5p

Világot látni 20 vagy akár 18 évesen – ez ma természetes. Azt mindnyájan tudjuk, hogy a kulcsszó az internet és a mobiltelefon. De a Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap más trendeket is feltár a legfiatalabbak utazási szokásaiban.

A legújabb trendek tanulmányozása a turisztikai ágazat számára egyre fontosabb, sőt, naprakész alkalmazkodást követel, ha növelni akarják a bevételt.

Az utazás jog, nem kiváltság

A Z generáció növekvő részesedése az utazási piacon továbbra is jellemző, a fiatalok több mint fele már gyakori utazónak számít. 

Az ezredforduló körül születettek már megvalósították azt az elképzelést, hogy az utazás jog, nem pedig kiváltság – nyilatkozta a lapnak Lindsey Roeschke utazási szakember. - A legtöbb fiatal az egyéni elképzeléseik szerinti kiruccanást helyezi előtérbe, a hagyományosabb utak helyett.

A Bankrate tanulmánya szerint a Z generációs utazók 61 százaléka kevesebb, mint 50 ezer dollárt keres évente, és nagyobb valószínűséggel bevár egy bizonyos szintű megtakarítást, mielőtt utazásra szánná rá magát.

A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
Fotó: Depositphotos

Mások a prioritások

Ez a korosztály meglehetősen szkeptikus. Kevesen bíznak a hagyományos karrierekben, vagy abban, hogy hosszú időt töltenek egyazon munkahelyen. Mivel az utazás minden eddiginél könnyebben elérhető foglalatosság, a fiatalok sokkal gyakrabban indulnak útnak, mint akárcsak a szüleik. Vagy éppen hónapokra külföldre költöznek, hiszen a home office korában mindenütt elérhetők.

Nem árt tudni az utazási irodáknak, hogy nekik más prioritásai vannak, mint az idősebb korosztálynak. 

Mennyire fenntartható és etikus?

A fiatalok egyre tudatosabbak, és nemcsak a költségek határozzák meg döntéseiket, hanem más, manapság fontos értékek. Például szeretnék tudni, hogy a hely, ahova tartanak, miképpen viszonyul a fenntarthatósághoz, ez is befolyásolhatja vásárlási döntéseiket. A szakma etikus gyakorlását minimumnak tekintik. (Tegyük azért hozzá, hogy egy bizonyos réteg, a fejlett országokban,)

A délkelet-ázsiai utazásokról Kayli King influenszer azt nyilatkozta, hogy az emberek ma már egyre inkább irtóznak az állatok kizsákmányolásától, ami bizonyára elsősorban az egzotikus programokra és szafari utakra vonatkozik.

Kalandok, kultúra, természet

Ez a generáció nagyobb valószínűséggel részesíti előnyben a különleges kalandokat, a mentális egészségügyi előnyöket és az egyedi kulturális élményeket. 

Szeretik felkeresni az olyan helyeket, ahol még soha nem jártak, és hosszabb időtartamú utat választanak. Ennek egy része inkább kor, mint generáció-specifikus, de mindenkinek lehetőséget nyújt arra, hogy kapcsolatba lépjenek a természettel, a különböző kultúrákkal - és önmagukkal. 

Jellemző az ártudatosság

Bár népszerű körükben Ázsia, itt is odafigyelnek az árakra – ez főleg a Covid óta jellemző - és körülnéznek, - persze a neten - mielőtt rábólintanak a fizetésre. A Hopper utazási app szerint ez a korosztály 50 százalékkal gyakrabban ellenőrizte az ázsiai célállomások árait 2023-ban, mint a pandémia előtt. 

A Kiwi Report és a Contiki utazási társaság Thaiföldet is a Z generációs utazók egyik legnépszerűbb úti céljaként jelölte meg tavaly. Thaiföld tipikus kiindulópont a délkelet-ázsiai körútra indulók számára, ugyanakkor Vietnam is feljött, a Fülöp-szigetek és a kontinens más célpontjai mellett. 

Ázsia megváltoztatja az agy kémiáját

Mindebben szerepet játszik, hogy ez a kontinens sokkal olcsóbb, mint más népszerű desztináció. Ahogy Kayli mondja: „A természet és a táj szépsége, valamint az ár-érték arány terén verhetetlenek.” 

A régiót a táj szépsége hamar népszerűvé tette a fiatal utazók és a hátizsákos turisták körében, de része a sikernek a kulturális sokk is, Délkelet-Ázsia olyan hely, amely megváltoztatja az agy kémiáját – állítja az egyik influenszer.

Már kávézót is tudatosan választanak

A tudatosság másképpen is megjelenik: míg régen egy fiatal pár elutazott Párizsba andalogni, és amelyik cafe terasza megtetszett, ott leültek. Ma már a repülőgépen megnézik, melyik esik közel a szállodájukhoz, milyen fajtájú specialty kávét szolgálnak-e ott fel, honnan származik a kávé, ahol termesztették, netán mennyire volt humanitárius szempontból elfogadható és etikus a munkahely, az innivaló mennyibe kerül, és ami a legfontosabb, a kávézó Facebook oldalára is rákattintanak, hogy átfussák a kommenteket.

Mindezzel együtt, a Z generáció növekvő részesedése figyelhető meg a globális utazási piacon, azaz egyre inkább fontos figyelni a szakmának változó igényeikre.

Nem költenek sokat szuvenírre

Tegyük hozzá, hogy ez az a korosztály is, amelyik a legdivatosabb trendek iránt fogékony.

Például nem sütteti magát napokig a kánikulában a strandon, nem törekszik arra mindenáron, hogy kipipálhassa Velencét és Santorinit. Helyette hűvösebb és kevésbé ismert úti célok és programok iránt vágyik, mivel nem híve az overtourism-nak, azaz túlturizmusnak.

A baráti társaságok együtt utaznak sör- vagy bortúrákra. Nem költenek sokat szuvenírre, viszont állandóan fényképeznek vagy videóznak a mobiltelefonjukkal.

Ahol az imádott filmsztár forgatott

 Főleg a romantikus lelkületű lányok vágnak neki a világ bármely tájának, ha az szerepelt valamelyik kedvenc filmjükben, legyen az olyan klasszikus, mint a Szólíts a neveden – lásd az itáliai Crema városkát – vagy a Netflix svéd sikerszériájának, a Szerelem vagy kötelességnek (Young Royals) forgatási helyszíneit.

Ami bizonyára nem fog változni a jövőben sem, hogy mindent online intéznek, az utazási irodák szolgáltatásait kevésbé veszik igénybe, ha mégis, akkor nászút, vagy a családtagok ajándéknyaralása miatt keresik fel őket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus 30 és 66 ezer forint között kell fizetni Budapesten az ünnepi étkezésért a szállodákban
Elek Lenke | 2024. december 16. 15:01
A hagyományos ünnepi fogások és a wellness szállodák all-inclusive élményei mellett már a gourmet menük és a házhoz szállított bejglik is hódítanak.
Turizmus Egekben a New York-i szállodaárak
Szakonyi Péter | 2024. december 9. 15:03
A hagyományos karácsonyi roham eredményeként átlag 345 dollárt kell fizetni éjszakánként, de a luxushotelekben még ennek duplájáért sem lehet megszállni.
Turizmus Miközben lövik az ukránokat, furcsa, mit tesznek az oroszok
Elek Lenke | 2024. december 8. 17:58
Tömegesen terveznek útra kelni az oroszok az ünnepek alatt. De kik és hova utaznak Gyed Maróz (Télapó) idején az oroszok?
Turizmus Szokatlan jelentés látott napvilágot Budapestről Amerikában
Elek Lenke | 2024. december 8. 15:55
Végre egy olyan cikk – drága pr-anyag?, de mindegy is – amely a fővárost a mai valóságában mutatja be.
Turizmus Díjeső a Klasszis TopDesign 2024 versenyen – elismerték a legkiemelkedőbb pályamunkákat
Privátbankár.hu | 2024. december 5. 17:29
Átadták a díjakat Magyarország egyetlen nemzetközi szintű vendéglátó- és szállodaipari designversenyén.
Turizmus Elözönlötték a külföldiek ezt a Békés megyei várost
Privátbankár.hu | 2024. november 28. 08:32
A külföldivendég-éjszakák száma az előző év azonos időszakához viszonyítva a legerőteljesebben, 20 százalékkal Gyula és térségében emelkedett.
Turizmus Egykor az uralkodók desszertje – ma a magyarok konyhájának kedvence
PR | 2024. november 20. 15:17
A Zazie Bistro & Bar idén először saját standdal jelenik meg a Bazilikánál található adventi vásárban, hogy a látogatók számára különleges gasztronómiai élményt nyújtson. Az ünnepi forgatagban Bíró Dani séf és Nagy Gergő cukrászmester különleges császármorzsa variációkkal várja azokat, akik egyszerre keresik a hagyományos ízeket és a modern konyha kreativitását.
Turizmus Egészen új módi érkezett a tengerpartra
Elek Lenke | 2024. november 17. 12:29
Az Égei-tengeri szigetek Görögország ékkövei, de ez nem jelenti azt, hogy alaposabb felfedezésük olyan egyszerű lenne. Ahhoz, hogy részletesebben felfedezzük e meseszép tájat, először hosszú komputakat kell megtenni, a főszezonban sorban állni a jegyekért és sokakkal együtt szorongva a fedélzeten.
Turizmus Klasszis TopDesign 2024: megvan a döntősök listája, elindult a közönségszavazás
Vágó Ágnes | 2024. november 15. 19:18
Az ünnepélyes díjkiosztó december 3-án lesz. 
Turizmus Budapesten luxushotelből is követheti az elnökválasztást
Elek Lenke | 2024. november 5. 14:15
Világszerte amerikaiak és szimpatizánsaik figyelik a keddi amerikai elnökválasztást, sokan pedig exkluzív rendezvényeken izgulják végig az éjszakát, Budapesten is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG