Az Egyesült Államok új kereskedelmi intézkedései jelentős hatással lehetnek a tengeri szállítási költségekre, ami végső soron a fogyasztói árak emelkedéséhez vezethet, számolt be a Reuters. Donald Trump kormányzata 10 százalékos vámot vetett ki a kínai árukra, és felvetette, hogy akár 25 százalékos vámot is kivethet Mexikóból és Kanadából származó termékekre, például avokádóra, tequilára, marhahúsra és olajra.
A konténerhajó-társaságok, például az MSC, a Maersk és a Hapag-Lloyd már most is a kereslet visszaesésével küzdenek. A Drewry World Container Index szerint egy 12 méteres konténer szállítási díja jelenleg 2629 dollár, ami 75 százalékkal alacsonyabb a 2021 szeptemberi csúcshoz képest. Az új vámok miatt azonban az importált termékek költsége emelkedhet, ami az inflációt is felfelé hajthatja.
Az amerikai kereskedelmi hivatal azt is javasolta, hogy akár 1,5 millió dolláros kikötői illetéket vessenek ki a kínai gyártású hajókra. A döntés a tajvani és dél-koreai hajózási cégeknek kedvezhet, de várhatóan tovább növeli az áruszállítás költségeit.
A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a megemelkedett logisztikai költségek hatására a mindennapi fogyasztási cikkek, például az élelmiszerek, ruházati termékek és üzemanyagok ára is növekedhet. Lars Jensen, a konténerhajózás szakértője szerint
„az amerikai kormány intézkedései példátlan gazdasági terheket róhatnak az importőrökre és végső soron a fogyasztókra”.