Hogy idén mennyit fogunk költeni, azt még nem tudjuk, de érdekes rápillantani a tavalyi hasonló időszak számaira. A 2021-es karácsonyi – november-decemberi – időszakban több mint 500 milliárd forint értékben vásároltak a magyar fogyasztók a hazai kiskereskedelemben, ami az éves forgalom csaknem egyötödét teszi ki. (Ebben az összegben nincsenek benne a friss zöldségek, gyümölcsök és pékáruk.) A 2020-as szezonhoz viszonyítva a vásárlók értékben 5 százalékkal költöttek többet, méghozzá 7 százalékkal több ajándékra – ahogyan az a NielsenIQ számaiból kiderül.
Ha karácsony, akkor édesség, ez mindig telitalálat. A szezonális csokoládék utáni érdeklődés töretlen volt a 2021-es ünnepi időszakban is, értékben 21, mennyiségben 14 százalékkal nőtt az eladásuk 2020 téli szezonjához képest. A különböző pralinék is nagyon kelendőek az év ezen időszakában, értékben 11 százalékkal emelkedett a forgalmuk. Azonban nemcsak többet, de jobb minőségű terméket vásároltak a fogyasztók. Az év folyamán a vevők átlagosan 900 forintért vásároltak meg egy doboz édességet, míg karácsonyhoz közeledve többen váltottak prémium termékekre, hiszen ezidőtájt már valamivel több mint 1000 forintot adtak ki egy doboz bonbonért (Ami persze nem jelenti egyértelműen a minőség javulását, inkább csak a már kezdődő inflációt jelzi, és ez még inkább így lesz 2022 nyarán, teszi hozzá az újságíró.)
Nem sajnáljuk a pénzt szeszes italokra
Karácsony a különböző alkoholos italok főszezonja. A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe az égetett szeszes italok kilenc szegmensét vizsgálja, ezek a gyomorkeserű, a vodka, a whisky, a pálinka, a likőr, a vermut, a rum, a gin és a brandy. Az ünnepi időszakban több fogyasztó kosarába kerül be a vásárlás során a kedvenc alkoholos itala. 2021. november-decemberében 40 százalékkal több égetett szeszes ital fogyott értékben, mint az azt megelőző két hónapban, szeptemberben-októberben.
Ilyenkor gyakrabban vásárolnak a fogyasztók whisky-t és likőrt, ugyanis a likőrértékesítések 29, a whiskyeladások 26 százaléka a november-decemberi időszakban zajlik. Az ünnepek alatt nem sajnálják a vevők a pénzt a prémium árkategóriába tartozó szeszes italokra. A teljes tavalyi évet nézve egy liter tömény szeszes italra a fogyasztók átlagosan 5800 forintot költöttek, míg decemberben ennél többet, átlagosan 6250 forintot fizettek ki. Az ünnepi időszakban főként brandyből, rumból, likőrből és pálinkából választjuk a drágább termékeket.
Milliárdok piperére
A vegyiáru-kategóriák iránt is fokozódik az érdeklődés karácsonyhoz közeledve. Sokan választják ajándéknak a különböző vegyi árukat tartalmazó karácsonyi ajándékcsomagokat is. A 2021-es év ünnepi időszakában 4 milliárd forint értékben, közel 2 millió ilyen csomag került a fogyasztók kosaraiba. Ez értékben 4, mennyiségben 1 százalékkal magasabb érték, mint egy évvel korábban.
Tegyük hozzá, hogy az ajándékcsomagokra vonatkozó adatok nem teljes egészében fedik le a teljes magyarországi kiskereskedelmet. A vizsgált piac ezúttal bizonyos magyarországi láncok – DM, Rossmann, Spar, Interspar, Tesco, Auchan – összesített forgalmát takarja.
Népszerűek az ajándékcsomagok
Szinte azonos arányban oszlik meg a női és a férfi piperecsomagok forgalma, az előbbi 50, az utóbbi 47 százalékot birtokol a teljes forgalmából. Az értékesítés maradék három százaléka a gyermekeknek szánt, vagy egyéb kategóriába tartozó ajándékokból tevődik össze.
Gyorsan fogynak a boltok polcairól ilyenkor a finom parfümök is. Parfümből több mint 5 milliárd forint értékben vásároltak a hazai fogyasztók 2021 karácsonyán, ami 17 százalékkal meghaladta a 2020-as év hasonló időszaki eladásait.