Az elektromos autók piaca Európában messze elmaradt a korábban várt értékesítési számoktól, miközben Kínában továbbra is nagyon erős számokat látunk – olvasható laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor csütörtök reggeli cikkében. Emiatt az európai cégek komoly válságba kerültek, miközben a megerősödött távol-keleti cégek az itteni piacokból is szeretnének minél nagyobb szeletet kihasítani.
A cikk kitér arra, hogy miután a számukra hazai piacnak számító terepen az európai gyártók helyzete lehangoló, a vállalatok komoly kihívásokkal kellett, hogy szembenézzenek. Tovább bonyolíthatja a helyzetet, ha Donald Trump a jövő év elején valóban vámemeléseket hajtana végre, az ugyanis a nagy német és francia cégek számára további nehézséget jelentene. Más kérdés, hogy a vámháború már idén elkezdődött, hiszen a kínai elektromos autókra előbb az Egyesült Államok vetett ki 100 százalékos „büntetővámot”, majd – a feltételezett tiltott támogatások miatt – az Európai Unió is kiegészítő vámokról döntött.
Több olyan, nagyon jelentős kapacitással kecsegető beruházás van folyamatban, így a debreceni BMW és CATL-gyár, vagy a szegedi BYD-üzem, amelyek önmagukban is érezhetően meg kellene, hogy dobják a hazai ipari termelést és a GDP-t is. Ugyanakkor, ha nem lesz érdemi piacbővülés, esetleg visszaesést látunk, akkor ezekkel együtt sem láthatunk majd nagy csodát – írja az Mfor.