5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyes nagy autógyárak népszerű plug-in hibrid (PHEV) autói a való életben jobban szennyezik a környezetet, mint a gyártók által elvégzett tesztek alapján megadott adatok.

A népszerű, külső hálózatról tölthető plug-in hibrid autók jóval több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint amennyit a gyártók hivatalos méréseikben állítanak, derült ki kutatók által a való életben elvégzett tesztek során - írta a legújabb tanulmányokra hivatkozva a Guardian brit lap online kiadása szerdán.

A Grazi Műszaki Egyetem kutatói szerint a BMW, a Renault és a Peugeot plug-in hibrid autói sokkal jobban szennyezik a környezetet, mint a gyártók által megadott értékek, különösen a BMW 3-as sorozata, amely több mint háromszor annyi káros anyagot bocsát ki, mint a hivatalos adat.

A grazi kutatók mérései szerint a BMW 3-as sorozata kilométerenként 112 gramm szén-dioxidot bocsát ki, ami több mint háromszorosa a hivatalosan megadott 36 grammos értéknek. Fotó: Depositphotos
A grazi kutatók mérései szerint a BMW 3-as sorozata kilométerenként 112 gramm szén-dioxidot bocsát ki, ami több mint háromszorosa a hivatalosan megadott 36 grammos értéknek. Fotó: Depositphotos

A külső hálózatról tölthető plug-in hibrid autók egy kisebb akkumulátort is használnak a hagyományos benzin- vagy dízelmotor mellett, és rövid távon tisztán elektromos módban is tudnak közlekedni, de alapvetően kombinálják a két meghajtási módot. Az autógyárak szerint ezek a járművek a két technológia legjobb tulajdonságait ötvözik, mivel lehetővé teszik, hogy zéró károsanyag-kibocsátás mellett hosszabb utat tegyenek meg velük.

A technológia ellenzői szerint ezek a járművek a hivatalos értékeknél jóval nagyobb mennyiségben szennyezik a környezetet. A grazi kutatók mérései szerint a BMW 3-as sorozata kilométerenként 112 gramm szén-dioxidot bocsát ki, ami több mint háromszorosa a hivatalosan megadott 36 grammos értéknek. A tesztben vizsgált Peugeot 308-as modellje 20 százalékkal, míg a Renault Megane modellje 70 százalékkal haladta meg a gyártók által megadott értéket.

A Transport & Environment nemzetközi civil szervezet azután bízta meg a grazi egyetem kutatóit, hogy a 2020-ban mért eredmények jóval nagyobb károsanyag-kibocsátást mutattak a hivatalos adatoknál, különösen akkor, ha az autó akkumulátorát nem töltötték fel. A legújabb mérések is arra utalnak, hogy egyes új plug-in hibrid modellek még mindig jóval nagyobb mértékben szennyezik a környezetet, mint azt a hivatalos adatok állítják.

A T&E szerint a legújabb mérési eredmények miatt a kormányoknak a hibrid autók helyett inkább a teljesen elektromos járművek vásárlására kellene ösztönözni a lakosságot.

"A plug-in hibrid járműveket úgy kínálják, mint az akkumulátor és a benzin- vagy dízelmotor tökéletes kombinációját, mely szerint elektromosan a városi felhasználást segítik, a motorral pedig a hosszú távú közlekedést. A való életben elvégzett tesztek alapján ez egy mítosz. A jogalkotóknak a plug-in hibrid autókat a valós károsanyag-kibocsátásuk alapján kellene megítélniük" - mondta Anna Krajinska, a T&E kibocsátási szakértője.

Nagy-Britannia már bejelentette, hogy több évtizedre szóló környezetvédelmi program keretében 2035-től csak elektromos, valamint egyes hibridüzemű autók és kisteherautók kerülhetnek forgalomba az országban. A brit kormány az új kutatások hatására azt is fontolgatja, hogy 2035-től teljesen megtiltják az új hibrid járművek értékesítését.

A Wich? brit független fogyasztói érdekvédelmi csoport által elvégzett mérések megállapították, hogy a plug-in hibrid járművek több üzemanyagot égetnek el, mint ahogy azt a gyártók által megadott laboratóriumi adatok sugallják. A több üzemanyag elégetése növeli az üzemeltetési költségeket, és a szennyező szén-dioxid-kibocsátást.

Az autóipar károsanyag-kibocsátásának csökkentését a globális felmelegedés lassításának létfontosságú részének tekintik. A szakértők egy része viszont úgy véli, hogy az autóipar még messze jár attól, hogy olyan kibocsátáscsökkentést érjen el, amely összeegyeztethető lenne a 2015-ös párizsi klímavédelmi megállapodás szerinti 1,5 Celsius fokos korláttal.

A gépkocsik üzemanyag-kibocsátási tesztjeit egy szigorú emissziómérési eljárás (WLTP) szerint végzik, de a kutatók szerint ezek a mesterséges laboratóriumi körülmények nem mutatják meg a valós körülmények között történő vezetés hatásait. A grazi egyetem mérnökei a WLTP helyett egy hordozható tesztrendszert használtak, és az autókat a városban vezették.

Az autógyártók azzal érvelnek, hogy nincs más választásuk, mint a WLTP adatok feltüntetése a reklámokban. A BMW autógyár szóvivője szerint a járművezetés végtelen számú lehetőséget kínál, ezért nem meglepő, hogy a WLTP-adatoktól némi eltérés mutatkozik. Szerinte a plug-in hibrid autók fontos szerepet játszanak a teljes elektromos hajtásra való átállásban, mivel a tulajdonosaik a jövőben nagyobb valószínűséggel térnek majd át a tisztán akkumulátoros járművekre.

A Kearney tanácsadó cég új elemzése szerint az autóipar 2035-re kifut a fennmaradó "szén-dioxid-keretéből", 2050-re pedig akár 75 százalékkal is túllépi majd azt. A Polestar és a Rivian elektromos járműgyártók megbízásából készült elemzés szerint a globális autóparkot szén-dioxid kibocsátásmentes elektromos energiával kell majd működtetni ahhoz, hogy a párizsi klímacélokat elérjék, de ez azt is jelenti, hogy az autógyártóknak drasztikusan csökkenteniük kell ellátási láncuk szén-dioxid-kibocsátását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Kezdhetik csomagolni az emberek a batyut, amit a világvége után visznek magukkal
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 15:03
A környezetvédők szerint, ha a földi légkör éves átlagos hőmérséklete több mint 1,5 Celsius-fokkal emelkedik, akkor jöhetnek az igazi katasztrófák. Szerencsétlen bolygónk 2024-ben átlépte ezt a határt.
Tudomány-technika Nem gondolná, mitől olyan méregdrága a „himalájai arany”
Kormos Olga | 2025. január 19. 14:23
A villámcsapások miatt sokaknak az életébe kerülhet a hagyományos kínai orvoslásban nagyra értékelt hernyógomba, más néven a „himalájai arany” begyűjtése.
Tudomány-technika Dagad a TikTok botránya
Privátbankár.hu | 2025. január 11. 14:40
A politikusok szerint a kínai kormány a TikTokot kémkedésre és befolyásolási műveletekre használhatja.
Tudomány-technika Kukkoló titkos vagy nagyon jó tanácsadó: mindkettő lehetséges
Privátbankár.hu | 2025. január 4. 10:36
A mesterséges intelligencia 2024-ben berágta magát a vállalatok tevékenységébe. Még az üzleti modelljüket is megváltoztatja. Vigyázni kell azonban, mert egy kétélű fegyverről van szó. 
Tudomány-technika Dél-koreai légikatasztrófa: a szakértők hozzájutottak a hangrögzítőből származó adatokhoz
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 14:44
Szakértők sikeresen kinyerték a 179 halálos áldozatot követelő dél-koreai repülőgép-szerencsétlenség után előkerült fedélzeti adatrögzítők egyikében tárolt adatokat.
Tudomány-technika Most még szenzációszámba megy, de az áram sorsára juthat rövidesen
Privátbankár.hu | 2024. december 31. 14:38
Az elmúlt két évben a mesterséges intelligencia (MI) a sajtóorgánumok címlapjain és nyitóoldalain szerepelt, ám egyszer ennek is vége szakad. Ez nem jelenti azt, hogy MI eltűnne az emberek életéből. 
Tudomány-technika Vadásznak az átlagemberekre a csalók, a védekezés új eszközöket igényel
Privátbankár.hu | 2024. december 31. 12:11
A mesterséges intelligencia korában senkiben sem bízhat meg az ember első hallásra vagy látásra. A családtagoknak is azonosítaniuk kell egymás előtt magukat, mielőtt szóba állnak egymással.
Tudomány-technika Súlyos légikatasztrófa: valami nem stimmel a magyarázattal
Privátbankár.hu | 2024. december 29. 14:20
Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.
Tudomány-technika Akkor mennyibe is kerül egy okostelefon? Kapott egy pofont a slágertéma
Buksza blog | 2024. december 3. 07:16
Az Apple új iPhone-jának halvány kezdeti értékesítési adatai azt mutatják, hogy az okos mobilok felhasználóit egyelőre nem nyűgözték le annyira annak MI-képességei, hogy megadják az újdonság árát.
Tudomány-technika Hiánypótló egészségügyi innovációk megvalósítása kapott zöld utat
Privátbankár.hu | 2024. november 29. 09:55
Először adták át a BioTechUSA az Egészségért Díjakat november 22-én a Néprajzi Múzeumban
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG