Az ukrán helyreállítási minisztérium új koncessziós projektek elindítására és a felfüggesztett koncessziós projektek visszaállítására készül a kikötőkben – mondta Timur Tkacsenko helyreállítási miniszterhelyettes az Interfax hírügynökség jelentése szerint.
„Az olviai és a herszoni kikötőben zajlanak az előkészületek a projektek újraindítására. Ezzel párhuzamosan dolgozunk az Ukrán Dunai Hajózási Társaságon is, amely kulcsfontosságú a dunai szállítási piacon elfoglalt pozícióinak erősítése és a gabonaexport biztosítása szempontjából, különösen hogy korlátozott hozzáférés a mélytengeri kikötőkhöz” – idézte az ukrán sajtó Tkacsenko nyilatkozatát a Nemzetközi Pénzügyi Társaság (IFC) képviselőivel folytatott megbeszélése után.
Tkacsenko köszönetet mondott az IFC-nek „az átfogó támogatásért és a kikötői infrastruktúra fejlesztésében való közvetlen részvételért”.
A prioritások között említette az ukrán kikötőkbe történő beruházások fejlesztését, a flotta korszerűsítését és a magántőke bevonását az infrastruktúra helyreállításának és fejlesztésének finanszírozására.
Konkrét tervek
A Risoil Kherson cég 2020-ban kezdte meg Herszon kereskedelmi kikötőjének irányítását 30 éves koncesszió keretében. Később arról számoltak be, hogy Jemal Inaishvili, a kikötői koncessziós pályázatot megnyerő Risoil Kherson társbefektetője kilépett a projektből. A döntést azzal magyarázta, hogy késik a kikötő átadása a koncessziós jogosultnak.
Az Olvia kikötői ingatlan egy 35 éves koncessziós szerződés értelmében 2021. december 1-én átkerült a katari QTerminals Olviához. A vállalat beruházásait 3,4 milliárd hrivnyrára becsülték. Tervezték továbbá egy új alagút építését a vasút alatt Nyikolajev kikötőjénél, amelynek értékét 80 millió hrivnyra becsülték.
Az ukrán minisztériumi közlemény megjegyzi, hogy a köz- és a magánszféra partnerségei nem szüneteltek a válság idején, és új koncessziós projekteket készítettek elő az odesszai és izmaili kikötők számára.
Alekszandr Kubrakov volt miniszterelnök-helyettes, volt helyreállítási miniszter a londoni Ukrajna Helyreállítási Konferenciáján azt mondta, hogy öt nagy cég mutat érdeklődést a csernomorszki kikötői koncessziós projektek iránt. Különösen a dán A.P Moeller-Maersk szállítási és logisztikai vállalat érdeklődött a kikötő konténertermináljának koncessziója iránt.