4p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Eddig nem terjedtek gyorsan az elektromos autók, de ahogy az áruk versenyképes lesz a 100 éve használt belsőégésűekkel összevetve, vélhetően átáll rájuk a világ. Nézzük, hogy történhet mindez, különös tekintettel Kínára, amely már ma is messze az új autók legnagyobb piaca.

Az elektromos autók gyártása az utóbbi egy évtizedben indult meg érdemben, hisz előtte nem volt olyan megfelelő méretű akkumulátor, amely képes lett volna akkora energiát tárolni, ami egy személygépkocsi vagy kisteherautó több száz km-es közlekedését megoldotta volna. Ez az iparág azonban most gyorsan fejlődik, a következő években felfut az akkumulátorgyártás világszerte, és annak ára évről évre csökkenni fog.

Az akkun múlik

Az elektromos autózást a közvélemény eddig a Teslával azonosította, és noha egyelőre csak kevesebb, mint évi 100 ezer autót ad el a cég, a befektetők beárazták, hogy a világ legnagyobb autógyára lesz. Hogy így lesz-e, kérdéses, mindenesetre, ha az igény elkezd tömegesen az elektromos autók felé fordulni, minden autógyártó át kell, hogy álljon, ha tovább akar működni.

De vajon mikor is jön el ez a döntő pont? Jelenleg az elektromos autók ára még lényegesen magasabb a hasonló belsőégésűeknél, de ez kizárólag az akkumulátor számlájára írható. A Bloomberg New Energy Finance szerint ma még az akkumulátor az autó árának felét teszi ki, ez 2025-ben a negyede lesz, és ekkor lesz körülbelül egy szinten a két típus ára, miközben addigra már meredeken megemelkedik az elektromos autók gyártásának volumene.

Gyors fordulat

Vélelmezhető, hogy ez lesz az a pont, ahol a kereslet és hirtelen átfordul, hisz ha azonos az ár, akkor a vásárlók többsége vélhetően már az elektromos autókra szavaz. Feltételezve, hogy a megtett út addigra nem lesz rövidebb, mint egy benzintankkal, és a töltés sem lesz túl hosszú idő (bár annyi sosem lehet, mint egy tankolás), sőt egy töltés ára sem lesz több mint a benziné, akkor az előnyök nyilvánvalóan átbillentik a mérleget. Csendes lesz, egyszerű, nincs sebességváltás, elöl is lesz csomagtartó, és nem utolsósorban a környezetszennyezés is megszűnik.

A Bloomberg szerint 2030-ra már csak 18 százalék lesz az akkumulátor árának részaránya az autó teljes árán belül, maga az autó pedig 15-20 százalékkal olcsóbb lesz, mint egy hasonló belsőégésű. Ha az így lesz, feltételezhetjük, hogy 13 év múlva már senki nem vesz belsőégésű autót, így azok kb. 30 év múlva teljesen el is tűnnének az utakról, 2050-ben már a gyűjtők keresnék őket, mint ma a Trabantokat.

Kína vezet

Ez nagyon biztatónak tűnik, de egyelőre csak egy elemzés, bár nagyon is reális feltételezéseken alapul. Az autópiac óriási, egy ilyen átrendeződés nagyon nagy számokat jelent, vagyis ha megvalósul ez a forgatókönyv, évente legalább 100 millió elektromos autót kell gyártani. Tavaly összesen 88 millió új autó talált gazdára (2007-ben még csak 63), ezek közül a legtöbb, 28 millió Kínában. Kínai becslések szerint ez a szám 2025-ben 35 millió lesz, és már most azt szeretnék, ha ezek 20 százaléka elektromos lenne. Persze ha megvalósul az árkiegyenlítődés, ez a szám már jóval magasabb is lehet addigra.

Nagy piac lesz

Amerikában és az Európai Unióban 15-15 millió autó talált gazdára, Japánban 5 millió, Indiában 2,5 millió (ez az a piac, ami idővel Kína méretűre nőhet, remélhetőleg, mire ez bekövetkezik, már csak elektromos autók jönnek szóba). Érdekes helyzet lehet, ha az elektromos autók versenyképessé válásakor jelentkezik egy olyan hatás, hogy sokan addigi autóik lecserélését előrébb hoznák az átállás miatt, és így pár évig a normál keresletnél jóval nagyobb igény mutatkozna az új autókra. Ekkor jóval évi 100 millió fölé is kerülhet az eladások száma, és ha ebből csak 10 milliót szállít a Tesla, már visszaigazolja a részvény mostani árát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG