Az elmúlt napok eseményei jól mutatják, hogy egyes légitársaságok nem állnak a helyzet magaslatán, amikor utasaik jogairól, kárenyhítéséről vagy kártérítéséről van szó. Az utasjogok online érvényesítésére létrejött flight-refund.eu a napokban múlt egy éves. Az első év tapasztalataiból kiderül: különösen a régióban aktív fapados légitársaságok és charter-szolgáltatók utasai nem számíthatnak sok jóra, ha önállóan kívánják jogaikat érvényesíteni.
A flight-refund.eu mostanra a fapados légitársaságok figyelmét is felkeltette, a cégek mindent megtesznek azért, hogy ellehetetlenítsék utasaik kártérítéshez jutását. Az elmúlt egy év során összegyűlt tapasztalatok szerint ne számítson könnyű önálló érdekérvényesítésre az, aki a régióban aktív fapados légitársaságoktól és charter szolgáltatóktól repülőjegyet vásárol, ha a gépe késik, váratlanul törlik, esetleg visszautasítják a beszállását. Nem lesz könnyebb helyzetben az utas akkor sem, ha vis maior esetén a kártérítési igényt a késés vagy törlés miatt nem lehet érvényesíteni, bár elvárná, hogy kárát a légitársaság enyhítse. Jól látszott ez a múlt hétvégén sűrű köd miatt a környező reptereken rekedt közel 700 utas esetében is. Ezen utaztatók látszólag nem vesznek tudomást az érvényben lévő jogszabályról és utasaik jogairól.
Az elmúlt év károsultjai közül a legtöbben a légitársaságtól kapott első visszautasító levél után fordultak a flight-refund.eu-hoz. Voltak már olyan extrém esetek is, amelyekben másfél-két éves folyamatos levelezés után kerültek megoldandó ügyek a jogi utaskísérőhöz.
Mindennel próbálkoznak
A kártérítésre kötelezhető légitársaságok egyelőre úgy tűnik, ellenállnak. Igyekeznek minden lehetséges körülményről azt bizonyítani, hogy hatáskörükön kívül esik, és ezzel lezártnak tekintik az ügyet. Az elmúlt egy év két legemlékezetesebb légitársasági kifogása:
Egy charter gép 6 órás késését követően azzal védekezett, hogy az utas nyaralása a késés ellenére is tartalmas lehetett: "....felperesek igen csekély késedelmet szenvedtek, különös tekintettel arra, hogy alperes charter járatokat üzemeltet, amelyek egy hetes külföldi tartózkodásra, illetve azokról visszautaztatták az utasokat, így az utasok nyaralása egy hét viszonylatában érdemben semmivel sem lett rövidebb...."
Egy másik, fapados járat a mintegy 4 órás késését rágcsálók garázdálkodására fogta: "...az indulást megelőző takarítás során rágcsáló jelenlétére utaló nyomokat találtunk a gépen..."
A flight-refund.eu mindezen nehézségek ellenére továbbra is legfontosabb feladatának tekinti, hogy változtasson ezen a kultúrán és érvényre segítse az utasok jogait.