4p

Hétszáz ügyfélpanaszt kezeltek, témavizsgálat is zajlik a moratóriummal kapcsolatos szabályok betartása ügyében.

Tavaly július óta 700, a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyfélpanaszt, vitarendezési kérelmet kezelt az MNB ügyfélszolgálata és a jegybankban működő Pénzügyi Békéltető Testület. Az MNB ősszel zárhatja le témavizsgálatát, amelyben 16 pénzügyi intézménynél tekinti át, hogy azok megfeleltek-e a moratórium jogszabályi előírásainak. A még a fizetési stopban lévőknek – ha anyagi körülményeik megengedik – érdemes ismét megkezdeni a hiteltörlesztést - fogalmaz az MNB közleménye.

Az elmúlt egy évben – az általános információkéréseken túl – 543 db lakossági ügyfélpanasz, megkeresés érkezett írásban, telefonon vagy személyesen a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyfélszolgálatára a banki törlesztési moratórium témájában. Ezen felül a jegybank szervezetén belül működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) 156 db vitarendezési kérelmet kezelt, amelyek összesen 23 bankot, pénzügyi vállalkozást vagy fióktelepet érintettek.

Nyilatkozati gondok

Az ügyfelek egy része a moratórium korábbi időszaka kapcsán egyebek közt azt sérelmezte, hogy a kilépésre vonatkozó nyilatkozatát a pénzügyi intézmény nem fogadta el vagy késedelmesen dolgozta fel. Egyes ügyféljelzések szerint a kezdeti időszakban extrém esetként előfordult, hogy a bank megtagadta a moratóriumból való kilépés lehetőségét.

Mások azt tették szóvá, hogy 2021 novemberében – a moratórium korábbi meghosszabbításakor – pénzügyi intézményük nem vette figyelembe a hosszabbítási szándékot kinyilvánító nyilatkozatukat (pl. az online beküldésnél felmerült technikai hiba vagy a kérelmek korlátozott személyes beadási lehetősége miatt). Többen pedig a lejárat nélküli konstrukciók (így a folyószámlahitelek, hitelkártyák) kamatának számítását kifogásolták. Tavaly szeptember végét követően – amikor a moratóriumot immár csak rászorultsági alapon lehetett igénybe venni – felmerültek a jogosultsággal kapcsolatos vitás ügyek is. További fogyasztók a hitel tőkerésze után felszámított kamat mértékét, számítási módját vitatták.

A lakossági ügyfelek hiteleinek törlesztőrészleteivel kapcsolatosan előforduló esetnek számított, hogy egyes fogyasztók szerint bizonyos törlesztőrészletüket a moratórium alatt is levonták. Mások esetében viszont annak ellenére tartották nyilván egy gyűjtőszámlán befizetett havi törlesztéseiket, hogy korábban kinyilvánították: távoznának a moratóriumból. Akadtak, akiknek (vélhetően figyelmetlenségből) kétszer vonták le havi törlesztésüket a moratóriumból való kilépés után.

Az MNB minden esetben fellép a moratóriumhoz kötődő esetleges ügyfélsérelmek mielőbbi orvoslására. A PBT-hez beérkezett vitarendezési kérelmek nyomán számos esetben zárult egyezséggel (s ennek kapcsán a pénzügyi intézmény többletkifizetésével, kamat elengedésével, esetleg az ügyfél számára kedvező szerződésmódosítással) a jogvita. Az ügyfélszolgálati jelzések nyomán emellett az MNB több esetben fogyasztói figyelmeztetést, folyamatos felügyelési lépést tett az adott pénzügyi intézmények felé, illetve a súlyosabb esetek kapcsán célvizsgálatot is indított.

Mint ismert, a jegybank emellett 16 pénzügyi intézménynél témavizsgálatot is folytat a moratóriummal kapcsolatos jogszabályi előírások betartásának áttekintésére. A vizsgálatsorozat eredményét az MNB az ősz folyamán hozhatja nyilvánosságra.

Aki teheti, fizessen!

A továbbra is a moratóriumban maradók anyagi többletterhet, illetve hitelük futamidejének meghosszabbítását vállalják magukra. Ha anyagi helyzetük rendezett, ez fölösleges kiadást jelenthet. A moratóriumban maradás így azoknak jelenthet további átmeneti védelmet, akik változatlanul nehéz anyagi helyzetükben nem képesek hitelüket törleszteni. Akik viszont anyagilag megtehetik, azoknak célszerű – a moratóriumot maguk mögött hagyva – mielőbb ismét megkezdeni a törlesztést. Ehhez semmit sem kell tenniük: ha nem adnak be újabb kérelmet a moratórium folytatásáról idén július 31-ig, akkor visszaáll korábbi törlesztőrészletük.

Az MNB honlapján, ügyfélszolgálatán, illetve a megyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózatában részletes információkat nyújt a moratóriumról és a törlesztés folytatásának lehetőségéről.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Komoly akciók miatt rohamozzák a magyarok a boltokat – ezt találták ki nekik a bankok
Privátbankár.hu | 2025. december 27. 11:36
A karácsonyt követő napokban az üzletek szinte az ünnepek előtti forgalmat bonyolítják, ilyenkor ugyanis tömegével cserélik ki az emberek az ajándékba kapott ruhákat, termékeket. Vevőkből is sok van ezekben a napokban, hiszen az üzletek is újabb akciókba kezdenek, hogy kisöpörjék meglévő árukészletüket. Nem véletlen, hogy a 0 százalékos THM-mel hirdetett áruhitel-ajánlatok is sokszor csak az év végig szólnak – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Személyes pénzügyek Egyéni vállalkozó? Erre figyeljen január 1-től!
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:17
Fontos dolgok változnak meg: könnyebbséget, de odafigyelést igénylő feladatot is jelent ez a vállalkozók számára.
Személyes pénzügyek Mennyi hitelt lehet felvenni az új átlagfizetéssel?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 15:50
Tovább emelkedtek a keresetek. Ez azok számára is jó hír, akik hitelt szeretnének felvenni, hiszen nagyobb törlesztőt tudnak bevállalni a keresetükből.
Személyes pénzügyek MBH Bank és Visa: Európában is újszerű megoldás a SZÉP Kártyák digitalizálására
PR | 2025. december 18. 11:25
A SZÉP Kártya használata mostantól egyszerűbb és kényelmesebb, mint valaha. Az MBH Bank és a Visa, a világ egyik vezető digitális fizetési szolgáltatójának közös, Európában is újszerű fejlesztésének köszönhetően az MBH SZÉP Kártya digitalizálása Android és iOS rendszeren is elérhető új kártya igénylése nélkül. Az ügyfelek néhány lépésben hozzáadhatják meglévő MBH SZÉP Kártyájukat és társkártyáikat a mobiltárcájukhoz. Nincs több keresgélés a pénztárcában – elég egy érintés, és már fizethetsz is.
Személyes pénzügyek Örömhírt kaptak a készpénzt használó magyarok
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 07:58
Emelkedik az ingyenes készpénzfelvétel határa. 
Személyes pénzügyek Már csak napok vannak hátra néhány kedvezményből
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 14:20
Egyes otthonfelújításhoz kapcsolódó lehetőségek kizárólag 2025 végéig állnak rendelkezésre.
Személyes pénzügyek Elmarad az áremelés – fordulat készül 2026 első napjaiban
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 16:20
A bankszámlacsomagok nem drágulnak.
Személyes pénzügyek Így készüljön fel, ha 2026-ban venne fel Otthon Startot!
Fülöp Norbert Attila | 2025. december 14. 12:11
2025 októberében már valóban berúgta az ajtót az Otthon Start hitel: egyetlen hónap alatt 257 milliárd forint értékben kötöttek lakáshitel-szerződést a bankok. Az első hullám azonban várhatóan csillapodni fog, már csak azért is, mert hiába a piacinál lényegesen kedvezőbb kamat, nem mindenki tud vagy akar azonnal ingatlant vásárolni, hitelt felvenni. Ha azonban valaki 2026-ban tervezi ezt, akkor annak a BiztosDöntés.hu szakértői szerint érdemes már most elkezdeni az előkészületeket.
Személyes pénzügyek Bő hatezren gondolták úgy, hogy az államnál gyűjtenek pluszpénzt nyugdíjra
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 10:46
Jelenleg 6 154 személy rendelkezik kincstári NYESZ-számlával. Az egy főre jutó átlagos számlaérték megközelítőleg 1 millió forint – tudta meg a Grantis a Magyar Államkincstártól.
Személyes pénzügyek Mostantól nem kell, hogy legyen nálunk egy kis apró
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 09:43
A digitalizáció az adventi időszakban sem áll meg: ahogyan a mindennapi életben, úgy az adományozásban is az elektronikus fizetési megoldások veszik át a készpénz szerepét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG