A legjobb biztosítás ellenére is elbukhatják a befizetéseket a csődbe ment utazási irodák ügyfelei, legalábbis azok, akik nem csomagra, csak egy-egy szolgáltatásra fizetnek be. Jó néhány esetben ugyanis az utaztató felelősségbiztosítása legfeljebb csak a drágább szolgáltatási csomag kártalanítására nyújt fedezetet. Ezekre a biztosítási buktatókra azonban néhány iroda nem hívja fel a figyelmet, hacsak az ügyfél nem kéri - véli a CLB független biztosítási alkusz cég szakértője.
Vannak helyzetek, amelyekre egyszerűen nincs biztosítás, csak körültekintő, gondos tájékozódással lehet ellenük védekezni. Ilyen például az utazási irodák csődje utáni helyzet, amelyről azt gondolhatnák az utasok, hogy mióta felelősségbiztosításra kötelezik az utaztatókat, az ügyfelek pénze biztonságban van, s legrosszabb esetben is mindenki visszakapja a befizetését. Egy friss eset, az Aeroviva utazási iroda csődje kapcsán kiderült azonban, hogy ez messze nem így van - hívja fel a figyelmet a buktatókra Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs vezetője.
A szakértő szerint ugyanis hiába a több százmillió forintos fedezeti garancia, az irodával kötött szerződés alapján a biztosító csak azokat kártalanítja, akik egy bizonyos értékhatár feletti komplex csomagot vásároltak, s elveszítik a pénzüket azok, akik csak egy szolgáltatást - szállást, vagy éppen repülőjegyet - vettek az irodánál. A biztosító teljesen jogszerűen jár el, amikor csak az ügyfele - ez esetben az utazási iroda - által meghatározott körbe tartozókat kártalanítja. Erre a helyzetre biztosítási szempontból nincs megoldás, a legjobb utasbiztosítás sem terjed ki ilyen kockázatra.
Németh szerint csak úgy lehet elkerülni a kockázatot, ha az utazás részletei mellett az iroda biztosításáról is alaposan tájékozódnak az ügyfelek. Az ilyen részletekre néhány utaztató nem hívja fel önként az ügyfelek figyelmét - általában nem szándékosan marad el a tájékoztatás -, ezért mindenki kérdezzen rá a garanciákra, ha nem akar kockáztatni - javasolja a szakértő. Jó néhány iroda kizárja a kártalanítási körből a viszonylag olcsó szolgáltatást, de a részletek ismeretében legalább az utas maga döntheti el, vállalja-e a kevesebb pénz elvesztésének kockázatát, vagy inkább drágább „csomagot” vesz, mert ennek az árát garantáltan visszakapja, ha időközben tönkre megy az utazási cég.
Németh azonban felhívja a figyelmet az utasbiztosításra, amely nélkül felelőtlenség útra kelni, mivel - az utazási iroda csődjén kívül - anyagi fedezetet nyújthat a váratlan esetekben - hangsúlyozza a CLB sajtóközleménye.
Privátbankár