A Tesla növekedése százalékosan eddig sem volt rossz az eladott autók számát illetően (tavaly 50 százalék), csak nominálisan még olyan alacsony tartományban vagyunk (100 ezer), hogy ez önmagában nem tart el egy autógyárat. A növekedés azonban folytatódik, és így óhatatlanul a több százezres tartományba ér majd az évente eladott autók száma, és ha még ez után is fennmarad a növekedési ütem, már a nagy autógyárak utolérése következhet.
Magas árrés
A CNBC egy elemzőre hivatkozik, aki szerint a nagy növekedés magas bruttó árrés mellett zajlik, és ez a Model 3 belépésével is így lesz, amivel megjelenik a mindeddig hiányzó erős profittermelő képesség. Az elemző a Porschét tekinti összehasonlítási alapnak, ahol 10 év kellett ahhoz, hogy 35 ezerről 100 ezerre növekedjen az évente gyártott autók száma, és mindez 5 gyártósoron folyt. A Teslánál most csak 3 gyártósor kell, lévén szó három különböző típusról, és ugyanezt a növekedést 3 év alatt elérheti már akkor is, ha a Model 3 eladási terveinek csak egy része valósul meg.
Így lesz nagy a profit
A Tesla már eddig is 25 százalékos bruttó árréssel dolgozott, de a Model 3 fejlesztési költsége minden pénzt elvitt. Ha viszont sínen lesz a Model 3, a 25 százalék fenntartható marad, és ez csak kevéssel marad el a Porsche szintjétől. Viszont a Porsche egy olyan luxusautó, ahol a további gyors növekedésnek nem nagyon van tere, a Tesla Model 3 viszont tömegtermék lehet, melynek gyártása milliós szintre is felfuthat a magas árrés mellett.
A Tesla esetében így az EBIT (kamatfizetés és adózás előtti nyereség) hosszútávon 12-15 százalék lehet, ami a duplája a többi amerikai autógyár hasonló adatának. A gyors termelésnövekedés pedig akkor is fennmaradhat, ha más gyártók versenyképes termékekkel lépnek fel, hisz az elektromos autók piaca csak most indul, és ha az autók ára valóban leesik a belsőégésűek szintjére, több 100 milliós piac nyílhat meg, melyben a Teslának bőven van mit keresnie.
Beárazták
A részvénybe mindezt már beárazták: a Tesla a jelenlegi árfolyamon többet ér, mint a legtöbb autógyár. A befektetők nagyon megelőlegezték az elemzői jóslatot, ugyanakkor mások ezt irreálisnak tartották, és shortolni kezdték a részvényt, mégpedig olyan mennyiségben, ami önmagában garantálta a további szédületes árfolyam emelkedést. Mindenesetre itt már nem vonzó a papír hosszú távú befektetésnek, a short pozíciók mennyiségétől függően vad mozgások jöhetnek az árfolyamban.
Tesla |