4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alig egy hét múlva indul a világ eddigi legnagyobb űrrakétája, egy lépéssel közelebb kerültünk Musk álmának valóra váltásához.
Forrás: spacex.com

Arról már korábban is írtunk, hogy igen komoly terveket szövöget Elon Musk az űrutazást illetően, a Hold mellett egyebek mellett a Marsra szeretne embert juttatni a SpaceX vezére. Ahogy Muskot ismerjük, sosem a levegőbe beszél, ha őrült ötletekről van szó, a legfrissebb Twitter-bejegyzése szerint pedig nem is kell már sokat várnunk: a Falcon Heavy február hatodikán indulhat az első útjára, írja a Bloomberg.

Az esemény ráadásul teljesen nyilvános lesz, mi több, a NASA a tervek szerint 195 dollárért helyjegyeket is árult a kilövőállomásra, hogy a szerencsések élőben nézhessék az űrtörténet egyik újabb mérföldkövét – a bulihoz pezsgő és egy gravírozott pohár is jár, és percek alatt elkapkodták az összeset. A meghirdetése után ráadásul akkora tumultus alakult ki, hogy egy rövid időre le is állt a Kennedy Space Center honlapja.

Valódi bestia

A Falcon Heavy egyébként az eddigi legnagyobb űrrakéta, amit valaha építettek – mintegy 64 tonna összsúly képes magával vinni alacsony Föld körüli pályára (ilyen magasságban kering a legtöbb műhold, valamint a Nemzetközi Űrállomás is).

Az eddigi legnagyobb bestia. Forrás: spacex.com

Ennél többre csak a Saturn 5 nevű holdrakéta volt képes (ezt használta a NASA az 1969-ben beteljesült Apollo 11-es programnál is), ám az 1973-ban repült utoljára. Ráadásul, míg a kisebb testvére, a Falcon 9-es rakétát 9 darab Merlin-típusú hajtómű lövi fel, addig a Falcon Heavy-n 27 darab (!!!) kapott helyet – ez mintegy 18 747 repülőgép tolóerejének felel meg.

Van egy kis különbség a Falcon 9 és a nagytesója, a Falcon Heavy között - néhány ezer repülőgép tolóereje, például. Forrás: spacex.com

A mostani rakéta nem csak az első lépés az emberek Marsra juttatása felé, de egyben rendkívül fontos mérföldkő is az űrkutatás területén. A Falcon Heavy segítségével ugyanis sokkal nehezebb eszközöket, komolyabb műholdakat, teleszkópokat, adott esetben nemzetbiztonsági eszközöket is Föld körüli pályára lehet majd állítani, remélhetőleg potom pénzért. Fontos ugyanakkor, hogy a Falcon HV még nem lesz képes le is szállni a Marsra, de pályára már állhat a Vörös bolygó körül.

Kiválasztották: ők lehetnek az első emberek a Marson >>>

Szép, szép, de mibe kerül mindez?

Musk még 2016-ban tartott egy előadást Az ember, mint interplanetáris lény témában, ez ugyanakkor ügyesen elkerülte a költségek és a szükséges kormányzati engedélyek kérdését, ugyanakkor már tartalmazott néhány számadatot. Az elsődleges tervek között szerepel az űrutazás „elérhetővé tétele” – korábban épp a SpaceX tervezte, hogy gazdagok számára biztosít majd látogatásokat az űrbe, potom 200 ezer dollárért kínálva az élményt. A tervek szerint ezt az üzlettervet fejlesztené tovább Musk – vagyis, hogy ne csak a sztratoszférába, hanem egyenesen a Marsra juthassunk el egy „átlagos amerikai otthon” áráért.

A 15 éve alapított magán-űrvállalatot jelenleg nagyjából 21 milliárd dollárra becsülik a szakértők (2017 júliusi adatok alapján), Musk szerint a rakéták szükséges módosításokhoz, fejlesztésekhez és a prototípus legyártásához legalább 10 milliárd dollárra lenne szükség - és akkor ez még nem a Falcon Heavy, hanem maga az a rakéta lesz, ami le is tud majd szállni a Marsra. Amennyiben azonban minden „szuperjól” megy, úgy akár már tíz éven belül, élő emberrel tesztelhetik majd a technológiát, 15 éven belül pedig megkezdhetjük az utazást a Mars felé.

Mi a helyzet az aszteroidabányászattal?

A Marsexpedíció mellett az aszteroidabányászat lehet az űrkutatás legújabb frontja. Ha egyszer a Föld kifogy a nyersanyagból, ez lehet az egyik menekülőút. A technológia még kiforratlan, a kutatások költsége pedig - bocsánat - csillagászati. Mégsem ez a legnagyobb probléma, hanem az, hogy ki birtokolhatja majd a trillió dollárokat érő égitesteket? Magyarország talán egyetlen űrjogászát, Dr. Tari Fruzsinát kérdeztük. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
Vállalat Teljes egészében a Waberer’s tulajdona lesz a Posta Biztosító
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 19:26
A kisebbségi tulajdonos kivásárlását a tőzsde honlapján jelentették be.
Vállalat Komoly bírságot kapott a Facebook anyacége
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 16:30
Tisztességtelen versenyelőny miatt 479 millió eurós bírságot szabott ki a Meta amerikai internetes óriásvállalatra egy spanyol bíróság.
Vállalat Levelet írt a Mol – megint áll a bál a horvátokkal?
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 15:43
A versenyjogi hatósághoz fordulnak.
Vállalat Orbán Viktor után Németország is kivételt kérne Trumptól
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 12:24
Mentesítést szeretne elérni az amerikai acél- és alumínium importvámok alól az európai gépipari termékekre a német gépgyártók szövetsége, a VDMA. Ennek oka, hogy jelentősen visszaesett az ágazat Egyesült Államokba irányuló exportja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG