5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az alkatrész-adatbázisban szereplő tételek alapján összerakott középkategóriás autó hatszor annyiba kerül, mintha a szalonból összeszerelve, lefényezve vennénk meg - ezzel látja indokoltnak az Uniqa Biztosító azt, hogy fellépett a piaci anomáliák ellen.

Az ügyfelek érdekében, az alkatrészgyártók és szervizek ellenében határozta meg új kárrendezési gyakorlatát az Uniqa Biztosító – mondták a társaság vezetői. A cég 99 ezer casco-szerződést kezel és 326 ezer kgfb-biztosítása van. A 9,6 milliárdos casco-díjbevétel 13 százalékos részesedést jelent, míg az év végi 7,8 milliárdos díjbevétel 9,5 százalék körüli részesedést jelent. A cascóban 20, a kgfb-ben 16-17 ezer kárt fizetett a biztosító – ez nagyjából 15 milliárdos kiadást jelent. A károkban nagyjából 60 százalékot tesz ki az alkatrész, 20-20 százalékot a munkadíj és a fényezés költsége.

Anomáliák

Az új díjkalkulációs eljárást a társaságnál a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fényezőcégekkel kapcsolatos vizsgálata és annak eredményeinek elemzése hozta - a társaság értékelése szerint az ottani döntés rendkívüli mértékben hasonlít az alkatrész-piacon feltárt anomáliákra.

A kárkalkulációt bizonyos standard rendszerek adatai alapján fut: az Audatex rendszer nem hivatalos hatósági árrendszert jelent, mivel ezt az alkatrész-importőrök által abba betáplált díjakat tartalmaz. Ezen okból ez inkább elszámolóárakat alkalmaz, ezt az árszintet lényegében csak a biztosítók felé alkalmazzák – az ügyfelek ugyanakkor a szervizekben saját költségen 20-40 százalékkal alacsonyabb áron kapják meg a szolgáltatást. A biztosítók a szervizek akcióiból sem részesednek. A kettős árrendszer jórészt az alkatrész-árakban érvényesül, de a rezsióradíjakban is találtak különbséget a cégek.

Hogy lesz a 4 milliós autóból 25 milliós?

Az árazás problematikáját mindennél jobban jelzi, hogy az Audatex kalkulációi szerint egy középkategóriás autó – amely szalonáron 4,2 millió forintba kerül – alkatrészenként – összeszerelés és fényezés nélkül – 24,86 millió forintból jönne ki.

A biztosító szerint a visszaeső autó-értékesítés miatt a szervizeknek lényegében csak a szervizdíjak maradnak, s az importőrök az Audatex-árak emelésével támogatták szervizeiket. Ezt  az bizonyítja, hogy egy tipikus töréskár alkatrészárai 2013 januárja és 2010. októbere között 10 százalékkal bővültek, miközben a forint gyengülése ennek maximum felét tette volna indokolttá.

A biztosítók emiatt elindultak a készpénzes – megegyezéses – kártérítés felé. Ez rögtön 27 százalékos kárösszeg-csökkenést jelent, mivel magánszemély felé áfát nem fizethet a cég.

Az Uniqa saját megoldása már most közel 10 százalékos árcsökkenést eredményezett a szerződött partnereknél. Ez az ügyfeleknek a cascónál alacsonyabb önrészt jelenthet. Emellett a kgfb-kárrendezésben az avultatás (a beépített új alkatrész árának a gépkocsi korához történő hozzárendelése, amely a kifizetés összegét csökkenti, illetve adott esetben az ügyféltől további befizetést követel) mértéke kisebb lesz, hiszen kisebb az alkatrész értéke, emellett pedig alacsonyabb díjat határoznak meg. Azonnal jelentkező ügyfélelőny, hogy a károk után a százalékos mértékű önrész a kisebb költség miatt csökken – az alkatrészre kifizetett önrész 10 százalékkal csökken, míg például az avultatásnál akár 30 százalék is lehet az azonnal érezhető kedvezmény.

Kevesebbet kapnak a szervizek

Az Uniqa 5 független alkatrész-gyártót keresett meg, akik vállalták, hogy a gyári (nem utángyártott) alkatrészeket 10 százalékkal az Audatex árak alatt adják át a szervizeknek. A szervizek korábban ugyanezektől a kereskedőktől 20-40 százalékos kedvezménnyel vásároltak ilyen alkatrészeket. Vagyis most a korábbi hasznon a szervizek 10 százalékkal kisebb profitot tudnak realizálni.

Az Uniqa azt közölte partnereivel, hogy a jövőben bárhonnan beszerezheti az alkatrészeket, ám a biztosító a jövőben csak azt az összeget téríti, amelyet a kereskedő partnereivel kialkudott – azaz a 10 százalékkal csökkentett értéket. A cég jelezte a partnereknek, hogy ha nem vállalják ezeket a feltételeket, a biztosító másik szervizbe viszi az autót. A félév során a 18 ezer esetből mindössze kétszer történt ilyen.

Az ügyfelet nem érinti a vita

A biztosítók és a szervizek közötti vita az ügyfeleket nem érinti. Abban az esetben, ha a szerviz elvégezte a javítást a figyelmeztetés ellenére magasabb díjon javítja meg a kocsit és az ügyféltől követeli meg a különbözetet – az Uniqa megtéríti a biztosítottnak.

A magyar példához hasonló eredményre jutottak múlt év végén a kínai biztosítók – igaz ott a nálunk hatszoros árkülönbség helyett akár nyolcszoros lehet a szalonár és az alkatrész érték között. Romániában a biztosítók napi szinten nézik az alkatrészárakat és maguk szállíttatják a szervizekhez az épp legalacsonyabb helyről az alkatrészeket. Az Uniqa biztosító akar maradni, ezért nem tartja jó megoldásnak, hogy saját szervizhálózatot építsen ki. A cél az, hogy a piac anomáliái csökkenjenek - az Uniqa szakértőinek érvelése szerint közép-hosszú távon az importőrök is jobban járnak, hiszen a kisebb alkatrész-árak okán kevesebb esetben éri meg majd lopott/bontott alkatrészek beszerelése, így később forgalmuk bővülhet. A biztosító szerint a legnagyobb hazai márka importőre ezt már felmérhette, hiszen az elmúlt évi szintekhez képest idén 40 százalékkal csökkentette az alkatrészeinek Audatex árait.

Az Uniqa nem akart elindulni a GVH felé, ám vélhetően egy szerviz pont a biztosító eljárását érezte sérelmesnek. Ebben az ügyben egyelőre nincs eljárás, ugyanakkor – vélhetően a biztosító kérdésekre adott válaszai alapján – úgy döntött, hogy piacfelmérést végez, amelynek vége 2015. augusztásában várható. Az ügyben zajló ombudsmani vizsgálat eredményeire a biztosító a határidőn belül választ ad – megítélésük szerint a biztos rosszul értelmezte a tényállást.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor „A készpénz szerepét újra kell gondolni”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:51
A pénzügyi szektor meghatározó szerepet vállal a gazdaság növelésében, működtetésében és a közterhek viselésében, közölte a Magyar Bankszövetség pénteken.
Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
Pénzügyi szektor Tizenötmillió forintra bírságolta az MBH Bankot a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 10:52
A pénzintézet a január végi határidőig nem küldte meg minden ügyfelének a bankszámlához kapcsolódó egyéni éves díjkimutatást.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG