Az MNB összesen 9,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a K&H Bank Zrt.-t a fogyasztóknak nyújtott hitelekhez kapcsolódó tájékoztatási szabályok megsértése miatt. A hitelintézet nem küldött jelzáloghiteleseinek törlesztési táblázatot és a hitelek megszűnésekor kimutatást, hitelkártyái reklámozásakor pedig több esetben nem vagy nem feltűnően jelenítette meg a hitelköltségeket összegző THM értékét.
Több probléma is volt
A jegybank fogyasztóvédelmi célvizsgálatok keretében ellenőrizte, hogy a K&H Bank a hitelkártyatermékeit érintő kereskedelmi kommunikációjában – a tavaly március 1. és május 31. közötti időszak reklámjait érintően – miként tett eleget a teljes hiteldíj mutató (THM) feltüntetésére vonatkozó kötelezettségének. Vizsgálta azt is, hogy a jelzáloghiteles ügyfeleknek évente vagy a kamatperiódus fordulónapján kiállított törlesztési táblázat, illetve a hitelszerződés megszűnésekor esedékes kimutatások tartalma és megküldési gyakorlata megfelelt-e a jogszabályi előírásoknak a 2016. január 16. és a 2017. július 31. közti időszakra vonatkozóan.
A vizsgálatok megállapították, hogy a K&H Bank az általa értékesített hitelkártyákat úgy népszerűsítette, hogy a kommunikáció (reklámozás) során a THM értékét nem kellően figyelemfelkeltő módon vagy – egyes esetekben – egyáltalán nem jelenítette meg.
Az MNB további jogsértésként állapította meg, hogy a bank a jelzáloghitel-szerződések megszűnését követően nem küldte meg a fogyasztóknak az ilyenkor kötelező teljes körű írásbeli kimutatást (kivonatot). A jogszabályi előírással ellentétben emellett nem automatikusan, hanem kizárólag az ügyfelek kérésére állította ki az évente egyszer, illetve a kamatperiódus fordulónapján esedékes, a fogyasztó fennálló tartozásáról szóló törlesztési táblázatot. E táblázatnak a törvény szerint tartalmaznia kell a törlesztőrészletek összegét, a törlesztés feltételeit, gyakoriságát, elkülönítetten az egyes törlesztések tőke- és hitelkamatát, továbbá minden egyéb hitelkamaton túli ellenszolgáltatást.