5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Világot látni 20 vagy akár 18 évesen – ez ma természetes. Azt mindnyájan tudjuk, hogy a kulcsszó az internet és a mobiltelefon. De a Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap más trendeket is feltár a legfiatalabbak utazási szokásaiban.

A legújabb trendek tanulmányozása a turisztikai ágazat számára egyre fontosabb, sőt, naprakész alkalmazkodást követel, ha növelni akarják a bevételt.

Az utazás jog, nem kiváltság

A Z generáció növekvő részesedése az utazási piacon továbbra is jellemző, a fiatalok több mint fele már gyakori utazónak számít. 

Az ezredforduló körül születettek már megvalósították azt az elképzelést, hogy az utazás jog, nem pedig kiváltság – nyilatkozta a lapnak Lindsey Roeschke utazási szakember. - A legtöbb fiatal az egyéni elképzeléseik szerinti kiruccanást helyezi előtérbe, a hagyományosabb utak helyett.

A Bankrate tanulmánya szerint a Z generációs utazók 61 százaléka kevesebb, mint 50 ezer dollárt keres évente, és nagyobb valószínűséggel bevár egy bizonyos szintű megtakarítást, mielőtt utazásra szánná rá magát.

A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
A fiatalok máshogy utaznak, a szokások is megváltoztak
Fotó: Depositphotos

Mások a prioritások

Ez a korosztály meglehetősen szkeptikus. Kevesen bíznak a hagyományos karrierekben, vagy abban, hogy hosszú időt töltenek egyazon munkahelyen. Mivel az utazás minden eddiginél könnyebben elérhető foglalatosság, a fiatalok sokkal gyakrabban indulnak útnak, mint akárcsak a szüleik. Vagy éppen hónapokra külföldre költöznek, hiszen a home office korában mindenütt elérhetők.

Nem árt tudni az utazási irodáknak, hogy nekik más prioritásai vannak, mint az idősebb korosztálynak. 

Mennyire fenntartható és etikus?

A fiatalok egyre tudatosabbak, és nemcsak a költségek határozzák meg döntéseiket, hanem más, manapság fontos értékek. Például szeretnék tudni, hogy a hely, ahova tartanak, miképpen viszonyul a fenntarthatósághoz, ez is befolyásolhatja vásárlási döntéseiket. A szakma etikus gyakorlását minimumnak tekintik. (Tegyük azért hozzá, hogy egy bizonyos réteg, a fejlett országokban,)

A délkelet-ázsiai utazásokról Kayli King influenszer azt nyilatkozta, hogy az emberek ma már egyre inkább irtóznak az állatok kizsákmányolásától, ami bizonyára elsősorban az egzotikus programokra és szafari utakra vonatkozik.

Kalandok, kultúra, természet

Ez a generáció nagyobb valószínűséggel részesíti előnyben a különleges kalandokat, a mentális egészségügyi előnyöket és az egyedi kulturális élményeket. 

Szeretik felkeresni az olyan helyeket, ahol még soha nem jártak, és hosszabb időtartamú utat választanak. Ennek egy része inkább kor, mint generáció-specifikus, de mindenkinek lehetőséget nyújt arra, hogy kapcsolatba lépjenek a természettel, a különböző kultúrákkal - és önmagukkal. 

Jellemző az ártudatosság

Bár népszerű körükben Ázsia, itt is odafigyelnek az árakra – ez főleg a Covid óta jellemző - és körülnéznek, - persze a neten - mielőtt rábólintanak a fizetésre. A Hopper utazási app szerint ez a korosztály 50 százalékkal gyakrabban ellenőrizte az ázsiai célállomások árait 2023-ban, mint a pandémia előtt. 

A Kiwi Report és a Contiki utazási társaság Thaiföldet is a Z generációs utazók egyik legnépszerűbb úti céljaként jelölte meg tavaly. Thaiföld tipikus kiindulópont a délkelet-ázsiai körútra indulók számára, ugyanakkor Vietnam is feljött, a Fülöp-szigetek és a kontinens más célpontjai mellett. 

Ázsia megváltoztatja az agy kémiáját

Mindebben szerepet játszik, hogy ez a kontinens sokkal olcsóbb, mint más népszerű desztináció. Ahogy Kayli mondja: „A természet és a táj szépsége, valamint az ár-érték arány terén verhetetlenek.” 

A régiót a táj szépsége hamar népszerűvé tette a fiatal utazók és a hátizsákos turisták körében, de része a sikernek a kulturális sokk is, Délkelet-Ázsia olyan hely, amely megváltoztatja az agy kémiáját – állítja az egyik influenszer.

Már kávézót is tudatosan választanak

A tudatosság másképpen is megjelenik: míg régen egy fiatal pár elutazott Párizsba andalogni, és amelyik cafe terasza megtetszett, ott leültek. Ma már a repülőgépen megnézik, melyik esik közel a szállodájukhoz, milyen fajtájú specialty kávét szolgálnak-e ott fel, honnan származik a kávé, ahol termesztették, netán mennyire volt humanitárius szempontból elfogadható és etikus a munkahely, az innivaló mennyibe kerül, és ami a legfontosabb, a kávézó Facebook oldalára is rákattintanak, hogy átfussák a kommenteket.

Mindezzel együtt, a Z generáció növekvő részesedése figyelhető meg a globális utazási piacon, azaz egyre inkább fontos figyelni a szakmának változó igényeikre.

Nem költenek sokat szuvenírre

Tegyük hozzá, hogy ez az a korosztály is, amelyik a legdivatosabb trendek iránt fogékony.

Például nem sütteti magát napokig a kánikulában a strandon, nem törekszik arra mindenáron, hogy kipipálhassa Velencét és Santorinit. Helyette hűvösebb és kevésbé ismert úti célok és programok iránt vágyik, mivel nem híve az overtourism-nak, azaz túlturizmusnak.

A baráti társaságok együtt utaznak sör- vagy bortúrákra. Nem költenek sokat szuvenírre, viszont állandóan fényképeznek vagy videóznak a mobiltelefonjukkal.

Ahol az imádott filmsztár forgatott

 Főleg a romantikus lelkületű lányok vágnak neki a világ bármely tájának, ha az szerepelt valamelyik kedvenc filmjükben, legyen az olyan klasszikus, mint a Szólíts a neveden – lásd az itáliai Crema városkát – vagy a Netflix svéd sikerszériájának, a Szerelem vagy kötelességnek (Young Royals) forgatási helyszíneit.

Ami bizonyára nem fog változni a jövőben sem, hogy mindent online intéznek, az utazási irodák szolgáltatásait kevésbé veszik igénybe, ha mégis, akkor nászút, vagy a családtagok ajándéknyaralása miatt keresik fel őket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Egy átlagos lakosnak 7,2 milliárd forintja van – ez a leggazdagabb város
Elek Lenke | 2025. május 11. 14:49
Melyik városban nem ritkaság a milliárdos szomszéd, és ahol a vagyon nem luxus, hanem átlag?
Turizmus Vadregényes jövő: sikeres együttműködéssel lesz a Budakeszi erdőből közösségi élménytér
Szöllősi Tímea | 2025. május 8. 16:38
Az OTP Bank és a Pilisi Parkerdő Zrt. tízéves együttműködési megállapodást kötött egy 320 hektáros erdőterület természetvédelmi célú fejlesztése érdekében. A városierdő szemléletű fejlesztés célja, hogy a terület egyszerre szolgálja a természet megőrzését, valamint a rekreációt és a közösségi élményeket.
Turizmus Hibáztak a karbantartók: járatokat töröl egy nagy európai légitársaság
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 16:26
Több gép is ideiglenesen kiesik a flottából.
Turizmus Megújult szállodák várják a vendégeket Hévízen
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 09:48
Laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Turizmus Online a Hunguest Hotels szállodalánc által kínált hévízi wellness- és kikapcsolódási lehetőségeket mutatja be – fókuszban a Hunguest Hotel Helios és a Hunguest Hotel Panoráma.
Turizmus Kifutó a kifutón – így lett a reptér a luxusdivat új otthona
Elek Lenke | 2025. május 4. 17:05
Már nemcsak a plázákban és belvárosi butikokban, hanem a világ repterein is hódít a vintage divat. Használt, de prémium luxusdarabokat kínáló üzletek nyílnak egymás után – és a „kincsvadászat” globálissá válik.
Turizmus Top 10 élmény Máltán: a tökéletes bakancslista
PR | 2025. április 28. 16:29
Ha gyűjtöd a bakancslistás úticélokat, Máltát ki ne hagyd! Történelem, kultúra, természet, kristálytiszta tenger, napfény, kalandok mindössze kétórányi repülőútra. Ugorj fejest a nyárba már akár májusban. A tenger már tavasztól kellemes és napsütésben sincs hiány!
Turizmus Családi nyaralás, wellness-program vagy épp konferencia: újra nyitva a Hunguest Flóra
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 14:11
Évekig tartó átfogó fejlesztés után nemrég újra megnyitotta kapuit Eger egyik legnagyobb szállodája, a Hunguest Flóra. Laptársunk, a Turizmus Online a járta körül a megújult hotelt.
Turizmus Luxuspszichiátria havi 243 millió forintért: itt gyógyulnak a leggazdagabbak
Privátbankár.hu | 2025. április 27. 14:53
Egy arab herceg kíséretével érkezik, egy másik páciens csak teliholdkor merített vizet iszik, egy orosz milliárdos pedig megszökik az elvonóról: Abdullah Boulad klinikáján Mallorcán a világ leggazdagabbjai keresnek gyógyulást. A luxuspszichiátria diszkrét világában a teljes elszigeteltség, a személyre szabott kezelések és a csúcstechnológia is alapkövetelmény.
Turizmus Magyarországra is befut a világ leghosszabb luxusutazása
Elek Lenke | 2025. április 17. 18:54
Száz napos, luxusszintű világkörüli utazást hirdetett meg egy amerikai utazási iroda: a résztvevők kizárólag vonattal és hajóval járják be a Földet, Londonból indulva egészen Japánig és az Egyesült Államokig, majd vissza Európába. Az úti célok között Magyarország is szerepel. A részvételi díj fejenként több mint százezer font, a kereslet mégis élénk.
Turizmus Hajdúszoboszló ikonikus szállodája újra várja a pihenni vágyókat és a konferenciavendégeket
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:23
A hajdúszoboszlói Hunguest Béke több mint négyéves kihagyás után, 2024 decemberében nyitotta meg újra kapuit. Azóta nem csak újra vonzza a termálvizek és a gyógyturizmus rajongóit, hanem fokozatosan építi vissza megszokott pezsgő konferenciaéletét is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG