5p

Világot látni 20 vagy akár 18 évesen – ez ma természetes. Azt mindnyájan tudjuk, hogy a kulcsszó az internet és a mobiltelefon. De a Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap más trendeket is feltár a legfiatalabbak utazási szokásaiban.

A legújabb trendek tanulmányozása a turisztikai ágazat számára egyre fontosabb, sőt, naprakész alkalmazkodást követel, ha növelni akarják a bevételt.

Az utazás jog, nem kiváltság

A Z generáció növekvő részesedése az utazási piacon továbbra is jellemző, a fiatalok több mint fele már gyakori utazónak számít. 

Az ezredforduló körül születettek már megvalósították azt az elképzelést, hogy az utazás jog, nem pedig kiváltság – nyilatkozta a lapnak Lindsey Roeschke utazási szakember. - A legtöbb fiatal az egyéni elképzeléseik szerinti kiruccanást helyezi előtérbe, a hagyományosabb utak helyett.

A Bankrate tanulmánya szerint a Z generációs utazók 61 százaléka kevesebb, mint 50 ezer dollárt keres évente, és nagyobb valószínűséggel bevár egy bizonyos szintű megtakarítást, mielőtt utazásra szánná rá magát.

A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
Fotó: Depositphotos

Mások a prioritások

Ez a korosztály meglehetősen szkeptikus. Kevesen bíznak a hagyományos karrierekben, vagy abban, hogy hosszú időt töltenek egyazon munkahelyen. Mivel az utazás minden eddiginél könnyebben elérhető foglalatosság, a fiatalok sokkal gyakrabban indulnak útnak, mint akárcsak a szüleik. Vagy éppen hónapokra külföldre költöznek, hiszen a home office korában mindenütt elérhetők.

Nem árt tudni az utazási irodáknak, hogy nekik más prioritásai vannak, mint az idősebb korosztálynak. 

Mennyire fenntartható és etikus?

A fiatalok egyre tudatosabbak, és nemcsak a költségek határozzák meg döntéseiket, hanem más, manapság fontos értékek. Például szeretnék tudni, hogy a hely, ahova tartanak, miképpen viszonyul a fenntarthatósághoz, ez is befolyásolhatja vásárlási döntéseiket. A szakma etikus gyakorlását minimumnak tekintik. (Tegyük azért hozzá, hogy egy bizonyos réteg, a fejlett országokban,)

A délkelet-ázsiai utazásokról Kayli King influenszer azt nyilatkozta, hogy az emberek ma már egyre inkább irtóznak az állatok kizsákmányolásától, ami bizonyára elsősorban az egzotikus programokra és szafari utakra vonatkozik.

Kalandok, kultúra, természet

Ez a generáció nagyobb valószínűséggel részesíti előnyben a különleges kalandokat, a mentális egészségügyi előnyöket és az egyedi kulturális élményeket. 

Szeretik felkeresni az olyan helyeket, ahol még soha nem jártak, és hosszabb időtartamú utat választanak. Ennek egy része inkább kor, mint generáció-specifikus, de mindenkinek lehetőséget nyújt arra, hogy kapcsolatba lépjenek a természettel, a különböző kultúrákkal - és önmagukkal. 

Jellemző az ártudatosság

Bár népszerű körükben Ázsia, itt is odafigyelnek az árakra – ez főleg a Covid óta jellemző - és körülnéznek, - persze a neten - mielőtt rábólintanak a fizetésre. A Hopper utazási app szerint ez a korosztály 50 százalékkal gyakrabban ellenőrizte az ázsiai célállomások árait 2023-ban, mint a pandémia előtt. 

A Kiwi Report és a Contiki utazási társaság Thaiföldet is a Z generációs utazók egyik legnépszerűbb úti céljaként jelölte meg tavaly. Thaiföld tipikus kiindulópont a délkelet-ázsiai körútra indulók számára, ugyanakkor Vietnam is feljött, a Fülöp-szigetek és a kontinens más célpontjai mellett. 

Ázsia megváltoztatja az agy kémiáját

Mindebben szerepet játszik, hogy ez a kontinens sokkal olcsóbb, mint más népszerű desztináció. Ahogy Kayli mondja: „A természet és a táj szépsége, valamint az ár-érték arány terén verhetetlenek.” 

A régiót a táj szépsége hamar népszerűvé tette a fiatal utazók és a hátizsákos turisták körében, de része a sikernek a kulturális sokk is, Délkelet-Ázsia olyan hely, amely megváltoztatja az agy kémiáját – állítja az egyik influenszer.

Már kávézót is tudatosan választanak

A tudatosság másképpen is megjelenik: míg régen egy fiatal pár elutazott Párizsba andalogni, és amelyik cafe terasza megtetszett, ott leültek. Ma már a repülőgépen megnézik, melyik esik közel a szállodájukhoz, milyen fajtájú specialty kávét szolgálnak-e ott fel, honnan származik a kávé, ahol termesztették, netán mennyire volt humanitárius szempontból elfogadható és etikus a munkahely, az innivaló mennyibe kerül, és ami a legfontosabb, a kávézó Facebook oldalára is rákattintanak, hogy átfussák a kommenteket.

Mindezzel együtt, a Z generáció növekvő részesedése figyelhető meg a globális utazási piacon, azaz egyre inkább fontos figyelni a szakmának változó igényeikre.

Nem költenek sokat szuvenírre

Tegyük hozzá, hogy ez az a korosztály is, amelyik a legdivatosabb trendek iránt fogékony.

Például nem sütteti magát napokig a kánikulában a strandon, nem törekszik arra mindenáron, hogy kipipálhassa Velencét és Santorinit. Helyette hűvösebb és kevésbé ismert úti célok és programok iránt vágyik, mivel nem híve az overtourism-nak, azaz túlturizmusnak.

A baráti társaságok együtt utaznak sör- vagy bortúrákra. Nem költenek sokat szuvenírre, viszont állandóan fényképeznek vagy videóznak a mobiltelefonjukkal.

Ahol az imádott filmsztár forgatott

 Főleg a romantikus lelkületű lányok vágnak neki a világ bármely tájának, ha az szerepelt valamelyik kedvenc filmjükben, legyen az olyan klasszikus, mint a Szólíts a neveden – lásd az itáliai Crema városkát – vagy a Netflix svéd sikerszériájának, a Szerelem vagy kötelességnek (Young Royals) forgatási helyszíneit.

Ami bizonyára nem fog változni a jövőben sem, hogy mindent online intéznek, az utazási irodák szolgáltatásait kevésbé veszik igénybe, ha mégis, akkor nászút, vagy a családtagok ajándéknyaralása miatt keresik fel őket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Hiába volt a legmelegebb sörfesztivál az idei, nem hozta a tavalyi számokat München
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 16:08
Igaz, többször is le kellett zárni a helyszíneket a zsúfoltság miatt.
Turizmus Ahol az orvos gyógyszerként írja fel az utazást
Elek Lenke | 2025. október 5. 14:37
Svédország természetes terápiákként népszerűsíti a szaunákat, az erdőfürdőzést és az északi fényt.
Turizmus Hamarosan bemutatkozik az Accor Csoport új márkája
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 30. 15:15
A Handwritten Collection-t idehaza az október végén nyíló debreceni szálloda képviseli majd.
Turizmus A Delta már mesterséges intelligenciát használ a repülőjegyek árazásához
Elek Lenke | 2025. szeptember 27. 14:01
Van aggodalom a személyes adatok felhasználása miatt.
Turizmus Nem a magyar családokban bízhat a balatoni turizmus
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 08:46
A külföldi vendégek és vendégéjszakák száma szépen nőtt augusztusban tavalyhoz képest, de a belföldi kereslet igen gyenge volt – főleg Tokaj, Nyíregyháza és a Balaton térsége esett vissza.
Turizmus Orosz turistaözön várható Kínában
Elek Lenke | 2025. szeptember 20. 14:11
A Kínába tartó orosz turisták száma 30-40 százalékkal növekedhet a számukra bevezetett, időkorlátos vízummentesség következtében. Az üzleti utazási szegmens visszafogottabb, 15-20 százalékos növekedést mutathat. A döntés valószínűleg pozitív hatással lesz a kiutazó turisztikai piacra. De az átutazó forgalom is nőhet: jelenleg Kínát gyakran választják tranzitcélpontként a többi ázsiai országba és az USA-ba tartó oroszok.
Turizmus Kiderült, hogyan következett be a példátlan halálos baleset
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 7. 12:11
A két kabin közötti kábel szakadása okozta a lisszaboni siklóvasút szerdai balesetét, amely 16 ember életét követelte – közölte az előzetes vizsgálatok alapján a portugál légi és vasúti balesetek kivizsgálásával foglalkozó hivatal (GPIAAF).
Turizmus Erre se számítottunk: Budapest lekörözte a Balatont
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 08:28
Közzétette a KSH a júliusi idegenforgalmi statisztikát.
Turizmus Betiltatnák a turisták egyik kedvencét – ezek a szállások Magyarországon is népszerűek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 16. 16:39
A francia politika a gyerekmentes szállások ellen fordult.
Turizmus Még nem ért vissza a csúcsra a magyar turizmus, vannak biztató és kevésbé biztató jelek is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 08:06
A jelen trendek alapján 2028-ra lehet meg a Covid előtti szint, de a külföldiek sok pénzt hagynak itt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG