Az ügyfelek érdekében, az alkatrészgyártók és szervizek ellenében határozta meg új kárrendezési gyakorlatát az Uniqa Biztosító – mondták a társaság vezetői. A cég 99 ezer casco-szerződést kezel és 326 ezer kgfb-biztosítása van. A 9,6 milliárdos casco-díjbevétel 13 százalékos részesedést jelent, míg az év végi 7,8 milliárdos díjbevétel 9,5 százalék körüli részesedést jelent. A cascóban 20, a kgfb-ben 16-17 ezer kárt fizetett a biztosító – ez nagyjából 15 milliárdos kiadást jelent. A károkban nagyjából 60 százalékot tesz ki az alkatrész, 20-20 százalékot a munkadíj és a fényezés költsége.
Anomáliák
Az új díjkalkulációs eljárást a társaságnál a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fényezőcégekkel kapcsolatos vizsgálata és annak eredményeinek elemzése hozta - a társaság értékelése szerint az ottani döntés rendkívüli mértékben hasonlít az alkatrész-piacon feltárt anomáliákra.
A kárkalkulációt bizonyos standard rendszerek adatai alapján fut: az Audatex rendszer nem hivatalos hatósági árrendszert jelent, mivel ezt az alkatrész-importőrök által abba betáplált díjakat tartalmaz. Ezen okból ez inkább elszámolóárakat alkalmaz, ezt az árszintet lényegében csak a biztosítók felé alkalmazzák – az ügyfelek ugyanakkor a szervizekben saját költségen 20-40 százalékkal alacsonyabb áron kapják meg a szolgáltatást. A biztosítók a szervizek akcióiból sem részesednek. A kettős árrendszer jórészt az alkatrész-árakban érvényesül, de a rezsióradíjakban is találtak különbséget a cégek.
Hogy lesz a 4 milliós autóból 25 milliós?
Az árazás problematikáját mindennél jobban jelzi, hogy az Audatex kalkulációi szerint egy középkategóriás autó – amely szalonáron 4,2 millió forintba kerül – alkatrészenként – összeszerelés és fényezés nélkül – 24,86 millió forintból jönne ki.
A biztosító szerint a visszaeső autó-értékesítés miatt a szervizeknek lényegében csak a szervizdíjak maradnak, s az importőrök az Audatex-árak emelésével támogatták szervizeiket. Ezt az bizonyítja, hogy egy tipikus töréskár alkatrészárai 2013 januárja és 2010. októbere között 10 százalékkal bővültek, miközben a forint gyengülése ennek maximum felét tette volna indokolttá.
A biztosítók emiatt elindultak a készpénzes – megegyezéses – kártérítés felé. Ez rögtön 27 százalékos kárösszeg-csökkenést jelent, mivel magánszemély felé áfát nem fizethet a cég.
Az Uniqa saját megoldása már most közel 10 százalékos árcsökkenést eredményezett a szerződött partnereknél. Ez az ügyfeleknek a cascónál alacsonyabb önrészt jelenthet. Emellett a kgfb-kárrendezésben az avultatás (a beépített új alkatrész árának a gépkocsi korához történő hozzárendelése, amely a kifizetés összegét csökkenti, illetve adott esetben az ügyféltől további befizetést követel) mértéke kisebb lesz, hiszen kisebb az alkatrész értéke, emellett pedig alacsonyabb díjat határoznak meg. Azonnal jelentkező ügyfélelőny, hogy a károk után a százalékos mértékű önrész a kisebb költség miatt csökken – az alkatrészre kifizetett önrész 10 százalékkal csökken, míg például az avultatásnál akár 30 százalék is lehet az azonnal érezhető kedvezmény.
Kevesebbet kapnak a szervizek
Az Uniqa 5 független alkatrész-gyártót keresett meg, akik vállalták, hogy a gyári (nem utángyártott) alkatrészeket 10 százalékkal az Audatex árak alatt adják át a szervizeknek. A szervizek korábban ugyanezektől a kereskedőktől 20-40 százalékos kedvezménnyel vásároltak ilyen alkatrészeket. Vagyis most a korábbi hasznon a szervizek 10 százalékkal kisebb profitot tudnak realizálni.
Az Uniqa azt közölte partnereivel, hogy a jövőben bárhonnan beszerezheti az alkatrészeket, ám a biztosító a jövőben csak azt az összeget téríti, amelyet a kereskedő partnereivel kialkudott – azaz a 10 százalékkal csökkentett értéket. A cég jelezte a partnereknek, hogy ha nem vállalják ezeket a feltételeket, a biztosító másik szervizbe viszi az autót. A félév során a 18 ezer esetből mindössze kétszer történt ilyen.
Az ügyfelet nem érinti a vita
A biztosítók és a szervizek közötti vita az ügyfeleket nem érinti. Abban az esetben, ha a szerviz elvégezte a javítást a figyelmeztetés ellenére magasabb díjon javítja meg a kocsit és az ügyféltől követeli meg a különbözetet – az Uniqa megtéríti a biztosítottnak.
A magyar példához hasonló eredményre jutottak múlt év végén a kínai biztosítók – igaz ott a nálunk hatszoros árkülönbség helyett akár nyolcszoros lehet a szalonár és az alkatrész érték között. Romániában a biztosítók napi szinten nézik az alkatrészárakat és maguk szállíttatják a szervizekhez az épp legalacsonyabb helyről az alkatrészeket. Az Uniqa biztosító akar maradni, ezért nem tartja jó megoldásnak, hogy saját szervizhálózatot építsen ki. A cél az, hogy a piac anomáliái csökkenjenek - az Uniqa szakértőinek érvelése szerint közép-hosszú távon az importőrök is jobban járnak, hiszen a kisebb alkatrész-árak okán kevesebb esetben éri meg majd lopott/bontott alkatrészek beszerelése, így később forgalmuk bővülhet. A biztosító szerint a legnagyobb hazai márka importőre ezt már felmérhette, hiszen az elmúlt évi szintekhez képest idén 40 százalékkal csökkentette az alkatrészeinek Audatex árait.
Az Uniqa nem akart elindulni a GVH felé, ám vélhetően egy szerviz pont a biztosító eljárását érezte sérelmesnek. Ebben az ügyben egyelőre nincs eljárás, ugyanakkor – vélhetően a biztosító kérdésekre adott válaszai alapján – úgy döntött, hogy piacfelmérést végez, amelynek vége 2015. augusztásában várható. Az ügyben zajló ombudsmani vizsgálat eredményeire a biztosító a határidőn belül választ ad – megítélésük szerint a biztos rosszul értelmezte a tényállást.