A korábban megkötött szerződés alapján az idén először fizetett a magyar állam 30 millió dollárt meghaladó, pontosan 30,84 millió dolláros – közel 7,08 milliárd forintot – a magyar állam a Forma-1-es Magyar Nagydíjért a Bernie Ecclestone által vezetett jogtulajdonos cégbirodalomnak. A Figyelő arról ír, hogy az összeget a jogtulajdonos, a magyar állam és a Hungaroring Sport Zrt. közötti megállapodás értelmében elvileg hétfőn kellett átutalnia a magyar félnek.
Változó jogdíj
A jogdíj mértékéről még 2002-ben állapodtak meg a felek, akkor 10,29 millió dollárt fizetett hazánk azért, hogy ellátogatott Mogyoródra a száguldó cirkusz. A megállapodás szerint a jogdíj mértéke 2012-ig évi 10 százalékkal emelkedett, ezt követően ugyanakkor a növekedés üteme - a legutóbbi szerződésmódosítás értelmében - 7,5 százalékra csökken.
Van szerződés a folytatásra vagy nincs?
A futam jövője 2016-ig biztos, a továbbiakról a tavalyi Magyar Nagydíj hétvégéjén az akkori fejlesztési miniszter, Németh Lászlóné csak szándéknyilatkozatot írt alá Bernie Ecclestone-nal. Eszerint 2021-ig lehetnek futamok Budapesten, de az Origo GPhíreknek Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgatój megerősítette, hogy a megállapodás hivatalos formában is megszületett a két aláíró fél, a Hungaroring Sport Zrt. és Ecclestone között. Ez annak fényében komoly dolog, hogy a 9 európai futam ma már sok – főleg, hogy a dohányreklámok az EU-ban tiltottak és persze azért is, mert a feltörekvők tömege áll komoly bukszával sorban, hogy futamot kapjon. Bár a hírek szerint az, hogy 2016-ban Bakiban is köröznének a versenyzők, még az istállóknál is kiverte a biztosítékot...
A most a folytatásról tárgyaló Seszták Miklós elmondta, hogy Ecclestone konkrét garanciát nem kért a verseny jövőjének biztosítására és ismét kezet adott a folytatásra. A magyar GP az idén rendkívül színes volt, a versenyzők szeretik Budapestet, ez is mellettünk szólhat.
Öregecske a pálya
Ugyanakkor a hipermodern pályák mellett mindenképp szükség van a Hungaroring felújítására. Az elaggott kiszolgáló-létesítmények felújítása is fontos lenne, de most a prioritást a pálya újraaszfaltozása jelenti, hiszen vannak olyan részek, ahol még az eredeti, 1986-os burkolat van. A vita most azon van, hogy ki viselje a költségeket - a Hungaroring szeretné a költségvetés terhére elvégezni a fejlesztést, a minisztérium viszont azt szeretné, ha nem kellene költségvetési pénz ehhez.
Tavaly 6,4, egy évvel korábban 5,9 milliárd forintba került a költségvetésnek a mogyoródi Forma-1-es hétvége, a válság kirobbanása előtt 2008-ban azonban - az erős forintnak köszönhetően - még csak 2,7 milliárdot fordított ilyen célra az állam. A hazai futam azonban még így is masszívan megéri, becslések szerint ugyanis a Magyar Nagydíj a jogdíjnak több mint dupláját hozza vissza adóbevétel, és országreklám formájában.
Nézőket remélve
Az idei versenyen ugyanakkor a vártnál visszafogottabb volt az érdeklődés – meglehet, ebben az időjárás is ludas - a Magyar Nagydíj négy napja alatt összesen 169 ezren látogatták meg a Hungaroringet. Tavaly 247 ezren mentek ki a mogyoródi versenypályára – ám az a szervezők jó előre mondták, hogy azt a csúcsot nem lehet elérni, főleg úgy, hogy idén az osztrák vendégek immár a régóta újra első saját futamukra utaztak. A cél a 2012-es 220 ezer rajongó megismétlése volt – ez sem sikerült. Magát a futamot 67 ezren nézték végig a helyszínen.