Az nem meglepő, hogy az olimpia alatt minden szolgáltatás ára majd kétszeresére emelkedik, miközben Párizs egyébként is a világ egyik legdrágább városa. Ez azonban nem riasztja el az érdeklődőket, akik száma bizonyára több lesz, mint a metropolis turisztikai befogadóképessége, illetve szálláslehetősége. Légi káosz is várható – a menetrendszerinti járatokon kívül óriási mértékbe megnő majd a chartergépek és a privátgépek forgalma is - és sosem látott mértékű biztonsági intézkedések jellemzik már a nyitás előtti napokat is – írja a France24.
A regionális közlekedési szolgáltató, az Île de France Mobilités szerint a Paris 2024 utazási bérletet azért hozzák forgalomba, hogy a turisták utazásait egyszerűbbé tegyék a városban – adta hírül több francia és nemzetközi hírmagazin. Már hónapok óta a főpróba lázában ég a város, amely a látogatók áradatára készül. Nem árt tehát időben jegyet foglalni – már alig van hely egyes sportágak versenyeire – és a szállásfoglalással sem árt igyekezni. A közlekedés a másik kulcskérdés, ezért is hangsúlyozzák a szervezők, hogy a turisták időben vegyék meg a bérleteket.
Fontos: a bérlet a reptéri transzfert is tartalmazza
Hogyan lehet kiváltani? Most még csak „fizikai valójában” vásárolható meg, digitális alkalmazás formájában június közepén kerül forgalomba. Egyetlen napra 16 euróba, egy teljes hétre 70 euróba kerül. Minden kártya kiváltása ezen felül egyszeri 2 eurós költséggel jár.
Azt mindenki sejtette eddig is, hogy az árak emelkedni fognak Párizs-szerte a játékok ideje alatt – és ez igaz a közlekedési hálózatra is. A párizsi metró, busz, villamos és RER vonatok jegyárai várhatóan megduplázódnak, de ez nem érinti azokat a helyi lakosokat, akik már rendelkeznek normál párizsi utazási igazolvánnyal, vagy azokat, akik előre megvásárolták az említett olimpiai bérletet.
Ami nagyon fontos: a párizsi Charles de Gaulle és az Orly repülőtér és a város központja közötti utazást is benne van az árban, ami bónusz szolgáltatás, mivel ilyet általában nem tartalmaznak a speciális alkalomra szóló bérletek sem.
Távol esnek a központtól a verseny helyszínek
Azért is fontos ez a fajta közlekedési kártya, mert sok sporthelyszín meglehetősen távol esik a város központjától, mint például az atlétikai programok, amelyekre a Stade de France-ban kerül sor, vagy például a Saint-Denis-i vízi sportközpont. A lovas eseményeket és a kenu versenyeket még távolabb rendezik meg, – a Versailles-i palota környékén, illetve a Vaires-sur-Marne víziparkban.
Ahhoz, hogy a kezébe vehessen valaki egy ilyen bérletet, valamelyiket, létre kell hoznia egy fiókot az Île-de-France Mobilités webhelyen, még akkor is, ha már rendelkezik bejelentkezéssel. Akár 50 országba is kiszállítják ezután a bérleteket – a szervezők szerint a szállítási idő nem fogja meghaladni a 10 napot.
Ha digitális formában szeretnénk birtokolni a közlekedési kártyát, akkor állítólag júniusig kell várni a jelentkezéssel, de mindenképp érdemes figyelni a webhely frissítéseit.
A párizsi régió közlekedési hatóságának vezetője, Valerie Pecresse egy régebbi nyilatkozatában hangsúlyozta, nem akarják pótdíjjal terhelni az olimpiát egyébként is „elszenvedő” párizsiakat, tehát azt tanácsolta nekik, hogy még július előtt vásárolják meg bérletüket, hogy elkerüljék a pótdíjat, amely július 20-tól szeptember 8-ig lesz érvényben.
Egyes megállókat és sávokat lezárnak
A www.sortiraparis.com -ra érdemes rápillantani, mert naprakészen próbál tájékoztatni egyes párizsi közlekedési változásokról, amelyek nem szerepelnek még a friss guide-okban sem. A káosz elkerülése érdekében a város vezetése változásokat vezet be a tömegközlekedésben: néhány, az olimpiai helyszínekhez közeli állomás, például a Concorde és a Tuileriák, például júniustól bezár.
Más tekintetben is alternatív közlekedési módokat kell majd találni, akár metróval, akár autóval közlekedünk, mivel számos területet lezárnak a motorizált járművek elől, és az események körüli helyszíneken lezárások várhatók.
A párizsiakat távmunkára kérik
A párizsi körgyűrűn, és a fővárost körülvevő mintegy száz kilométeres szakaszon, fenntartott olimpiai sávokat alakítanak ki, hogy a sportolók időben megérkezhessenek a helyszínekre, és a mentőszolgálatok gyorsan haladhassanak. Az autósoknak tehát türelmesnek kell lenniük, és korábban kell majd elindulniuk. Ami a kerékpározást illeti, minden olimpiai helyszín védett kerékpárúton keresztül lesz megközelíthető, és 3000 új Vélib' kerékpár fog üzemelni a nyárig.
Az olimpia alatt közel félmillió szurkoló és helyi, hétköznapi ingázó utazik majd tehát minden nap ugyanabban az időpontban, ezért a francia közlekedési hatóság arra kéri a párizsiakat, hogy a hálózat túlterheltségének elkerülése érdekében, dolgozzanak távmunkában vagy halasszák el utazásaikat.