Ahogyan korábban megírtuk, Donald Trump amerikai elnök bejelentése szerint 25 százalékos vámot vetnek ki minden külföldről importált autóra és autóalkatrészre, a Reuters szerint ez csütörtökön világszerte megingatta az autógyártók részvényeit. A Volkswagen, a BMW, a Mercedes-Benz, a Porsche és a Continental együttesen 4,5 milliárd eurót veszítettek piaci értékükből.
A gyártóknak most el kell dönteniük, hogy növelik-e az amerikai termelést, átvállalják a többletköltséget, vagy áthárítják azt a fogyasztókra. A Volvo, az Audi, a Mercedes-Benz és a Hyundai már jelezte, hogy idén részben áthelyezik a gyártást az Egyesült Államokba. Néhány cégvezető ugyanakkor magánbeszélgetésekben úgy nyilatkozott, nem szívesen hoznának hosszú távú döntéseket egy esetleg átmeneti politikai intézkedés alapján.
A Bernstein Research elemzői szerint ezek az intézkedések bizonytalanságot okoznak a pénzpiacokon, és nehéz megítélni, meddig tartanak, ha tartós tőzsdei visszaesést idéznek elő.
A Stellantis és a Porsche részvényei 4 százalékot, a Mercedes-Benz papírjai 2,8 százalékot estek, a General Motors árfolyama 6,5, a Fordé 4,3 százalékkal csökkent. A Porschéé, amelynek nincs amerikai gyártóbázisa, 4,9 százalékot zuhant.
A vámok április 3-án (járművek), illetve május 3-án (alkatrészek) lépnek életbe. A Fehér Ház szerint csak a nem amerikai tartalom után kell vámot fizetni. A mentesség a kanadai és mexikói gyártásra nem vonatkozik. A GlobalData szerint tavaly az Egyesült Államokban eladott autók csaknem fele importból származott. A Union Investment szerint a vámintézkedés az egész ágazatra nézve katasztrofális.