5p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Világot látni 20 vagy akár 18 évesen – ez ma természetes. Azt mindnyájan tudjuk, hogy a kulcsszó az internet és a mobiltelefon. De a Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap más trendeket is feltár a legfiatalabbak utazási szokásaiban.

A legújabb trendek tanulmányozása a turisztikai ágazat számára egyre fontosabb, sőt, naprakész alkalmazkodást követel, ha növelni akarják a bevételt.

Az utazás jog, nem kiváltság

A Z generáció növekvő részesedése az utazási piacon továbbra is jellemző, a fiatalok több mint fele már gyakori utazónak számít. 

Az ezredforduló körül születettek már megvalósították azt az elképzelést, hogy az utazás jog, nem pedig kiváltság – nyilatkozta a lapnak Lindsey Roeschke utazási szakember. - A legtöbb fiatal az egyéni elképzeléseik szerinti kiruccanást helyezi előtérbe, a hagyományosabb utak helyett.

A Bankrate tanulmánya szerint a Z generációs utazók 61 százaléka kevesebb, mint 50 ezer dollárt keres évente, és nagyobb valószínűséggel bevár egy bizonyos szintű megtakarítást, mielőtt utazásra szánná rá magát.

A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
Fotó: Depositphotos

Mások a prioritások

Ez a korosztály meglehetősen szkeptikus. Kevesen bíznak a hagyományos karrierekben, vagy abban, hogy hosszú időt töltenek egyazon munkahelyen. Mivel az utazás minden eddiginél könnyebben elérhető foglalatosság, a fiatalok sokkal gyakrabban indulnak útnak, mint akárcsak a szüleik. Vagy éppen hónapokra külföldre költöznek, hiszen a home office korában mindenütt elérhetők.

Nem árt tudni az utazási irodáknak, hogy nekik más prioritásai vannak, mint az idősebb korosztálynak. 

Mennyire fenntartható és etikus?

A fiatalok egyre tudatosabbak, és nemcsak a költségek határozzák meg döntéseiket, hanem más, manapság fontos értékek. Például szeretnék tudni, hogy a hely, ahova tartanak, miképpen viszonyul a fenntarthatósághoz, ez is befolyásolhatja vásárlási döntéseiket. A szakma etikus gyakorlását minimumnak tekintik. (Tegyük azért hozzá, hogy egy bizonyos réteg, a fejlett országokban,)

A délkelet-ázsiai utazásokról Kayli King influenszer azt nyilatkozta, hogy az emberek ma már egyre inkább irtóznak az állatok kizsákmányolásától, ami bizonyára elsősorban az egzotikus programokra és szafari utakra vonatkozik.

Kalandok, kultúra, természet

Ez a generáció nagyobb valószínűséggel részesíti előnyben a különleges kalandokat, a mentális egészségügyi előnyöket és az egyedi kulturális élményeket. 

Szeretik felkeresni az olyan helyeket, ahol még soha nem jártak, és hosszabb időtartamú utat választanak. Ennek egy része inkább kor, mint generáció-specifikus, de mindenkinek lehetőséget nyújt arra, hogy kapcsolatba lépjenek a természettel, a különböző kultúrákkal - és önmagukkal. 

Jellemző az ártudatosság

Bár népszerű körükben Ázsia, itt is odafigyelnek az árakra – ez főleg a Covid óta jellemző - és körülnéznek, - persze a neten - mielőtt rábólintanak a fizetésre. A Hopper utazási app szerint ez a korosztály 50 százalékkal gyakrabban ellenőrizte az ázsiai célállomások árait 2023-ban, mint a pandémia előtt. 

A Kiwi Report és a Contiki utazási társaság Thaiföldet is a Z generációs utazók egyik legnépszerűbb úti céljaként jelölte meg tavaly. Thaiföld tipikus kiindulópont a délkelet-ázsiai körútra indulók számára, ugyanakkor Vietnam is feljött, a Fülöp-szigetek és a kontinens más célpontjai mellett. 

Ázsia megváltoztatja az agy kémiáját

Mindebben szerepet játszik, hogy ez a kontinens sokkal olcsóbb, mint más népszerű desztináció. Ahogy Kayli mondja: „A természet és a táj szépsége, valamint az ár-érték arány terén verhetetlenek.” 

A régiót a táj szépsége hamar népszerűvé tette a fiatal utazók és a hátizsákos turisták körében, de része a sikernek a kulturális sokk is, Délkelet-Ázsia olyan hely, amely megváltoztatja az agy kémiáját – állítja az egyik influenszer.

Már kávézót is tudatosan választanak

A tudatosság másképpen is megjelenik: míg régen egy fiatal pár elutazott Párizsba andalogni, és amelyik cafe terasza megtetszett, ott leültek. Ma már a repülőgépen megnézik, melyik esik közel a szállodájukhoz, milyen fajtájú specialty kávét szolgálnak-e ott fel, honnan származik a kávé, ahol termesztették, netán mennyire volt humanitárius szempontból elfogadható és etikus a munkahely, az innivaló mennyibe kerül, és ami a legfontosabb, a kávézó Facebook oldalára is rákattintanak, hogy átfussák a kommenteket.

Mindezzel együtt, a Z generáció növekvő részesedése figyelhető meg a globális utazási piacon, azaz egyre inkább fontos figyelni a szakmának változó igényeikre.

Nem költenek sokat szuvenírre

Tegyük hozzá, hogy ez az a korosztály is, amelyik a legdivatosabb trendek iránt fogékony.

Például nem sütteti magát napokig a kánikulában a strandon, nem törekszik arra mindenáron, hogy kipipálhassa Velencét és Santorinit. Helyette hűvösebb és kevésbé ismert úti célok és programok iránt vágyik, mivel nem híve az overtourism-nak, azaz túlturizmusnak.

A baráti társaságok együtt utaznak sör- vagy bortúrákra. Nem költenek sokat szuvenírre, viszont állandóan fényképeznek vagy videóznak a mobiltelefonjukkal.

Ahol az imádott filmsztár forgatott

 Főleg a romantikus lelkületű lányok vágnak neki a világ bármely tájának, ha az szerepelt valamelyik kedvenc filmjükben, legyen az olyan klasszikus, mint a Szólíts a neveden – lásd az itáliai Crema városkát – vagy a Netflix svéd sikerszériájának, a Szerelem vagy kötelességnek (Young Royals) forgatási helyszíneit.

Ami bizonyára nem fog változni a jövőben sem, hogy mindent online intéznek, az utazási irodák szolgáltatásait kevésbé veszik igénybe, ha mégis, akkor nászút, vagy a családtagok ajándéknyaralása miatt keresik fel őket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Fontos figyelmeztetés jött a magyar turisták egyik kedvenc célpontjáról – veszélyes idők jönnek
Privátbankár.hu | 2025. június 10. 10:36
Hőhullám érkezik.
Turizmus Ennek nem fognak örülni a nyaralni indulók – nagy változásra készül az EU
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 19:51
Kisebb késés esetén jár a kártérítés.
Turizmus Oroszok ezrei rohanták meg Afrikát – így nyaral az elit
Elek Lenke | 2025. június 6. 15:04
Megőrülnek Afrikáért az orosz turisták: már nem a török és egyiptomi strandok számítanak slágernek, hanem szafarik, búvártúrák és borászatok vonzzák őket Marokkótól Botswanáig. A repülőjegyek fogynak, a szállodák telnek, mindenki oroszlánt akar fotózni – Afrika lett az orosz álomnyaralás új célpontja.
Turizmus A magyar minta ismétlődik Romániában
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 10:14
Keleti szomszédunknál is élénkebb a külföldi turizmus, mint a belföldi.
Turizmus Sok magyar külföldre kényszerülhet
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 13:46
A magas hazai árak miatt már egyre több országban kifizetődőbb nyaralni, mint itthon. Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő reggeli adásában. 
Turizmus Van, ami mégis jól megy a magyar gazdaságban? Itt vannak a számok!
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal friss számait közölték.
Turizmus Kézipoggyász a repülőn: nekiment a fapadosoknak a spanyol bíróság
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 11:56
Alapvető tartozéknak tekintik a spanyolok. A cégek másként látják. 
Turizmus Valamire készül a turizmusban a kormány – megjelent a tervezet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 19:59
Társadalmi egyeztetésre bocsátották a tervezetet.
Turizmus Az éj leple alatt áraszthatják el Horvátországot a lengyel turisták
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 10:55
A lengyelek egyik kedvelt turistacélpontja Horvátország és az idegenforgalmi szakemberek látnak fantáziát a horvátok vendégeskedésében Lengyelországban. Mindkét irányba könnyebbé válhat az utazás.
Turizmus Csapás az Airbnb-re, drágább lehet a nyaralás
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 07:11
Magasabb fokozatba kapcsolt a spanyol kormány az Airbnb visszaszorítását célzó hadjáratában, ami minden bizonnyal szűkíteni fogja a szálláshelyek kínálatát. Eközben a kereslet vélhetően nem csökken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG