6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy felmérésben megkérdezettek több mint fele kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne.

Bármilyen ünnepről legyen is szó, nagyon elenyésző azon családok száma, akik semmilyen alkalomból, soha nem ajándékoznak (4-5 százalék). Az Opinio Institute MediaMarkt felkérésére készített kutatásából az is kiderült, hogy az ajándékozási kedv nem függ az iskolai végzettségtől, a lakóhely típusától vagy a régiótól, a nemtől viszont igen. A nők nagyobb arányban, közel 80 százalékban nyilatkoztak úgy, hogy szoktak ajándékozni a családjukban, mint a férfiak, akiknél ez csupán 70 százalék volt. Utóbbiaknál ugyanakkor többször előfordul, hogy csak különleges alkalmakkor lepik meg szeretteiket. A válaszadók háromnegyede gondolja úgy, hogy idén is fog ajándékozni, további 12 százalék pedig, hogy fog, de csak a gyerekeknek. A lakosság mindössze 9 százaléka biztos abban, hogy nem fog ajándék kerülni a fa alá, további 15 százalék pedig még nem döntötte el.

Idén lehet, hogy a kevesebb is több

Az idei év várhatóan szegényesebb lesz ajándékozás szempontjából. A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne, ebből a nők közel 60 százalékot, a férfiak 48 százalékot tesznek ki. De sokan vannak olyanok is (33 százalék), akik szerint ugyanannyi ajándék vásárlása, az árak emelkedése miatt többe fog kerülni, mint tavaly ilyenkor. A felmérés szerint a lakosság 67 százaléka 30 ezer forintnál is kevesebbet költ ajándékokra, ebből a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál is jóval kevesebbet, 10 ezer forint alatti összeget tudnak erre a célra szánni. A diplomások közel negyede 30-50 ezer, másik negyede még többet, 50-100 ezer forint között tervez költeni. Akik nem ajándékoznak, ott az a családi megegyezés, hogy az együttlét a fontosabb, nem az ajándék (56 százalék), de jelentős azok aránya is, akik anyagi okokat jelöltek meg az ajándékozás elhagyására (40 százalék). Megjelennek ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok is, a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni. 

Személyes dolgokat szeretünk adni és kapni is

Szerencsére még mindig jobban számít nekünk az ünnepek meghittsége, mint az ajándék, és annak értéke. Ezt mutatja az is, hogy a válaszadók kétharmada udvariasan hallgat, ha olyan ajándékot kap, amire nincs szüksége, vagy nem tetszik neki, mert nem szeretné megbántani az ajándékozót. Körülbelül a válaszadók ötöde lecsökkenti ennek kockázatát, azzal, hogy előre megbeszélik, ki mit fog kapni. Saját kezűleg kevesen készítenek ajándékot (4 százalék), viszont jól ismerik azokat, akinek kedveskedni szeretnének, és igyekeznek azt választani, amire igazán vágynak (38 százalék). Az idősebbeknél még magasabb ez az arány (46 százalék). Emellett sokan praktikussági szempontokat helyeznek előtérbe, és többnyire olyan tárgyat szeretnek venni, amire a másiknak szüksége van (36 százalék). Ezt a választ az átlagnál jóval magasabb arányban (44 százalék) a 20-29 közötti korosztályban jelölték meg.

A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek. Fotó: Depositphotos
A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek. Fotó: Depositphotos

A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek (49 százalék), a nők valamivel magasabb arányban (55 százalék), mint a férfiak (42 százalék). A fiatalabbak a személyes ajándékok mellett kifejezetten szeretik a meglepetéseket is, akkor is, ha az esetleg olyan, amire nincs szükségük. A középkorúak praktikusabb gondolkozásúak: inkább szeretik megbeszélni, mi legyen az ajándék. A válaszadók ötöde kimondottan szereti, ha konyhai, háztartási eszközöket kap, ez a válasz a 20-29 korosztályban volt a legnépszerűbb. 

„Egészen frissek a tapasztalataink a témában, hiszen az elmúlt hónap már javában az ajándékkeresgélésről szólt az áruházainkban. A vásárlók többsége határozott elképzeléssel jön. Pontosan tudja, mi az az okos eszköz, kiegészítő, esetleg konyhai kisgép, amit keres, vagy eleve közösen jönnek kiválasztani azzal, akinek szánják, nehogy mellé nyúljanak. Különösen igaz ez a nagyobb értékű termékek esetében. Ha mégis megtörténne, hogy nem jó ajándékot választanak, szerencsére január végéig lehetőségük van visszahozni, kicserélni a terméket, ha bontatlan a csomagolás és megvan a blokk.” – kommenteli a kutatás eredményeit Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója. 

Még mindig szeretünk személyesen vásárolni

Az ajándékok keresgélése tekintetében egyértelműen az online böngészés van előtérben. A férfiak és a középkorúak az átlagot meghaladó mértékben jelezték, hogy nem csak online választanak, de úgy is rendelik meg a termékeket. Nem elhanyagolható ugyanakkor a személyes beszerzés sem: a válaszadók közel egynegyede továbbra is szeret körülnézni, és az üzletekben, nagyobb bevásárlóközpontokban beszerezni az ajándékokat.

A kisebb-nagyobb műszaki cikkek gyakran szerepelnek az ajándék lehetőségek között, 63 százalék nyilatkozott úgy, hogy szokott elektronikus cikkekben is gondolkodni karácsonyi ajándéknak. A férfiaknál valamivel nagyobb ez az arány, mint a nők esetében, illetve minimálisan a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre is igaz az, hogy nagyobb valószínűséggel vásárolnak műszaki cikket ajándékba. 

„Nagyon jól sikerült az idei novemberünk, ami feltehetően annak is köszönhető, hogy sokan előre hozták a karácsonyi ajándékok vásárlását és kihasználták az egész hónapot felölelő, időszakos ajánlatainkat. Bár természetesen érezhető volt, hogy a vásárlók jobban megfontolják, hogy mire, mennyit költenek, ez a tudatosság azonban nem feltétlenül az olcsóbb termékek, hanem kategórián belül a legjobb ár-érték arányú, nagy gépek esetében az energiatakarékosabb választásokat jelentette, amire beruházásként is tekinthettek.” – tette hozzá Szilágyi Gábor. 

A MediaMarkt felkérésére az Opinio Institute közvéleménykutató cég által végzett reprezentatív kutatás telefonos applikáció segítségével, több 1000 ember bevonásával készült a 15-59 éves magyar lakosság körében, november utolsó hetében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Ezek a gimnazisták értenek a legjobban a pénzügyekhez – Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis!
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 15:24
Idén is több mint ezer gimnazista és felkészítő pedagógusaik vettek részt a Privátbankár tavaszi pénzügyi vetélkedőjén. A győztes csapat Budapestről érkezett, a Top 4-be kőszegi, budakeszi és szegedi gimisek kerültek be.
Személyes pénzügyek Sok autós rossz hírt kap, megint jön a drágulás
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 10:41
Megérkeztek a számok.
Személyes pénzügyek Egy százalékkal csökkenhetnek a banki költségeink májusban
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 13:51
A bankszámlák önkéntes díjcsökkentése közel egy százalékkal mérsékelheti a számlaköltségeket az előző hónaphoz képest, a havi inflációt pedig nagyságrendileg 0,1 százalékponttal viheti lejjebb, állítja egy friss elemzés. Az éves áremelkedés az áprilisi 6,9 százalékos szintről 0,2 százalékra mérséklődhet.
Személyes pénzügyek Fontos határidő közeleg – több milliárd forint a tét
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 11:12
Összességében ennyi adóvisszatérítéstől eshetnek el a nyugdíj-, illetve egészségpénztári tagsággal rendelkező magánszemélyek, ha május 20-ig nem töltik ki a nyilatkozatot.
Személyes pénzügyek Itt az újabb árstop! – és ez egy évre szól
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 07:12
Több biztosító is vállalja, hogy tizenkét hónapig nem emeli a lakásbiztosítási díjait.
Személyes pénzügyek Soha nem adósodott el még ilyen tempóban a magyar lakosság
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 07:01
Nem csökkent a lakosság hiteléhsége: személyi kölcsönből még soha nem fogyott annyi, mint márciusban, a lakáshitelek volumene a három évvel ezelőtti rekord felé közelít, mellette pedig pörög a fiatalokat célzó munkáshitel is, az első negyedévben csaknem 60 milliárd forintra kötöttek szerződést – írja a Bank360 a Magyar Nemzeti Bank által közzétett hitelstatisztika alapján.
Személyes pénzügyek Véget kellene vetni a pazarlásnak!
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 19:31
A túlfogyasztásról és az elpocsékolt pénzekről is beszélt a Trend FM hétfői adásában munkatársunk, Csernátony Csaba. 
Személyes pénzügyek Bankkártyás figyelmeztetést küldött az MNB
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 11:11
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint érdemes korlátozni bankkártyák vásárlási-, készpénzfelvételi limitjeit a kibercsalások miatt. 
Személyes pénzügyek A megtakarításainkat a válság idején is érdemes biztonságban tudni
Hollós János | 2025. április 22. 13:02
Kicsit talán meglepő és tiszteletre méltó módon a világban kitört kereskedelmi háborúval egyelőre nem foglalkoznak a biztosítási piac szereplői. Egyebek mellett ez derült ki a Klasszis Média Nyugdíjszerviz című adásából, amelynek vendége volt többek között Malicskó Gábor, az UNIQA Biztosító Lakossági Üzletágért felelős igazgatósági tagja.
Személyes pénzügyek Végre! Ebben az összevetésben több közép- és kelet-európai országot lepipáltunk
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 14:42
A háztartási megtakarítások volumene alapján Magyarország a mezőny első felébe tartozik a régiós gazdaságok között, de még inkább kitűnik azzal, hogy a megtakarítások szerkezetében jelentős eltérést mutat a többi országhoz képest. Az MBH Elemzési Centrum szakértői megvizsgálták, hogyan áll össze a hazai megtakarítások struktúrája, és ez miben különbözik a térségben jellemző szerkezettől.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG