenést tapasztaltunk a diszkontokban.
Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG