A MÁV-Start Zrt. által szállított utasok száma tíz év óta először mutatott emelkedést, három százalékkal 137 millióról 142 millióra nőtt, a fizető utasok száma 5,8 százalékkal emelkedett 2010-hez képest.
Az üzemi veszteség 12,5 milliárd forinttal kevesebb lett
A tavalyi, kedvezőtlen makrogazdasági premisszák mellett (növekvő üzemanyagárak, infláció, árfolyamhatás és kamat) az üzemi tevékenység 2011-es eredménye a tervezetthez képest várhatóan 12,5 milliárd forinttal jobb lesz, 39,9 milliárd forint veszteség helyett 27,4 milliárd forint lesz a mínusz. A 2011 végi részleges adósságkonszolidáció nyomán a várható mérleg szerinti eredmény 13,96 milliárd forint lehet, miközben a társaság saját tőkéje közel 11 milliárd forinttal emelkedett.
A részleges adósságkonszolidáció révén a kormány csökkentette a cég adósságállományát, elsősorban a működési célú hitelek kiváltásával, amelynek nyomán növekedett a beruházási hitelek aránya. Mindez azt is eredményezte, hogy az állami kezességvállalású hitelek hányada jelentősen csökkent, a lehívott hitelállományból 2010-ben 63,8 volt állami kezességvállalás mellett felvett hitel, míg 2011-ben ez az összes hitel kevesebb mint fele, 48,4 százalék.
Egyre kevesebb munkavállalót alkalmaznak
A vállalatcsoport munkavállalói létszáma folyamatosan csökken, a 2010. évi 37 220 fő 2011-re 36 745-re mérséklődött, miközben e létszámmal korábban külső vállalkozók által végzett feladatokat is házon belül lát el a MÁV. Ennek egyik legfontosabb példája a visszaszervezett felsővezeték-karbantartás, amely 2012-től évi kétmilliárd forint megtakarítását teszi lehetővé.
A MÁV-Start mintegy négymilliárd forinttal növelte árbevételét (68 milliárdról 72,2 milliárd forintra), amelyben vezető szerepet játszott a fokozott jegyellenőrzés, a nemzetközi jegyáremelés és az életkorhoz kötött üzletpolitikai kedvezmény megszüntetése. A három, a társaság által nem befolyásolható, eredményt csökkentő egyedi tétel (Budapest-bérlet kompenzációja, korábbi évek elmaradt költségtérítésének kezelése, és a csak részben megvalósult hitelkonszolidáció) hatását nem tekintve kedvezőbb a személyszállító vállalat eredménye a tervhez képest – mondták el.