2p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Aggódnak a károsanyag-kibocsátás miatt, a dízeles megoldás helyett valami újat kell keresni.

Dízel üzemről hosszabb távon valamilyen alternatív, például cseppfolyós földgáz vagy elektromos üzemre kell átállítani a közúti teherszállító járműveket, mert a növekvő teherforgalom mellett másként nem lesz teljesíthető a német kormány károsanyagkibocsátás-csökkentő előirányzata.

A Shell tanulmánya szerint a németországi teherforgalom a 2014-es 4,1 milliárd tonnáról 2040-re 4,8 milliárd tonnára emelkedik. Ennek legnagyobb részét, 69 százalékát közúton, a többit vasúton és vízi úton szállítják. A tehergépjármű állomány pedig a 2014-eshez képest 2040-re egyötödével, 3,5 millióra emelkedik.

Jelenleg egy kamion mintegy 35 liter dízel üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként, ami lényeges csökkenés a 60-as évekre jellemző 50-60 literes fogyasztáshoz képest, de a 90-es évek elején bevezetett Euro-normák óta már nem történt számottevő javulás.

Csökkentenék a károsanyagok mennyiségét

A tehergépjárművek 90,9 százaléka volt dízelüzemű 2015 elején, 7,3 százalékuk benzin, 1,8 százalékuk pedig egyéb hajtású. Utóbbi csoporton belül 0,92 százalék volt a földgáz üzemű járművek aránya, 0,70 százalék az autógázzal hajtott, 0,2 százalék az elektromos járművek aránya, a többi pedig hibrid jármű volt.

A német kormánynak az a célja, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 70 százalékkal csökkenjen az 1990-eshez képest 2040-ig a közúti közlekedésben. A tehergépjármű-forgalom esetében azonban a Shell tanulmánya szerint a szén-dioxid-kibocsátást legfeljebb 20 százalékkal lehet csökkenteni.

Az elektromos autó sem megoldás

A tanulmány szerint a tehergépjárművek körében ezért terjedt el kevésbé az alternatív hajtáslánc, mint a személygépkocsiknál, mert nagy a járművek tömege és más a használatuk: egy nehéz tehergépjármű éves futásteljesítménye például átlagosan mintegy 130 ezer kilométer, az elektromos hajtás tehát a viszonylag kicsi hatótáv miatt szóba sem jöhet. Elektromos hajtással, praktikus okokból, csak a városi elosztó teherforgalmat lebonyolító kis furgonokat lehet majd ellátni.

A nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátását ezért cseppfolyósított földgáz (LNG) üzemanyagra való átállással lehet csökkenteni. Ez azonban járművenként mintegy 30 ezer eurós többletköltséget jelent.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27350 27000 27490 -1,41% 27350 27360 6 541 673 980 HUF 2025-05-23 13:27:46
MOL 3122 3110 3144 +0,77% 3120 3122 818 427 112 HUF 2025-05-23 13:27:00
MTELEKOM 1746 1736 1768 -1,13% 1744 1746 624 705 664 HUF 2025-05-23 13:24:12
RICHTER 10340 10320 10400 +0,39% 10320 10340 440 213 780 HUF 2025-05-23 13:23:06
OPUS 563 562 569 -1,05% 563 566 17 409 193 HUF 2025-05-23 13:24:42
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Rossz idők jöhetnek a forintra
Eidenpenz József | 2025. május 23. 12:39
A tőzsdék várakozó állásponton vannak, jó és rossz hírek is érkeztek, Donald Trump megint keménykedni látszik Európával. A BUX közel van eddigi csúcsához, az OTP úgy esik, hogy valójában emelkedik, a forint alig esett a rossz hírekre. Nagy hackertámadás volt egy blokkláncon, kriptót bocsátanának ki az amerikai bankok.
Részvény / Deviza / Áru Nehéz elhinni, hogy tényleg ennyit kell fizetni egy euróért
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 07:50
Vegyesen alakult péntek reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben az előző délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Ellustult a forint – nézze meg az árfolyamot!
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 18:51
Nem volt jó napja csütörtökön a forintnak.
Részvény / Deviza / Áru Nem sikerült jól a csütörtök Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 18:23
Sok volt a mínusz a napi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru Nagyon belehúzott a BYD riválisa
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 12:56
Jól megy a szekér az Xpengnél. 
Részvény / Deviza / Áru Trump miatt gyűlnek a sötét viharfelhők – széttépik a bitcoint a kisbefektetők
Gáspár András | 2025. május 22. 12:42
Az egyébként is masszív amerikai államadósság tovább hízhat, ha elfogadják Trump elnök javaslatát. A kötvényhozamok emelkednek, a tőzsdék esnek – a bitcoin pedig újabb történelmi csúcsot ütött, főleg a kisbefektetők rohamának köszönhetően.
Részvény / Deviza / Áru A forint elvesztette az éjszakát
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 06:37
Kevesebbet ér egy forint. 
Részvény / Deviza / Áru Euró, dollár, svájci frank – mi volt ma a nyerő választás?
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 18:53
Az euró drágább lett, de azért lehetett nyugati devizát venni olcsóbban is.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP megcsinálta azt, amire a többi bluechip nem volt képes
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 18:10
A profitrealizálós hangulatban is képes volt emelkedni az OTP árfolyama, az összes többi bluechip esett csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Jöhet a nemzeti kriptó, felfelé módosította a Telekom célárát a nagybank
Eidenpenz József | 2025. május 21. 12:39
A nagyvilágban erősödött a feszültség, a részvénypiacokon rossz a hangulat, de a dollár esése több eszköznek, így a forintnak is jót tesz. Felfelé módosították a Magyar Telekom célárát, a cég pedig saját részvényeket vásárol, így emelkedni tud a papír, de az indexet az OTP húzza. Koreában az elnökjelölt nemzeti stabilérmét hozna létre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG