Dinamikus fejlődés előtt áll a prémium banki szegmens a hazai lakossági bankpiacon belül, a mérete a három-négyszeresére nőhet a következő években – derül ki a Bankmonitor.hu és a myClient stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadó cég frissen ismertetett piacfelméréséből. Az átlagosnál vagyonosabb, vagy nagyobb jövedelemmel rendelkező ügyfelekre fókuszáló szegmens mérete napjainkban 800-1200 milliárd forintra tehető, azonban ennél jóval nagyobb potenciál van benne.
A myClient piacelemzése szerint hazánkban a prémium banki szegmens potenciális mérete 4000 milliárd forintra tehető, ezt mintegy 250 ezer, átlagosan 15-18 millió forintos pénzügyi vagyonnal rendelkező család teszi ki. Kolossay Balázs, a myClient szakértője szerint a piac 75-80 százaléka a következő években köt majd ügyfélszerződéseket. Magyarán nem újonnan keletkező vagyontömegről, hanem jelenleg a lakossági banki kiszolgálás alatt álló vagyon dedikált prémium banki kiszolgálására történő leszerződéséről van szó.
Mitől prémium a prémium?
„A prémium szegmens kialakulása három évvel ezelőtt indult el, jelenleg pedig hét nagy szereplő van jelen a piacon nevesített prémium szolgáltatással” – mondja Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője. A piac felmérése alapján közülük egy bank vélhetően még a privát banki kiszolgálási limit megemelése és a valós prémium kiszolgálás megteremtése előtt áll, míg egy másik piaci szereplő a nemzetközi stratégiájából adódóan közel azonos sztenderdek mellett szolgálja ki mindkét felsőbb ügyfélszegmenst.
A Bankmonitor.hu vizsgálata szerint jelenleg a prémium banki szegmensen belül minimumelvárásnak számít a prémium bankszámlacsomag, emellett sztenderdnek mondhatók az olyan szolgáltatások, mint az időpontfoglalás, a soronkívüliség vagy a tanácsadó személyének állandósága. Az egyedi termékskála (például a lakossági ügyfeleknek nem elérhető befektetési termékek), ügyfélrendezvények, vagyon- és portfólió tervezés már eltérő mértékben és mélységben van jelen az egyes bankoknál.
A hiteleknél elérhető kamatkedvezmények, magasabb hitelkeret és egyéb árelőnyök (egyedi devizaárfolyam) vonatkozásában a piac kínálata még inkább szóródik.
Ki számít prémium ügyfélnek?Azon ügyfelek tartoznak a prémium szegmenshez, akik legalább 280-400 ezer forint havi nettó fizetéssel rendelkeznek, vagy pénzügyi megtakarításaik állománya eléri legalább az 5-10 millió forintot. Az egyik legnagyobb hazai bank külön definiálta a 35 év alatti fiatal prémium ügyfélkört, akik legalább 200 ezer forint nettó fizetéssel, vagy 2 millió forint megtakarítással rendelkeznek. A prémium ügyfélkör felső határát az 50-75 millió forint feletti megtakarítás jelenti, e szint felett már a legexkluzívabb privát banki szolgáltatásokban részesülhetnek az ügyfelek. |
A myClient szakértői szerint a prémium szegmensért folytatott piaci verseny elsősorban olyan szolgáltatásokban fog megnyilvánulni, amelyek ma még csak nyomokban fedezhetők fel a piacon. Ezek közé sorolható az ügyféligény alapú kiszolgálás, de a következő öt évben nagy valószínűséggel a prémium ügyfél saját irodájában/otthonában tanácsadóval történő beszélgetés során, a tanácsadó bevonását igénylő ügyintézés lehetőségét is bevezetik a bankok.