A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) mellett működő, bíróságon kívüli, alternatív vitarendezési fórum, amely a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók között fennálló szerződésből eredő jogviták kezelésével foglalkozik. A testület alapvető tevékenysége elsősorban a felek közötti egyezség kialakítására irányul, azonban ha nem születik megegyezés, az eljárást folytatják.
Lesz "szégyenfal" is
A folyamat innentől kezdve ketté válhat, attól függően, hogy a pénzügyi szolgáltató alávetette-e magát a testület döntésének vagy sem. Előbbi esetben a PBT eljáró tanácsa kötelezést tartalmazó határozatot hozhat, az alávetés hiányában pedig ajánlást.
Mit tegyünk, ha a határon is átnyúló pénzügyi vitánk van? A FIN-Net az Európai Gazdasági Térség (az EU-tagjai, valamint Izland, Lichtenstein és Norvégia) országaiban a bíróságokon kívül működő pénzügyivita-rendező fórumok hálózata. A határon átnyúló pénzügyi viták rendezésében a FIN-Net által összefogott fórumok eljárásai segítik a fogyasztókat. A FIN-Net bejelentő nyomtatványát 2011. július 1-jét, illetve a Pénzügyi Békéltető Testületnek az európai vitarendezési hálózathoz való csatlakozását követően lehet használni és benyújtani. |
A szolgáltatók számára lényeges, hogy aki a Pénzügyi Békéltető Testülettel együttműködik, az az egyedi üggyel kapcsolatban elkerülheti a PSZÁF hatósági funkcióit.
Lényeges az is, hogy a PBT honlapján elérhető lesz majd azonak a pénzügyi szolgáltatóknak a listája, amelyek alávetési nyilatkozatot tettek, valamint azoké, amelyek figyelmen kívül hagyták a PBT eljárásaiban mindkét felet terhelő együttműködési kötelezettségre vonatkozó szabályokat.
Nincs szükség vagyonokra
Az egyedi jogviták kapcsán a fogyasztók korábban a polgári bíróságokhoz vagy a kamarák melletti békéltető testületekhez fordulhatnak. A PBT felállásával július 1-jét követően a pénzügyi területen gyorsabb, hatékonyabb eljárás keretében nyílik lehetőség a viták rendezésére.
Fontos tudni, hogy a testület kizárólag olyan eseteket vizsgál ki, amelyekben az ügyfél (fogyasztó) által előzőleg közvetlenül a pénzügyi szolgáltatónál kezdeményezett panaszkezelési eljárás eredménytelenül zárult.
A fogyasztónak fontos együttműködési kötelezettsége is van. Hiánytalan és a törvényi előírásoknak megfelelő kérelmet kell benyújtania, a PBT kérésére pedig be kell mutatnia a szükséges iratokat és egyéb bizonyítási eszközöket. Ezek mellett a panaszt tevőnek (személyesen vagy képviselő által) mindenképpen jelen kell lennie a meghallhatáson is. Ha az ügyfél nem így tesz, a testület dönthet úgy, hogy csak a rendelkezésre álló iratok alapján dönt vagy akár el is utasíthatja a kérelmet.
A PBT eljárása ingyenes, eljárási díj vagy illeték nem terheli sem a fogyasztót, sem a pénzügyi szolgáltatót. Az eljárás során azonban felmerülhetnek egyéb költségek a felek részéről, amelyeket az a fél visel, amelyik terhére a testület az ügyet eldöntötte.
Privátbankár - Szilágyi Balázs