India polgári légiközlekedési minisztériuma csütörtökön közölte, hogy jelenleg is zajlik a júniusi légikatasztrófa részletes kivizsgálása.
A 260 ember életét követelő tragédia felderítésében most a cél az események sorrendjének rekonstruálása és a balesethez hozzájáruló tényezők azonosítása – írja a Reuters.
A repülőgép feketedobozait – a pilótafülke hangrögzítőjét (CVR) és a repülési adatrögzítőt (FDR) – néhány nappal a baleset után sikerült megtalálni: az egyiket június 13-án egy ház tetején, a másikat pedig június 16-án a roncsok között. A berendezéseket kedden szállították a fővárosba, Delhibe, ahol az Indiai Légiközlekedési Balesetvizsgáló Hivatal (AAIB) vezetésével egy szakértői csapat megkezdte az adatok kiolvasását – közölte a minisztérium.
Fotó: MTI/EPA/Szidharaj Szolanki
„A pilótafülkéből származó feketedobozból sikeresen kiemelték a Crash Protection Module-t (CPM), majd sikeresen hozzáfértek a memóriamodulhoz is, és letöltötték az adatokat. Jelenleg folyik a CVR és FDR elemzése” – állt a közleményben. A CPM a feketedoboz egyik legfontosabb eleme, amely megóvja az adatokat a becsapódáskor keletkező károsodásoktól, míg a CVR a fedélzeti kommunikációt rögzítő eszköz.
Rendszerszintű a probléma
A katasztrófa nyomán újra reflektorfénybe került a légitársaságok hanyag szabálykezelése Indiában. Az ország légügyi hatósága kedden arról számolt be, hogy Mumbai és Delhi repülőterein – India két legforgalmasabb légikikötőjében – több olyan esetet találtak, ahol ugyanazok a műszaki hibák ismétlődtek meg a repülőgépeken.
A Reuters korábban beszámolt arról is, hogy a hatóság már figyelmeztette az Air Indiát: a légitársaság több alkalommal is olyan gépeket engedett felszállni, amelyeknél lejárt az életmentő berendezések kötelező ellenőrzése. Az Air Indiát figyelmeztették a pilóták munkaidő-beosztásával és felügyeletével kapcsolatos szabályszegések miatt is.