A vásárlók nagyon sajnálják
Annak persze nincs akadálya, hogy a márka hűséges rajongói online rendeljenek termékeket, más országokból. De a kereslet egy része nyilvánvalóan az orosz versenytársakhoz száll át, akik elkezdték bővíteni a választékot, és új eladási formákat vezetnek be.
A cég még márciusban jelentette be oroszországi és fehér-oroszországi üzleti tevékenységének felfüggesztését, pár nappal a háború kitörése után. Augusztus közepén az IKEA közölte, hogy eladja orosz gyártó üzemeit. A 17 oroszországi áruház tevékenysége, valamint egyes áruk importja és exportja, e két érintett országba, továbbra is „szünetel.”
.A Webbankir szeptemberi felmérése szerint a világmárkák közül az IKEA bezárását sajnálják leginkább az orosz fogyasztók - többen, mint a Coca-Cola és az Apple kivonulását.
Sok a jelentkező az oroszországi gyárakra
Alekszandr Illarionov, az Orosz Föderáció faipari dolgozóinak szakszervezetének szervezője szerint az IKEA-nak három gyára van Tihvinben, Vjatkában és Novgorodban. A vállalkozások már régóta nem bocsátanak ki semmilyen készterméket, csak egyfajta előkészítő munkát végeznek, hogy működőképes állapotban tartsák a majdani termelést. A tervek szerint már december előtt már találnak új tulajdonosokat, de a folyamat 2023 februárjáig is elhúzódhat – mondta Illarionov.
Az IKEA a Kommerszantnak megerősítette, hogy a négy orosz gyár eladásáról szóló döntése ma is érvényes. A bútorgyártás nem indul újra, az alkalmazottak "a karbantartásra, takarításra, valamint a továbbképzésre koncentrálnak, annak érdekében, hogy a vállalkozás a lehető legjobb állapotban kerüljön át az új tulajdonoshoz".
Az alkalmazottak felének ajánlották fel, hogy menjenek szabadságra, és sokan éltek is ezzel a lehetőséggel. Az IKEA Oroszországban jelenleg is 1,5 ezer embert foglalkoztat
Egyelőre üzleti titokként kezelik, hogy kik azok a vevők, akik eddig komolyan érdeklődtek a megvásárlás iránt. Az alkalmazottakkal való megbeszéléseken üzleti tervpályázatok kerültek szóba, és gyárlátogatásokat is terveznek a potenciális vásárlóknak. A szakszervezet – tette hozzá Illarionov – szerződéseket köt az IKEA-val, annak érdekében, hogy a tulajdonosváltás után is fenntartsák a munkavállalók szociális juttatásait.
Minél előbb, annál jobb
Alekszandr Sesztakov, az Oroszországi Bútor- és Faipari Szövetség (AMDPR) elnöke szerint az új tulajdonosok kiválasztása az IKEA-tól, valamint az orosz kormánytól függ. Ez lehet egy iparághoz közeli befektetői kör, vagy egy nagyvállalat.
Az AFK Sistema fő tulajdonosa, Vlagyimir Jevtusenkov június közepén a Vedomosztyi újságnak azt mondta, hogy vállalata érdeklődik a bútorgyárak megvásárlása iránt, hasonlóan a Segezha holdinghoz, valamint a Hoff bútor- és lakberendezési üzletlánchoz.
A Kommerszant befektetői körökből származó forrása úgy véli, hogy a legutóbbi politikai események - a „népszavazások”, valamint a szeptember 21-én bejelentett részleges mozgósítás az Orosz Föderációban - befolyásolhatják a gyárak eladásának időpontját és az árakat. Szakértők szerint a cég maga fel akarja gyorsítani ezt a folyamatot.
Ugyanakkor piaci elemzők szerint az IKEA oroszországi gyárai a lánc helyi kínálatának csak kis részét adták, az áruk nagy részét külső gyártók széles körétől rendelték meg. Az érem másik oldala, hogy az IKEA a saját maga által gyártott termékeknek mindössze 20 százalékát értékesítette a helyi boltokban, a többit pedig exportálta.
Kihasználják a piaci rést
Alekszandr Sesztakov kiemelte, hogy az orosz bútorgyártók „határozottan uralják” a felszabaduló piaci rést. Szavai szerint a hazai orosz gyártóknál már márciusban 50 százalékkal nőtt az értékesítés. „Az ügyfelek mindent megvásároltak, amit csak tudtak, amire spóroltak, vagy már régóta tervezték a vásárlást” – mondja.
Dmitrij Petrovszkij, egy másik korábbi IKEA beszállító, az Angstrem kereskedelmi igazgatója azt állítja, hogy a svéd cég távozása nem okozott nekik nagy problémákat, a megrendelések részesedése náluk mindössze 5 százalékot tett ki. "Ez a veszteség kisebb, mint a növekedés, amelyet a vállalat a megüresedett piaci résnek köszönhetően elérhet" - mondta.
Petrovszkij szerint az Angstrem már "az oroszok által kedvelt skandináv stílusban" fejleszti az új kollekciókat. „Az IKEA kilépett, de minden partnere, köztük mi is, megmaradtunk” – hangsúlyozza. Szerinte a piaci szereplők a fő kockázatokat a lakosság vásárló erejének csökkentésében látják.
Más orosz gyártók számára azonban az IKEA kilépése valóban megszakította az értékesítési láncot. Áprilisban a Forbes szerint körülbelül 600 ember maradt munka nélkül az Askona nevű, hálószobai termékeket gyártó cégnél – de csak rövid időre, mert ezeket az alkalmazottakat átirányították az online platformokra szánt termékek gyártására. Emellett tervezik saját weboldaluk funkcióinak bővítését és a fő termékkategóriák átdolgozását.
Mi védett és mi nem?
Egy másik orosz cég vezető munkatársa arra figyelmeztet, hogy az IKEA-modellek alapján bútorgyártást tervező orosz vállalatok először ellenőrizzék, mely elemek – technológiai megoldások, tervek, modellek - védettek szabadalommal. „2021 végén a vállalat több mint 50 szabadalommal rendelkezett Oroszországban” – jegyzi meg a szakértő.
Ellenkező esetben a kártérítés Anasztaszija Dudko szabadalmi ügyvéd szerint akár 5 millió rubelig is elmehet. Veronika Popelenszkaja, az Andrey Gorodissky & Partners szellemi tulajdonjoggal foglalkozó főmunkatársa azonban kétli, hogy az IKEA összes termékét találmányként, ipari formatervezési mintaként vagy védjegyként szabadalmaztatták volna, mivel a kereskedő túl széles termékválasztékkal rendelkezik. Magukat a rajzokat szerinte nem védi a szabadalmi jog, alkalmazásuk a cég és a gyártók közötti szerződések rendelkezéseitől, felmondásuk feltételeitől függ.
Vjacseszlav Igumnov, a Kosenkov & Suvorov ügyvédje szerint viszont az IKEA birtokolhatja a világszerte gyártott modellek tervezési jogait: például a Pax, Billy, Hemnes szekrényeket. De ha a bútorokat kizárólag az orosz piacon való eladásra hozták létre, akkor a helyi gyár is felléphet a szerzői jog tulajdonosaként – mutat rá.
Kicsit másolni és más néven eladni
A Seitenberg ügyvezető partnere, Kirill Lapin a helyi cégek számára a legegyszerűbb lehetőségre hívja fel a figyelmet: kisebb változtatásokkal, és természetesen más néven folytatni a gyártást. "Ebben az esetben rendkívül nehéz lesz bizonyítani a szerzői jogok megsértését, és nem valószínű, hogy az IKEA foglalkozni fog ezzel a kérdéssel az ország területén" - mondta.
Azt a tényt, hogy az IKEA modellek továbbra is keresettek az orosz piacon, egyebek között az is bizonyítja, hogy a Yandex.Market piacterén megjelent az IKEA termékek rovat. A vásárló közönség körében élénk a kereslet: a rovat augusztus eleji indulása óta a lakástextil eladások egy hét alatt több mint négyszeresére, a háztartási cikkek eladása pedig másfélszeresére nőtt, és most is folytatódik a trend.
Lehet is kapni, meg nem is
A nagy webáruházak mellett újabb online szereplők léptek színre, a CDEK.Shopping platform lehetővé teszi , hogy az oroszok árukat rendeljenek a svéd cég török üzleteiből. A platformon, ahol a rendelést oroszországi bankkártyával lehet kifizetni, a cég gondoskodik az áruk házhoz szállításáról is . -„Most teszteljük a vásárlást és a szállítást más országokból, közte Finnországból, Németországból” – nyilatkozta Dmitrij Pivovarov, a CDEK.Shopping vezérigazgatója.
(Ami meglepő, hiszen ezek az országok mélyen elítélik az oroszok ukrajnai háborúját.)
Pivovarov szerint az IKEA márka bekerült a CDEK.Shopping legnépszerűbb három termékcsaládjába. Körülbelül 30 napba telik a cégnek ahhoz, hogy a török IKEA árukat Oroszországba szállítsák, így az első rendelések még nem érkeztek meg a címzettekhez.
Az orosz áruházaknak jót tett a kivonulás
Az IKEA távozásának másik fő haszonélvezői a helyi kiskereskedelmi láncok. A cég piacról való kivonulásáról szóló bejelentése után átlagosan 30 százalékkal nőtt a kereslet azokban a régiókban, ahol korábban a cég áruházai működtek. A piackutatók most részleteiben elemzik a svéd áruházlánc eladási szokásait, feltehetően azért, hogy utánozzák azt.
Ráadásul a svéd cég kivonulása lehetővé tette az orosz kiskereskedelmi láncok számára, hogy bevonzzák annak korábbi beszállítóit. Sorra kötnek új szerződéseket azokkal a gyártókkal, amelyeknek a kivonulás miatt felszabadult a gyártási kapacitása, valamint bővítik a skandináv stílusban készített bútorok és lakberendezési cikkek körét.