Így háríthatják át a bankok a tranzakciós illetéket, mit tehetünk mi?
Az illetéket a pénzügyi szervezetek kötelesek megfizetni, ugyanakkor lehetőségük van arra, hogy – szigorú törvényi feltételek betartása mellett – azt díjaik, költségeik emelésével az ügyfelekkel szemben érvényesítsék, azaz a fogyasztókra terheljék át.
Hogyan tehetik meg ezt a bankok?
A díjak, költségek megemelésére akkor van lehetőség, ha a szerződés a módosítás feltételeit tartalmazza, és e feltételek között szerepel a jogszabályváltozás, a pénzügyi szervezetet terhelő közteher áthárítása, továbbterhelése miatti egyoldalú szerződésmódosítás lehetősége.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) kiemelt figyelemmel kíséri a piaci szereplők díjemelési gyakorlatát, melynek eredményeként a közelmúltban több jogszabálysértő intézménnyel szemben alkalmazott – jogszerűtlen díjmódosítás miatt – fogyasztóvédelmi szankciót, és egyben kötelezte az érintett intézményeket, hogy a jogtalanul beszedett díjakat fizessék vissza az ügyfeleknek - közölte a Privátbankárral a PSZÁF.
Érdemes odafigyelni
Az ügyfél számára egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás előtt 2 hónappal a pénzügyi szervezeteknek értesíteniük kell Önt a díjmódosulásról, illetve 15 nappal annak hatályba lépése előtt hirdetményben kell közzétenniük a módosított díjakat. Kísérje figyelemmel a díjhirdetést és a díjak módosítását! Ha Ön nem fogadja el a díjmódosítást, a szerződést díjmentesen felmondhatja.
Érdemes a díjak mértékét összehasonlítani más szolgáltató termékeivel és azok kondícióival. Az Ön bankolási szokásaihoz jobban illeszkedő feltételek esetén éves szinten akár több ezer forintot is megtakaríthat.