4p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alig egy hét múlva indul a világ eddigi legnagyobb űrrakétája, egy lépéssel közelebb kerültünk Musk álmának valóra váltásához.
Forrás: spacex.com

Arról már korábban is írtunk, hogy igen komoly terveket szövöget Elon Musk az űrutazást illetően, a Hold mellett egyebek mellett a Marsra szeretne embert juttatni a SpaceX vezére. Ahogy Muskot ismerjük, sosem a levegőbe beszél, ha őrült ötletekről van szó, a legfrissebb Twitter-bejegyzése szerint pedig nem is kell már sokat várnunk: a Falcon Heavy február hatodikán indulhat az első útjára, írja a Bloomberg.

Az esemény ráadásul teljesen nyilvános lesz, mi több, a NASA a tervek szerint 195 dollárért helyjegyeket is árult a kilövőállomásra, hogy a szerencsések élőben nézhessék az űrtörténet egyik újabb mérföldkövét – a bulihoz pezsgő és egy gravírozott pohár is jár, és percek alatt elkapkodták az összeset. A meghirdetése után ráadásul akkora tumultus alakult ki, hogy egy rövid időre le is állt a Kennedy Space Center honlapja.

Valódi bestia

A Falcon Heavy egyébként az eddigi legnagyobb űrrakéta, amit valaha építettek – mintegy 64 tonna összsúly képes magával vinni alacsony Föld körüli pályára (ilyen magasságban kering a legtöbb műhold, valamint a Nemzetközi Űrállomás is).

Az eddigi legnagyobb bestia. Forrás: spacex.com

Ennél többre csak a Saturn 5 nevű holdrakéta volt képes (ezt használta a NASA az 1969-ben beteljesült Apollo 11-es programnál is), ám az 1973-ban repült utoljára. Ráadásul, míg a kisebb testvére, a Falcon 9-es rakétát 9 darab Merlin-típusú hajtómű lövi fel, addig a Falcon Heavy-n 27 darab (!!!) kapott helyet – ez mintegy 18 747 repülőgép tolóerejének felel meg.

Van egy kis különbség a Falcon 9 és a nagytesója, a Falcon Heavy között - néhány ezer repülőgép tolóereje, például. Forrás: spacex.com

A mostani rakéta nem csak az első lépés az emberek Marsra juttatása felé, de egyben rendkívül fontos mérföldkő is az űrkutatás területén. A Falcon Heavy segítségével ugyanis sokkal nehezebb eszközöket, komolyabb műholdakat, teleszkópokat, adott esetben nemzetbiztonsági eszközöket is Föld körüli pályára lehet majd állítani, remélhetőleg potom pénzért. Fontos ugyanakkor, hogy a Falcon HV még nem lesz képes le is szállni a Marsra, de pályára már állhat a Vörös bolygó körül.

Kiválasztották: ők lehetnek az első emberek a Marson >>>

Szép, szép, de mibe kerül mindez?

Musk még 2016-ban tartott egy előadást Az ember, mint interplanetáris lény témában, ez ugyanakkor ügyesen elkerülte a költségek és a szükséges kormányzati engedélyek kérdését, ugyanakkor már tartalmazott néhány számadatot. Az elsődleges tervek között szerepel az űrutazás „elérhetővé tétele” – korábban épp a SpaceX tervezte, hogy gazdagok számára biztosít majd látogatásokat az űrbe, potom 200 ezer dollárért kínálva az élményt. A tervek szerint ezt az üzlettervet fejlesztené tovább Musk – vagyis, hogy ne csak a sztratoszférába, hanem egyenesen a Marsra juthassunk el egy „átlagos amerikai otthon” áráért.

A 15 éve alapított magán-űrvállalatot jelenleg nagyjából 21 milliárd dollárra becsülik a szakértők (2017 júliusi adatok alapján), Musk szerint a rakéták szükséges módosításokhoz, fejlesztésekhez és a prototípus legyártásához legalább 10 milliárd dollárra lenne szükség - és akkor ez még nem a Falcon Heavy, hanem maga az a rakéta lesz, ami le is tud majd szállni a Marsra. Amennyiben azonban minden „szuperjól” megy, úgy akár már tíz éven belül, élő emberrel tesztelhetik majd a technológiát, 15 éven belül pedig megkezdhetjük az utazást a Mars felé.

Mi a helyzet az aszteroidabányászattal?

A Marsexpedíció mellett az aszteroidabányászat lehet az űrkutatás legújabb frontja. Ha egyszer a Föld kifogy a nyersanyagból, ez lehet az egyik menekülőút. A technológia még kiforratlan, a kutatások költsége pedig - bocsánat - csillagászati. Mégsem ez a legnagyobb probléma, hanem az, hogy ki birtokolhatja majd a trillió dollárokat érő égitesteket? Magyarország talán egyetlen űrjogászát, Dr. Tari Fruzsinát kérdeztük. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Uniós hitelhez juthatnak a fővárosi kkv-k
Privátbankár.hu | 2024. október 29. 17:11
Már a budapesti mikro-, kis- és közepes vállalkozások rendelkezésére áll az európai uniós forrású KKV Technológia Plusz Budapest Hitelprogram, amely nulla százalékos fix kamat mellett kínál finanszírozást új fejlesztésekre és értéknövelő beruházásokra.
Vállalat Mészáros Lőrinc vigyáz majd a MÁV sorompóira
Privátbankár.hu | 2024. október 29. 11:07
Nem nagyon kellett a munka senkinek, csak Mészáros Lőrinc cégének.
Vállalat Áll a bál Németországban: tömegével rúg ki dolgozókat a legnagyobb autógyártó
Privátbankár.hu | 2024. október 28. 16:01
A Volkswagen minimum három németországi üzemet zár be. Az üzemi tanács vezetője szerint a berlini politikának egy "mestertervet" kellene kidolgoznia a német ipar számára, hogy az ne "a lefolyóban végezze".
Vállalat Nagyon kell a pénz a Boeingnek, már hétfőn megkezdheti a 15 milliárd dollár feletti tőkebevonást
Privátbankár.hu | 2024. október 28. 11:06
A Boeing azt tervezi, hogy gyorsan bemutatja tőkebevonási tervét, törzsrészvények és kötelezően átváltható kötvények kibocsátásával.
Vállalat "Olyan termékhez nem adjuk a nevünket, amelyet mi magunk nem vennénk meg"
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 15:43
Idén húsz esztendeje, 2004–ben nyílt meg a Jammertal Borbirtok első borászata. Ez volt az első fontos lépés azon az úton, amelynek egyik legjelentősebb állomása a Concours Mondial de Bruxelles 2021 borversenyen elért világelsőség volt. 
Vállalat Az Air France-KLM bejelentkezett a portugál TAP privatizációjára
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 12:58
Az Air France-KLM részt kíván venni a portugáliai TAP légitársaság privatizációjában, és nyitott a kormány által felkínált különféle lehetőségekre, beleértve a kisebbségi részesedés megvásárlását – mondta a Reutersnek egy, az ügyben jártas forrás.
Vállalat Katasztrófa a Mercedesnél, mivel a kínai vásárlók már kerülik a luxust
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 11:43
A német prémium autógyártó harmadik negyedéves eredménye 64 százalékkal esett, ami nagymértékben elmarad az elemzői becslésektől.
Vállalat A Cseh Vasutak kifogásolja az állítólagos kartell miatt kiszabott uniós bírságot
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 16:41
Nem tűrjük el a verseny korlátozását – kommentálta a bírságot Margrethe Vestager uniós biztos.
Vállalat Elszakadt a cérna: az Auchan kivonul Oroszországból
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 14:51
Két és fél évvel az ukrajnai háború kitörése után az Auchan eladásra kínálja orosz leányvállalatát, és két jelöltet választott ki a felvásárlásra.
Vállalat Jött, látott, de nem győzött Rogán Antal és Habony Árpád barátainak cége
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 12:41
A gyorskölcsönök nyújtására alapított MikroCredit Zrt. egy pillanatig sem volt nyereséges, ezért nem volt akkora meglepetés, hogy lehúzta a rolót.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG