Friedrich Merz német kancellár pénteken közölte, hogy levelet küld az Európai Bizottságnak, amelyben arra kéri az uniós végrehajtó szervet, vizsgálja felül azokat a szabályokat, amelyek gyakorlatilag 2035-től megtiltanák az új szén-dioxid-kibocsátó autók értékesítését, és tegyék lehetővé a nagyobb technológiai nyitottságot – jelentette a Reuters.
A konzervatív kancellár régóta egyetért Németország kulcsfontosságú autóiparával – amely kemény kínai versennyel néz szembe –, hogy a belső égésű járművek fokozatos kivezetésére és az elektromos autókra való átállásra megadott ütem irreális.
Fotó: MTI/EPA/Hannibal Hanschke
Koalíciós partnere, a szociáldemokraták azonban megosztottabbak voltak. Merz szerint a koalíciós kormány csütörtökön megállapodott abban, hogy kivételeket kér az EU-tól a plug-in hibridek és a nagy hatékonyságú belső égésű motorok esetében.
„Mindannyian tisztában voltunk az autóipar jelenlegi helyzetével” – mondta Merz, „súlyosnak” nevezve azt.
Hangsúlyozva, hogy Németország továbbra is kiáll a klímavédelmi célok mellett, hozzátette: „Úgy akarjuk ezeket elérni, hogy közben olyan mobilitást biztosítunk, amely megőrzi a munkahelyeket Európában, különösen a német autóiparban.”
Merz brüsszeli levelét – amelyben Berlin álláspontját ismerteti – épp akkor írja, amikor az EU Bizottsága az európai autóipar megerősítését célzó terveinek bemutatására készül december 10-én.
Az elektromos átállás iránti folyamatos elkötelezettséget hangsúlyozva Merz azt is közölte: a koalíció megállapodott egy támogatási program elindításáról, amely segíti az alacsony vagy közepes jövedelmű háztartásokat elektromos vagy plug-in hibrid járművek vásárlásában vagy lízingelésében. A koalíciós dokumentum szerint az alaptámogatás 3 ezer euró lesz, amely gyermekenként 500 euróval nő majd, legfeljebb 1 ezer euróig. A program jövő év elején indulhat.
Ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy eloszlassa a környezetvédelmi szervezetek bírálatát. A Transport & Environment szerint Berlin a múlthoz ragaszkodik, és döntése csak súlyosbítja az autógyártók helyzetét.
„Aki azt gondolja, hogy Németország a jövőben a már ma is elavult belső égésű technológiával tudja biztosítani a munkahelyeket és az értékteremtést, az szándékosan hunyja be a szemét a valóság előtt” – mondta Sebastian Bock, a T&E németországi vezetője.
Kéri, hogy később tiltsák ki a belső égésű autókat.




