A cikk eredetileg laptársunk, az mfor.hu oldalán jelent meg.
A Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. a Hajdúnánásra tervezett motorsport aréna és versenypálya megépíttetésére és majdani üzemeltetésére hozták létre még 2020 szeptemberében. A 3 millió forintos jegyzett tőkével alapított társaság meglehetősen gyorsan megkapta azt a forrást, amit a 2021-es költségvetésben bocsátottak rendelkezésére autó-motorsport támogatás címszó alatt. Mint arról lapunk elsőként beszámolt a költségvetési törvényjavaslat alapján, 2021-ben 20,4 milliárd forintot terveznek elkölteni a pályával összefüggésben; a forrás a versenyhelyszín megépítésének első fázisát hivatott biztosítani.
Ám hiába a büdzsében rögzített elképzelés a jelek szerint már tavaly év végén megkapta a cég a neki szánt összeget - derül ki a cégbírósági dokumentumokból. Sőt, a tőkeemelés már akkor eldőlt, amikor a kormányhatározat hivatalosan még meg sem született. Lássuk csak a tényeket! A 2020. december 16-án született alapítói határozat szerint 2020. december 15-én született meg az a felügyelőbizottsági határozat, melyre hivatkozva megtörtént a tőkeemelés összesen 20,9 milliárd forint összegben.
A kormány a forrás átcsoportosításáról december 16-án döntött, ám az csak az éjjeli órákban megjelent Magyar Közlöny vonatkozó határozatának megjelenésével lett biztos és hivatalos. A felszínen azonban csak a tízmilliárdos tőkeinjekciónek egy kisebb hányada látszik.
A Kft. cégkivonata szerint ugyanis a jegyzett tőke csak félmilliárddal emelkedett. A dokumentum szerint 2020. december 16-án változott 3 millió forintról 503 millióra - ezt a cégbíróság majd' egy hónappal később, 2021. január 12-én jegyezte be. A "maradék" 20,4 milliárd forint helyére a cég december 16-án született alapítói határozata világít rá: az összeg a társaság tőketartalékának javára kerül befizetésre.
A pénz megérkezésére azonban majdnem két hetet kellett várnia a Kft.-nek, annak ellenére, hogy az alapító határozatban rögzítette: vállalja, hogy 5 munkanapon belül a tőkeemelés teljes összegét átutalja a társaság bankszámlájára. A banki igazolás szerint ugyanis az összeg könyvelése csak december 28-án történt meg.
Milliós fizetéseket kapnak a dolgozók
Egy tavaly novemberben keltezett dokumentumból, mely a cég MNV által a HUMDA Zrt.-nek való átadásról szól, más érdekesség is kiderül. Annak ellenére, hogy egy alig pár hónapos cégről van szó, nagyon alacsony dolgozói létszámmal, busásan megfizetik az alkalmazottakat.
Bár ekkor a szűk két havi működése során nagy eredményeket nem ért el a Kft, költségei mégis keletkeztek az alkalmazottak révén. A foglalkoztatással összefüggésben 13,1 millió forintot számoltak el a 4 dolgozóra, ami 1,5 milliós átlagkeresetet eredményezett a november végi állapot szerint.
A cég előzetes mérlegében a 2020-as várható állapotot is szerepeltették, mi szerint a teljes bérköltség 40 millió forintra emelkedhet december végére a 13 millióról. Ez a létszám bővítésével van összefüggésben, a várható átlagos statisztikai létszámnál ugyanis 10 főt tüntettek fel. Így az átlagos kereset 1,3 millió forintra mérséklődhet.
A decemberi létszámbővítés egyébként nem véletlen, az év utolsó hónapjában ugyanis már gőzerővel beindultak az előkészítő munkálatok. December 8-án írták ki ugyanis azt a közbeszerzési eljárást, mely során az autó- motorsport versenypálya, a kapcsolódó autó- és motorsport komplexum területének tervezésére keresnek vállalkozót. A napi.hu cikke szerint a bíráló bizottság elnöke Kósa Lajos, fideszes országgyűlési képviselő, társelnök Kováts András, a bizottság tagjai pedig Finta Sándot, Gábor István, Balogh Balázs építészek, Marosán Andrea település tervező, valamint Tüske Zsolt közlekedés építőmérnök. A tenderen várhatóan februárban hirdethetnek eredményt.