5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Világot látni 20 vagy akár 18 évesen – ez ma természetes. Azt mindnyájan tudjuk, hogy a kulcsszó az internet és a mobiltelefon. De a Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap más trendeket is feltár a legfiatalabbak utazási szokásaiban.

A legújabb trendek tanulmányozása a turisztikai ágazat számára egyre fontosabb, sőt, naprakész alkalmazkodást követel, ha növelni akarják a bevételt.

Az utazás jog, nem kiváltság

A Z generáció növekvő részesedése az utazási piacon továbbra is jellemző, a fiatalok több mint fele már gyakori utazónak számít. 

Az ezredforduló körül születettek már megvalósították azt az elképzelést, hogy az utazás jog, nem pedig kiváltság – nyilatkozta a lapnak Lindsey Roeschke utazási szakember. - A legtöbb fiatal az egyéni elképzeléseik szerinti kiruccanást helyezi előtérbe, a hagyományosabb utak helyett.

A Bankrate tanulmánya szerint a Z generációs utazók 61 százaléka kevesebb, mint 50 ezer dollárt keres évente, és nagyobb valószínűséggel bevár egy bizonyos szintű megtakarítást, mielőtt utazásra szánná rá magát.

A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
Fotó: Depositphotos

Mások a prioritások

Ez a korosztály meglehetősen szkeptikus. Kevesen bíznak a hagyományos karrierekben, vagy abban, hogy hosszú időt töltenek egyazon munkahelyen. Mivel az utazás minden eddiginél könnyebben elérhető foglalatosság, a fiatalok sokkal gyakrabban indulnak útnak, mint akárcsak a szüleik. Vagy éppen hónapokra külföldre költöznek, hiszen a home office korában mindenütt elérhetők.

Nem árt tudni az utazási irodáknak, hogy nekik más prioritásai vannak, mint az idősebb korosztálynak. 

Mennyire fenntartható és etikus?

A fiatalok egyre tudatosabbak, és nemcsak a költségek határozzák meg döntéseiket, hanem más, manapság fontos értékek. Például szeretnék tudni, hogy a hely, ahova tartanak, miképpen viszonyul a fenntarthatósághoz, ez is befolyásolhatja vásárlási döntéseiket. A szakma etikus gyakorlását minimumnak tekintik. (Tegyük azért hozzá, hogy egy bizonyos réteg, a fejlett országokban,)

A délkelet-ázsiai utazásokról Kayli King influenszer azt nyilatkozta, hogy az emberek ma már egyre inkább irtóznak az állatok kizsákmányolásától, ami bizonyára elsősorban az egzotikus programokra és szafari utakra vonatkozik.

Kalandok, kultúra, természet

Ez a generáció nagyobb valószínűséggel részesíti előnyben a különleges kalandokat, a mentális egészségügyi előnyöket és az egyedi kulturális élményeket. 

Szeretik felkeresni az olyan helyeket, ahol még soha nem jártak, és hosszabb időtartamú utat választanak. Ennek egy része inkább kor, mint generáció-specifikus, de mindenkinek lehetőséget nyújt arra, hogy kapcsolatba lépjenek a természettel, a különböző kultúrákkal - és önmagukkal. 

Jellemző az ártudatosság

Bár népszerű körükben Ázsia, itt is odafigyelnek az árakra – ez főleg a Covid óta jellemző - és körülnéznek, - persze a neten - mielőtt rábólintanak a fizetésre. A Hopper utazási app szerint ez a korosztály 50 százalékkal gyakrabban ellenőrizte az ázsiai célállomások árait 2023-ban, mint a pandémia előtt. 

A Kiwi Report és a Contiki utazási társaság Thaiföldet is a Z generációs utazók egyik legnépszerűbb úti céljaként jelölte meg tavaly. Thaiföld tipikus kiindulópont a délkelet-ázsiai körútra indulók számára, ugyanakkor Vietnam is feljött, a Fülöp-szigetek és a kontinens más célpontjai mellett. 

Ázsia megváltoztatja az agy kémiáját

Mindebben szerepet játszik, hogy ez a kontinens sokkal olcsóbb, mint más népszerű desztináció. Ahogy Kayli mondja: „A természet és a táj szépsége, valamint az ár-érték arány terén verhetetlenek.” 

A régiót a táj szépsége hamar népszerűvé tette a fiatal utazók és a hátizsákos turisták körében, de része a sikernek a kulturális sokk is, Délkelet-Ázsia olyan hely, amely megváltoztatja az agy kémiáját – állítja az egyik influenszer.

Már kávézót is tudatosan választanak

A tudatosság másképpen is megjelenik: míg régen egy fiatal pár elutazott Párizsba andalogni, és amelyik cafe terasza megtetszett, ott leültek. Ma már a repülőgépen megnézik, melyik esik közel a szállodájukhoz, milyen fajtájú specialty kávét szolgálnak-e ott fel, honnan származik a kávé, ahol termesztették, netán mennyire volt humanitárius szempontból elfogadható és etikus a munkahely, az innivaló mennyibe kerül, és ami a legfontosabb, a kávézó Facebook oldalára is rákattintanak, hogy átfussák a kommenteket.

Mindezzel együtt, a Z generáció növekvő részesedése figyelhető meg a globális utazási piacon, azaz egyre inkább fontos figyelni a szakmának változó igényeikre.

Nem költenek sokat szuvenírre

Tegyük hozzá, hogy ez az a korosztály is, amelyik a legdivatosabb trendek iránt fogékony.

Például nem sütteti magát napokig a kánikulában a strandon, nem törekszik arra mindenáron, hogy kipipálhassa Velencét és Santorinit. Helyette hűvösebb és kevésbé ismert úti célok és programok iránt vágyik, mivel nem híve az overtourism-nak, azaz túlturizmusnak.

A baráti társaságok együtt utaznak sör- vagy bortúrákra. Nem költenek sokat szuvenírre, viszont állandóan fényképeznek vagy videóznak a mobiltelefonjukkal.

Ahol az imádott filmsztár forgatott

 Főleg a romantikus lelkületű lányok vágnak neki a világ bármely tájának, ha az szerepelt valamelyik kedvenc filmjükben, legyen az olyan klasszikus, mint a Szólíts a neveden – lásd az itáliai Crema városkát – vagy a Netflix svéd sikerszériájának, a Szerelem vagy kötelességnek (Young Royals) forgatási helyszíneit.

Ami bizonyára nem fog változni a jövőben sem, hogy mindent online intéznek, az utazási irodák szolgáltatásait kevésbé veszik igénybe, ha mégis, akkor nászút, vagy a családtagok ajándéknyaralása miatt keresik fel őket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Cukorka a párnáján, hogy jól aludjon – Új szállodai kényeztetések és csáberők
Elek Lenke | 2024. április 27. 15:01
Fa tetején, kastélyban, a semmibe lógó sziklaszirten, börtönben, őserdőben, kolostorban, sivatagban, könyvtárban és a sarkkörön túl – nincs a világnak olyan szeglete, ahol ne nyílt volna már szálloda. Az emberek egyre több pénzt fordítanak turistáskodásra, és a különleges helyszínek mellett az extra szolgáltatásokat is hajlandók megfizetni – legalábbis egy társadalmi réteg – és persze az üzleti utazók, akik el tudják számolni a szoba árát.
Turizmus Egzotikus utazások alulnézetből: az elefántturizmus gyakran jár kegyetlenséggel
Kormos Olga | 2024. április 20. 17:43
Él egy Suju Kali nevű 50 éves elefánt Nepálban, aki több mint 30 éve szállít turistákat, és sok elefánthoz hasonlóan ő is szorong, sőt, néha agresszív is az idegenekkel. Érzelmi traumáktól szenved a régóta tartó, kereskedelmi jellegű emberi érintkezés miatt.
Turizmus Bocsánatért esedezik a Dubajban történtek miatt az Emirates elnöke, 30 ezer bőrönddel még mindig adósak
Privátbankár.hu | 2024. április 20. 14:23
Elmosta az eső a dubaji repteret is, napok után állt csak helyre a közlekedés, de még mindig tennivaló - személyesen üzent az utasoknak a légitársaság vezetője.
Turizmus Nagy balhé kezdődik a magyar turisták egyik kedvenc célpontján - emberéletek is veszélybe kerülhetnek
Privátbankár.hu | 2024. április 20. 08:36
Több ezres tüntetések, éhségsztrájk a turizmus káros hatásai ellen.
Turizmus Elég a turistákból: hatalmas tüntetés készül a magyarok kedvenc üdülőhelyén
Privátbankár.hu | 2024. április 14. 11:33
Tenerifén április 12-től tüntetnek, április 20-án pedig még éhségsztrájkot is kilátásba helyeztek. A helyi lakosokat megfojtja a tömegturizmus. 
Turizmus II. Erzsébet forog a sírjában? Bárki ihat egy ötórai teát Balmoralban
Elek Lenke | 2024. április 12. 15:01
A brit királyi család először engedi látogatóit az ikonikus kastélyba.
Turizmus Fantasztikus luxushotelekből válogathatunk Londonban
Elek Lenke | 2024. április 7. 14:21
Létezett egy olyan korszaka a turizmusnak, amikor a legjobb szállodák hosszú időre otthonául szolgáltak művészek, milliárdosok – vagy éppen Poirot mester számára. Ekkorra tehető a törzsvendégek igazi megbecsülése, amikor a recepción mindent tudtak a számon tartott, dédelgetett utazó óhajairól, mániájáról.
Turizmus Észak-Korea síparadicsomába űzi Putyin háborúja az orosz turistákat
Kollár Dóra | 2024. április 7. 05:44
Tulajdonképpen hasonlóság látható Észak-Korea és Oroszország közt, hiszen különböző okok miatt mindkettő a nemzetközi közösség páriájává vált. Most egy szokatlan területen formálódik egy olyan kapcsolat, amely kölcsönösen jövedelmezőnek bizonyulhat majd.
Turizmus Tervezgeti a nyaralást? Érdemes lehet északnak venni az irányt
Privátbankár.hu | 2024. március 29. 13:23
A közelgő szabadságok idején érdemes kellemes klímájú, északi úti célt választani, hogy a szinte egész nyáron tartó hőség, hosszan tartó szárazság ne keserítse meg a kikapcsolódás, a pihenés idejét - véli Czeiszing Miklós. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) magyarországi képviseletének vezetőjével a Klasszis Klubban beszélgettünk - szóba került az is, miért érdemes a magyar turistáknak Németországot választani, mennyi érdekes látnivaló, természeti és kulturális érték várja őket az országban, amely idén nyáron a foci Eb lázában ég majd. 
Turizmus Kelet-Magyarország tarolt
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 08:49
Legalábbis a külföldi vendégéjszakák terén. Tavalyhoz képest általánosságban is jól mutatnak a hazai turizmus számai.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG