6p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy felmérésben megkérdezettek több mint fele kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne.

Bármilyen ünnepről legyen is szó, nagyon elenyésző azon családok száma, akik semmilyen alkalomból, soha nem ajándékoznak (4-5 százalék). Az Opinio Institute MediaMarkt felkérésére készített kutatásából az is kiderült, hogy az ajándékozási kedv nem függ az iskolai végzettségtől, a lakóhely típusától vagy a régiótól, a nemtől viszont igen. A nők nagyobb arányban, közel 80 százalékban nyilatkoztak úgy, hogy szoktak ajándékozni a családjukban, mint a férfiak, akiknél ez csupán 70 százalék volt. Utóbbiaknál ugyanakkor többször előfordul, hogy csak különleges alkalmakkor lepik meg szeretteiket. A válaszadók háromnegyede gondolja úgy, hogy idén is fog ajándékozni, további 12 százalék pedig, hogy fog, de csak a gyerekeknek. A lakosság mindössze 9 százaléka biztos abban, hogy nem fog ajándék kerülni a fa alá, további 15 százalék pedig még nem döntötte el.

Idén lehet, hogy a kevesebb is több

Az idei év várhatóan szegényesebb lesz ajándékozás szempontjából. A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne, ebből a nők közel 60 százalékot, a férfiak 48 százalékot tesznek ki. De sokan vannak olyanok is (33 százalék), akik szerint ugyanannyi ajándék vásárlása, az árak emelkedése miatt többe fog kerülni, mint tavaly ilyenkor. A felmérés szerint a lakosság 67 százaléka 30 ezer forintnál is kevesebbet költ ajándékokra, ebből a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál is jóval kevesebbet, 10 ezer forint alatti összeget tudnak erre a célra szánni. A diplomások közel negyede 30-50 ezer, másik negyede még többet, 50-100 ezer forint között tervez költeni. Akik nem ajándékoznak, ott az a családi megegyezés, hogy az együttlét a fontosabb, nem az ajándék (56 százalék), de jelentős azok aránya is, akik anyagi okokat jelöltek meg az ajándékozás elhagyására (40 százalék). Megjelennek ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok is, a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni. 

Személyes dolgokat szeretünk adni és kapni is

Szerencsére még mindig jobban számít nekünk az ünnepek meghittsége, mint az ajándék, és annak értéke. Ezt mutatja az is, hogy a válaszadók kétharmada udvariasan hallgat, ha olyan ajándékot kap, amire nincs szüksége, vagy nem tetszik neki, mert nem szeretné megbántani az ajándékozót. Körülbelül a válaszadók ötöde lecsökkenti ennek kockázatát, azzal, hogy előre megbeszélik, ki mit fog kapni. Saját kezűleg kevesen készítenek ajándékot (4 százalék), viszont jól ismerik azokat, akinek kedveskedni szeretnének, és igyekeznek azt választani, amire igazán vágynak (38 százalék). Az idősebbeknél még magasabb ez az arány (46 százalék). Emellett sokan praktikussági szempontokat helyeznek előtérbe, és többnyire olyan tárgyat szeretnek venni, amire a másiknak szüksége van (36 százalék). Ezt a választ az átlagnál jóval magasabb arányban (44 százalék) a 20-29 közötti korosztályban jelölték meg.

A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek. Fotó: Depositphotos
A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek. Fotó: Depositphotos

A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek (49 százalék), a nők valamivel magasabb arányban (55 százalék), mint a férfiak (42 százalék). A fiatalabbak a személyes ajándékok mellett kifejezetten szeretik a meglepetéseket is, akkor is, ha az esetleg olyan, amire nincs szükségük. A középkorúak praktikusabb gondolkozásúak: inkább szeretik megbeszélni, mi legyen az ajándék. A válaszadók ötöde kimondottan szereti, ha konyhai, háztartási eszközöket kap, ez a válasz a 20-29 korosztályban volt a legnépszerűbb. 

„Egészen frissek a tapasztalataink a témában, hiszen az elmúlt hónap már javában az ajándékkeresgélésről szólt az áruházainkban. A vásárlók többsége határozott elképzeléssel jön. Pontosan tudja, mi az az okos eszköz, kiegészítő, esetleg konyhai kisgép, amit keres, vagy eleve közösen jönnek kiválasztani azzal, akinek szánják, nehogy mellé nyúljanak. Különösen igaz ez a nagyobb értékű termékek esetében. Ha mégis megtörténne, hogy nem jó ajándékot választanak, szerencsére január végéig lehetőségük van visszahozni, kicserélni a terméket, ha bontatlan a csomagolás és megvan a blokk.” – kommenteli a kutatás eredményeit Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója. 

Még mindig szeretünk személyesen vásárolni

Az ajándékok keresgélése tekintetében egyértelműen az online böngészés van előtérben. A férfiak és a középkorúak az átlagot meghaladó mértékben jelezték, hogy nem csak online választanak, de úgy is rendelik meg a termékeket. Nem elhanyagolható ugyanakkor a személyes beszerzés sem: a válaszadók közel egynegyede továbbra is szeret körülnézni, és az üzletekben, nagyobb bevásárlóközpontokban beszerezni az ajándékokat.

A kisebb-nagyobb műszaki cikkek gyakran szerepelnek az ajándék lehetőségek között, 63 százalék nyilatkozott úgy, hogy szokott elektronikus cikkekben is gondolkodni karácsonyi ajándéknak. A férfiaknál valamivel nagyobb ez az arány, mint a nők esetében, illetve minimálisan a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre is igaz az, hogy nagyobb valószínűséggel vásárolnak műszaki cikket ajándékba. 

„Nagyon jól sikerült az idei novemberünk, ami feltehetően annak is köszönhető, hogy sokan előre hozták a karácsonyi ajándékok vásárlását és kihasználták az egész hónapot felölelő, időszakos ajánlatainkat. Bár természetesen érezhető volt, hogy a vásárlók jobban megfontolják, hogy mire, mennyit költenek, ez a tudatosság azonban nem feltétlenül az olcsóbb termékek, hanem kategórián belül a legjobb ár-érték arányú, nagy gépek esetében az energiatakarékosabb választásokat jelentette, amire beruházásként is tekinthettek.” – tette hozzá Szilágyi Gábor. 

A MediaMarkt felkérésére az Opinio Institute közvéleménykutató cég által végzett reprezentatív kutatás telefonos applikáció segítségével, több 1000 ember bevonásával készült a 15-59 éves magyar lakosság körében, november utolsó hetében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Végre! Ebben az összevetésben több közép- és kelet-európai országot lepipáltunk
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 14:42
A háztartási megtakarítások volumene alapján Magyarország a mezőny első felébe tartozik a régiós gazdaságok között, de még inkább kitűnik azzal, hogy a megtakarítások szerkezetében jelentős eltérést mutat a többi országhoz képest. Az MBH Elemzési Centrum szakértői megvizsgálták, hogyan áll össze a hazai megtakarítások struktúrája, és ez miben különbözik a térségben jellemző szerkezettől.
Személyes pénzügyek Szomorú tények: minél kevesebbet keres valaki, annál kevésbé emelkedett a bére
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 15:04
A januárinál mérsékeltebb februári reálkereseti adatokra is reagáltak a Nemzetgazdasági Minisztérium és az elemzők.
Személyes pénzügyek Lelombozó adat jött ki arról, tartották-e a lépést a bérek az inflációval
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 08:28
A bruttó átlagkereset 9,3, a nettó átlagkereset 9,1, a reálkereset pedig 3,5 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.
Személyes pénzügyek Százezres flotta tagjai szaladgálnak kötelező nélkül
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 11:29
Több mint 650 ezer segédmotoros kerékpárból továbbra is kevesebb mint 300 ezer rendelkezik érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) – közölte a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Becslések szerint a kgfb-kötelezettség alá tavaly nyár óta bevont mintegy 50 ezer e-roller közül is jó esetben csak 10-15 ezer rendelkezik az előírt biztosítási fedezettel.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! Újabb továbbjutó csapatokkal lett teljes a döntő mezőnye
Privátbankár.hu | 2025. április 11. 11:18
Megvan a 20 csapat, amelyik májusban megmérkőzhet a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! pénzügyi tudatossági verseny döntőjében.
Személyes pénzügyek Ön is észrevette? Támadás érte az OTP-t
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 16:46
Az OTP-t szokatlan erős túlterheléses támadás érte.
Személyes pénzügyek Viszik az állampapírokat, mint a cukrot
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 16:11
A sajtó egy része az elmúlt napokban téves következtetéseket vont le a Magyar Nemzeti Bank (MNB) frissen megjelent februári értékpapírpiaci statisztikájából, amit a háztartások állampapírállománya tekintetében a februári jelentős kamatkifizetések torzítottak. Az állományi változásokról a kamatfizetések hatásától megszűrt, névértékes statisztika ad számot, ami egyértelműen mutatja, hogy tovább nőttek a lakossági befektetők állampapír-megtakarításai.
Személyes pénzügyek Ezt tudja az új, díjmentes alapszámla
Privátbankár.hu | 2025. április 8. 17:31
Az MNB és a Bankszövetség megállapodása alapján az alapszámlának mindaddig elengedik a havi díját, amíg az infláció nem csökken három egymást követő hónapban 4 százalék alá.
Személyes pénzügyek Engedett az OTP Bank díjaiból, a Gránit Banknak erre nem volt szüksége
Privátbankár.hu | 2025. április 8. 16:10
Miután az MNB megállapodott a Bankszövetséggel a lakossági díjak csökkentéséről.
Személyes pénzügyek Nagy változásra számíthatnak a Horvátországba utazók
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 11:52
Horvátországban 2026-tól betiltják a játékgépeket a vendéglátóhelyeken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG