Király Béla, az Mfor.hu és a Privátbankár.hu szakújságírója a Trend FM Reggeli Monitor című műsorában beszélt a feszült amerikai-kínai viszony kevésbé reflektorfényben lévő aspektusairól. Szóba került az is, hogy az európai autógyártók ugyan most még megúszták a vámemelést, de továbbra sem dőlhetnek hátra.
A vámháború újabb mérföldkövéhez érkezett, hiszen a közelmúltban az amerikai fél 10 százalékról 25 százalékra emelte a 200 milliárd dollár értékű kínai árura kivetett vámtarifát. Ezt tetézte, hogy a telekommunikációs szektorban egyre erősebb Huawei ellen külön is fellépett Washington, és megtiltotta az amerikai cégeknek a kínai vállalattal való együttműködést. A Reggeli Monitor című műsorban többek között a Huawei elleni szankciók lehetséges okairól beszélt kollégánk.
Igyekeztünk megvizsgálni azt is, hogy a kínai termékekre kivetett magasabb vámok mennyiben érintik az amerikai vállalatokat és cégeket. Lapunk szakírója szerint kétélű fegyverről van szó, hiszen a vámokat aligha fogják a kínaiak lenyelni, inkább igyekeznek majd a végfogyasztókra tovább hárítani. Ez pedig Donald Trump szegényebb szavazói számára sem jó hír. Ami viszont az elnök számára rémálommal érne fel, az lenne, ha a vámemelés miatt az infláció is meglódulna, emiatt pedig a Fed kamatot emelne. Ez ugyanis könnyen azzal a következménnyel járna, hogy az elnök számára oly kedves tőzsdeindexek lejtmenetbe kerülnének.
A Trend Fm műsorában terítékre került az európai autógyártókat érintő, de a múlt héten 6 hónapra felfüggesztett vámemelés is. Ha Trump az év végén úgy döntene, hogy mégis bevezeti, az mind a német, mind a magyar gazdaságot érzékenyen érintené. Egyes becslések szerint ugyanis a német járműipar 12 százalékkal vetné vissza, és szinte biztos, hogy hazánkra sem hatna pozitívan. A járműgyártás ugyanis mind az ipar, mind a GDP szempontjából különösen fontos. Magyarország ipari termelésének a 22 százaléka kötődik a szektorhoz, és a GDP 5 százalékát adja.
A teljes beszélgetést itt hallgathatja meg: