Társadalmi egyeztetésre bocsátotta a Nemzetgazdasági Minisztérium az egységes európai betétvédelemről szóló jogszabályt. A betétbiztosítási törvénymódosító csomag tervezete új szabályokat állapít meg a hitelintézetek betétbiztosítással kapcsolatos tájékoztatására, módosítja a betétbiztosítás védelme alá tartozó betétek körét és az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) finanszírozására vonatkozó rendelkezéseket. A jogharmonizáció a hitelintézeti, valamint a szanálási törvényt érinti.
A törvénymódosításnak köszönhetően, ha egy hitelintézet fizetésképtelenné válik, akkor a betétesek az eddiginél jelentősen rövidebb idő alatt juthatnak majd a betéteikhez az Országos Betétbiztosítási Alapból. A kifizetési határidő 2024-ig fokozatosan csökken a jelenlegi 20 munkanapról 7 munkanapra. A külföldön elhelyezett betétekre az egységesülő európai szabályozás miatt ugyanez a szabály érvényesül. Pozitív változás a rendelkezésekben, hogy a kisebb települési önkormányzatok betéteit is biztosítani lehet a jövőben.
Mint ismert, az OBA a maga kifizetéseiben a legutóbbi időben már eddig is képes volt az ügyletek 90 százalékában a 2024-re elvárt 7 munkanapos teljesítésre, a legutóbbi kifizetések megcsúszása - az Orgovány és az Alba Takarékszövetkezet esetében - annak volt betudható, hogy az új takarékszövetkezeti integrációs törvény a takarékok csődje esetében külön eljárásjogi szabályokat alkotott meg. Míg egy "sima" hitelintézet esetében a működési engedély felügyelet által történő visszavonása azonnal lehetővé tette a kártalanítás megindítását, a takarékok esetében bejött egy 8 napos pauza, amely után lehetett csak a felügyeleti biztosnak az érintett takarék felszámolását/végelszámolását kezdeményezni, s az OBA csak azután kezdhette meg a kártalanítást, hogy a Cégbíróság az erről szóló döntést meghozta. A mostani jogszabály-tervezet - az NGM közleménye szerint - ezt a törvényt nem érinti, azaz a sokak szerint nem épp a betétesek védelmét szolgáló, passzus továbbra is érvényben marad, holott nyáron még lehetett olyan híreket hallani, hogy a betétesek kártalanítására vonatkozó részeket valamiképp elkülönítik a cégjogi előírásoktól.
A tagállamoknak az uniós betétvédelem új rendelkezéseinek többségét 2015. július 3-ig át kell ültetniük saját jogrendjükbe. Az NGM a társadalmi egyeztetés után, novemberben benyújtja az Országgyűlésnek a törvénymódosító javaslatot, amelynek elfogadása után egyebek mellett vélhetően bevezetésre kerül a kockázatarányos betétbiztosítási díj is. Ez azonban aligha segíti majd az OBA jelenlegi helyzetét. A szervezetnek - miként arról írtunk - az idei tagi befizetések előtt 92 milliárd forintos vagyona volt. Ebből és a vagyonon képződött hozamból kell a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet 22, az Orgovány 46 és az ALBA 7,121 milliárdos nettó kifizetését megoldani. Ha korábban is kockázatarányos lett volna a díj, aligha lett volna elég, hogy a takarékok csak az éves díjak kevesebb, mit 10 százalékát fizessék, hiszen az Agrobank csőd óta egy hitelszövetkezeti csődöt leszámítva csak takarékszövetkezetek csődje kapcsán kellett igénybevenni az OBA-védelmet. A most társadalmi egyeztetésre küldött szabályozás már csak azért sem hoz ezen a területen érdemi változást, mert a törvénymódosítások aligha lépnek hatályba december 10-ig, amire az új takarékszövetkezeti integráció feláll. Ha addig az integrációs szervezet további takarékok kapcsán állapít meg olyan gazdálkodási helyzetet, amely nyomán kizárja az adott takarékot az új integrációból, azok csődjét még a régi feltételrendszerben rendezi majd az OBA.