A repüléstől idegenkedők sokáig fogják emlegetni 2024 decemberét, amely több katasztrófával fekete statisztikát hozott a légi közlekedésben. Ugyanakkor továbbra is el kell fogadniuk, hogy a repülős utazás az összesített számok szerint biztonságosnak mondható.
Így vezette fel a tavalyi statisztikákat elemző cikkét a CNN. A halálos balesetek valószínűsége relatíve még az óévben is csökkent. Az év utolsó heteiben három súlyos balesetről érkezett hír. Az egyik egy dél-koreai, a másik egy azerbajdzsáni, a harmadik egy kanadai repülőgéppel történt a legforgalmasabb év végi ünnepi szezonban.
A legutóbbi, a dél-koreai Jeju Air légitársaság gépének katasztrofális leszállása a legsúlyosabb eset. A szerencsétlenségről készült videókon látszik, hogy a gép nem tudta teljesen kiengedni a futóműveit, majd a leszállópálya végén található betonfalnak csapódott.
Összesen 179 ember vesztette életét, ami az ázsiai ország legszörnyűbb légi katasztrófája 1997 óta. A hatóságok az USA légügyi szerveivel együttműködve vizsgálják a tragédia okát.
Nyitott kérdés a felelősség ügye az azeri gép katasztrófájáért
Karácsony napján 38-an vesztették életüket az Azerbaijan Airlines repülőgépének katasztrófájában. Tizennyolcan a két meghalt pilóta ügyességének köszönhették, hogy túlélték a zuhanást. Ezt az orosz légtérben, a csecsen főváros Groznij felett érte vélhetően légvédelmirakéta-találat, miután akkor járt arra, amikor az ukrán hadsereg éppen drónokkal támadta az ottani katonai célpontokat.
Ilham Alijev, Azerbajdzsán elnöke azzal vádolta Oroszországot, hogy tévedésből lelőtte a gépet, amely végül Kazahsztánban ért földet. Vlagyimir Putyin államfő csak azért kért elnézést, hogy a baleset orosz légtérben történt. Ez ugyebár nem veti fel a kártérítés szükségességét, míg a lezuhant kép oldalán látható repeszsérülések annál inkább.
Az Air Canada Express a hozzá tartozó PAL Airlines egyik 73 utast szállító repülőgépének balesetéért volt kénytelen mosakodni, ami „a leszállófutóművel kapcsolatos probléma” miatt történt. Szerencsére senki sem sérült meg.
Továbbra sem rosszak a légi közlekedés baleseti statisztikái
A balesetek rosszul jönnek a légiiparnak, hiszen néhány hét alatt több mint kétszáz halálos áldozattal jártak. Egy évvel korábban, 2023-ban „csak” 72 embert halt meg légi katasztrófákban. A légitársaságok szakmai szervezete, az IATA statisztikák sorozatát készíti annak érdekében, hogy bizonyítsa a légi közlekedés biztonságosságát.
Az egyik ezek közül arról szól, hogy 2024-ben egy baleset jutott 1,26 millió légi járatra. Ez jobb adat a 2023-as 770 ezernél. A másik arról, hogy 2018 és 2022 között minden repülőgép-fedélzetre lépés esetén egy a 13,7 millióhoz volt az esélye annak, hogy valakit baleset ér. Magyarán, ha valaki ebben az időszakban véletlenszerűen felszállt egy polgári utasszállító repülőgépre, akkor annak esélye, hogy technikai okok vagy terrortámadás miatt meghal, egy a közel 14 millióhoz volt.
Az IATA persze azt is közölte, nincs tökéletes biztonság, ezért minden egyes szerencsétlenség tapasztalatai alapján javítják a légi járatok biztonságosságát. Arra viszont felhívják a figyelmet, hogy egyes szegényebb országokban nagyobb veszélyben van a bérházak liftjeiben utazók élete, mint azoké, akik repülőgépre szállnak.