5p

Egyes nagy autógyárak népszerű plug-in hibrid (PHEV) autói a való életben jobban szennyezik a környezetet, mint a gyártók által elvégzett tesztek alapján megadott adatok.

A népszerű, külső hálózatról tölthető plug-in hibrid autók jóval több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint amennyit a gyártók hivatalos méréseikben állítanak, derült ki kutatók által a való életben elvégzett tesztek során - írta a legújabb tanulmányokra hivatkozva a Guardian brit lap online kiadása szerdán.

A Grazi Műszaki Egyetem kutatói szerint a BMW, a Renault és a Peugeot plug-in hibrid autói sokkal jobban szennyezik a környezetet, mint a gyártók által megadott értékek, különösen a BMW 3-as sorozata, amely több mint háromszor annyi káros anyagot bocsát ki, mint a hivatalos adat.

A grazi kutatók mérései szerint a BMW 3-as sorozata kilométerenként 112 gramm szén-dioxidot bocsát ki, ami több mint háromszorosa a hivatalosan megadott 36 grammos értéknek. Fotó: Depositphotos
A grazi kutatók mérései szerint a BMW 3-as sorozata kilométerenként 112 gramm szén-dioxidot bocsát ki, ami több mint háromszorosa a hivatalosan megadott 36 grammos értéknek. Fotó: Depositphotos

A külső hálózatról tölthető plug-in hibrid autók egy kisebb akkumulátort is használnak a hagyományos benzin- vagy dízelmotor mellett, és rövid távon tisztán elektromos módban is tudnak közlekedni, de alapvetően kombinálják a két meghajtási módot. Az autógyárak szerint ezek a járművek a két technológia legjobb tulajdonságait ötvözik, mivel lehetővé teszik, hogy zéró károsanyag-kibocsátás mellett hosszabb utat tegyenek meg velük.

A technológia ellenzői szerint ezek a járművek a hivatalos értékeknél jóval nagyobb mennyiségben szennyezik a környezetet. A grazi kutatók mérései szerint a BMW 3-as sorozata kilométerenként 112 gramm szén-dioxidot bocsát ki, ami több mint háromszorosa a hivatalosan megadott 36 grammos értéknek. A tesztben vizsgált Peugeot 308-as modellje 20 százalékkal, míg a Renault Megane modellje 70 százalékkal haladta meg a gyártók által megadott értéket.

A Transport & Environment nemzetközi civil szervezet azután bízta meg a grazi egyetem kutatóit, hogy a 2020-ban mért eredmények jóval nagyobb károsanyag-kibocsátást mutattak a hivatalos adatoknál, különösen akkor, ha az autó akkumulátorát nem töltötték fel. A legújabb mérések is arra utalnak, hogy egyes új plug-in hibrid modellek még mindig jóval nagyobb mértékben szennyezik a környezetet, mint azt a hivatalos adatok állítják.

A T&E szerint a legújabb mérési eredmények miatt a kormányoknak a hibrid autók helyett inkább a teljesen elektromos járművek vásárlására kellene ösztönözni a lakosságot.

"A plug-in hibrid járműveket úgy kínálják, mint az akkumulátor és a benzin- vagy dízelmotor tökéletes kombinációját, mely szerint elektromosan a városi felhasználást segítik, a motorral pedig a hosszú távú közlekedést. A való életben elvégzett tesztek alapján ez egy mítosz. A jogalkotóknak a plug-in hibrid autókat a valós károsanyag-kibocsátásuk alapján kellene megítélniük" - mondta Anna Krajinska, a T&E kibocsátási szakértője.

Nagy-Britannia már bejelentette, hogy több évtizedre szóló környezetvédelmi program keretében 2035-től csak elektromos, valamint egyes hibridüzemű autók és kisteherautók kerülhetnek forgalomba az országban. A brit kormány az új kutatások hatására azt is fontolgatja, hogy 2035-től teljesen megtiltják az új hibrid járművek értékesítését.

A Wich? brit független fogyasztói érdekvédelmi csoport által elvégzett mérések megállapították, hogy a plug-in hibrid járművek több üzemanyagot égetnek el, mint ahogy azt a gyártók által megadott laboratóriumi adatok sugallják. A több üzemanyag elégetése növeli az üzemeltetési költségeket, és a szennyező szén-dioxid-kibocsátást.

Az autóipar károsanyag-kibocsátásának csökkentését a globális felmelegedés lassításának létfontosságú részének tekintik. A szakértők egy része viszont úgy véli, hogy az autóipar még messze jár attól, hogy olyan kibocsátáscsökkentést érjen el, amely összeegyeztethető lenne a 2015-ös párizsi klímavédelmi megállapodás szerinti 1,5 Celsius fokos korláttal.

A gépkocsik üzemanyag-kibocsátási tesztjeit egy szigorú emissziómérési eljárás (WLTP) szerint végzik, de a kutatók szerint ezek a mesterséges laboratóriumi körülmények nem mutatják meg a valós körülmények között történő vezetés hatásait. A grazi egyetem mérnökei a WLTP helyett egy hordozható tesztrendszert használtak, és az autókat a városban vezették.

Az autógyártók azzal érvelnek, hogy nincs más választásuk, mint a WLTP adatok feltüntetése a reklámokban. A BMW autógyár szóvivője szerint a járművezetés végtelen számú lehetőséget kínál, ezért nem meglepő, hogy a WLTP-adatoktól némi eltérés mutatkozik. Szerinte a plug-in hibrid autók fontos szerepet játszanak a teljes elektromos hajtásra való átállásban, mivel a tulajdonosaik a jövőben nagyobb valószínűséggel térnek majd át a tisztán akkumulátoros járművekre.

A Kearney tanácsadó cég új elemzése szerint az autóipar 2035-re kifut a fennmaradó "szén-dioxid-keretéből", 2050-re pedig akár 75 százalékkal is túllépi majd azt. A Polestar és a Rivian elektromos járműgyártók megbízásából készült elemzés szerint a globális autóparkot szén-dioxid kibocsátásmentes elektromos energiával kell majd működtetni ahhoz, hogy a párizsi klímacélokat elérjék, de ez azt is jelenti, hogy az autógyártóknak drasztikusan csökkenteniük kell ellátási láncuk szén-dioxid-kibocsátását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Linkeket szokott megosztani a Facebookon? Hamarosan fizetni kell érte
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 13:32
A Meta a Verified előfizetéséhez szeretne minél több felhasználót megnyerni, ezért elsősorban az üzleti profilok számára fizetőssé teszi a linkek megosztását.
Tudomány-technika Hátborzongató módszerrel fenyegeti veszélyes AI-videók hada az egészségünket
Czwick Dávid | 2025. december 13. 11:36
Kétségbeejtő fejlemény, hogy egy egész rakás, a közösségi média válogatott felületein futó, mesterséges intelligenciával (MI/AI) előállított tartalmat azonosítottak, melyekre akár szó szerint ráfázhatunk.
Tudomány-technika Rákkeltő fémeket találtak a Magyarországon jogszerűtlenül forgalmazott ízesített vape-ekben
Dialogue Creatives | 2025. december 9. 09:34
Egy friss tudományos vizsgálat kimutatta, hogy a bizonytalan eredetű ízesített e-cigaretták rákkeltő és toxikus fémeket tartalmazhatnak, amelyek koncentrációja a használat során akár ezerszeresére nőhet. Az e-cigaretták térnyerése számos európai országban jelent problémát, hazánkban is kihívást jelent az ellenőrizetlen, zárjegy nélküli vape-piac, amelyet a legújabb trendek szerint a kétes eredetű webáruházak és bújtatott közösségi médiás hirdetések tartanak életben. A tudományos eredmények és a hazai hatósági tapasztalatok együtt arra mutatnak: a fogyasztók gyakran olyan eszközöket szívnak, amelyek összetételét még a gyártó vagy a hatóság sem ismeri.  
Tudomány-technika Ne maradjon le! Mesterségesintelligencia-stratégia mint új versenyelőny
Izsó Márton - Veresegyházi Gábor | 2025. december 5. 15:01
Hogyan formálja át az MI a hazai üzleti világot? Erről is beszélgettünk Dr. Barta Gergővel, a Deloitte vezető AI-szakértőjével.
Tudomány-technika Jó vergődést? Lendületben a zombigyár, újabb lenullázott szektort kaphatunk a Google MI-től
Czwick Dávid | 2025. december 5. 10:32
Azt nem lehet mondani, hogy nem figyelmeztettek sokan, sok helyen a kibontakozó végveszélyre. Mostanra elég a mesterséges intelligencia (MI) egy frissítése, két szolgáltatás összevonása, átpozicionálása, és rögtön egész iparágak kivéreztetése zajlik le a szemünk láttára.  
Tudomány-technika Dübörög a kínai telefonok piaca
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 12:22
Jócskán emelkedtek a szállítások.
Tudomány-technika Jön az akkumulátorforradalom? Ezek a technológiák boríthatják a piacot
Litván Dániel | 2025. november 30. 16:38
Folyamatosan hallunk az új, minden eddiginél jobb akkumulátortechnológiákról. De miért nincsenek ezek még az utakon, és melyek lehetnek azok, amelyek tényleg felforgatják a piacot?
Tudomány-technika MI dönt az Insta használatáról – retteg egy kontinensnyi tini  
Czwick Dávid | 2025. november 30. 11:34
A sokszor hatalmas segítségként értékelt mesterséges intelligencia (MI) megálljt parancsolhat a tizenéveseknek. Íme a lista, amivel jobb, ha számolnak a kisebbek.
Tudomány-technika Jövőálló internetet hoz családok százezreinek az új, milliárdos optikai háló
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 11:52
Mintegy 300 ezer vidéki család előtt nyílnak meg az internetes sztrádák a felzárkóztatás jegyében megvalósuló hálózatfejlesztés részeként.
Tudomány-technika Az óriás techvállalatok és az USA is örülhet az Európai Bizottság új javaslatának
Vámosi Ágoston | 2025. november 23. 06:04
Későbbre tolná az Európai Bizottság a mesterséges intelligenciát szabályozó rendeletének egy fontos részét, és jelentősen gyengítené a GDPR-t is. A változtatási tervek egybeesnek a Trump-adminisztráció és az óriáscégek érdekeivel, akárcsak a kiskorúak online védelme, vagy a környezetvédelem területén.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG