4p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alig egy hét múlva indul a világ eddigi legnagyobb űrrakétája, egy lépéssel közelebb kerültünk Musk álmának valóra váltásához.
Forrás: spacex.com

Arról már korábban is írtunk, hogy igen komoly terveket szövöget Elon Musk az űrutazást illetően, a Hold mellett egyebek mellett a Marsra szeretne embert juttatni a SpaceX vezére. Ahogy Muskot ismerjük, sosem a levegőbe beszél, ha őrült ötletekről van szó, a legfrissebb Twitter-bejegyzése szerint pedig nem is kell már sokat várnunk: a Falcon Heavy február hatodikán indulhat az első útjára, írja a Bloomberg.

Az esemény ráadásul teljesen nyilvános lesz, mi több, a NASA a tervek szerint 195 dollárért helyjegyeket is árult a kilövőállomásra, hogy a szerencsések élőben nézhessék az űrtörténet egyik újabb mérföldkövét – a bulihoz pezsgő és egy gravírozott pohár is jár, és percek alatt elkapkodták az összeset. A meghirdetése után ráadásul akkora tumultus alakult ki, hogy egy rövid időre le is állt a Kennedy Space Center honlapja.

Valódi bestia

A Falcon Heavy egyébként az eddigi legnagyobb űrrakéta, amit valaha építettek – mintegy 64 tonna összsúly képes magával vinni alacsony Föld körüli pályára (ilyen magasságban kering a legtöbb műhold, valamint a Nemzetközi Űrállomás is).

Az eddigi legnagyobb bestia. Forrás: spacex.com

Ennél többre csak a Saturn 5 nevű holdrakéta volt képes (ezt használta a NASA az 1969-ben beteljesült Apollo 11-es programnál is), ám az 1973-ban repült utoljára. Ráadásul, míg a kisebb testvére, a Falcon 9-es rakétát 9 darab Merlin-típusú hajtómű lövi fel, addig a Falcon Heavy-n 27 darab (!!!) kapott helyet – ez mintegy 18 747 repülőgép tolóerejének felel meg.

Van egy kis különbség a Falcon 9 és a nagytesója, a Falcon Heavy között - néhány ezer repülőgép tolóereje, például. Forrás: spacex.com

A mostani rakéta nem csak az első lépés az emberek Marsra juttatása felé, de egyben rendkívül fontos mérföldkő is az űrkutatás területén. A Falcon Heavy segítségével ugyanis sokkal nehezebb eszközöket, komolyabb műholdakat, teleszkópokat, adott esetben nemzetbiztonsági eszközöket is Föld körüli pályára lehet majd állítani, remélhetőleg potom pénzért. Fontos ugyanakkor, hogy a Falcon HV még nem lesz képes le is szállni a Marsra, de pályára már állhat a Vörös bolygó körül.

Kiválasztották: ők lehetnek az első emberek a Marson >>>

Szép, szép, de mibe kerül mindez?

Musk még 2016-ban tartott egy előadást Az ember, mint interplanetáris lény témában, ez ugyanakkor ügyesen elkerülte a költségek és a szükséges kormányzati engedélyek kérdését, ugyanakkor már tartalmazott néhány számadatot. Az elsődleges tervek között szerepel az űrutazás „elérhetővé tétele” – korábban épp a SpaceX tervezte, hogy gazdagok számára biztosít majd látogatásokat az űrbe, potom 200 ezer dollárért kínálva az élményt. A tervek szerint ezt az üzlettervet fejlesztené tovább Musk – vagyis, hogy ne csak a sztratoszférába, hanem egyenesen a Marsra juthassunk el egy „átlagos amerikai otthon” áráért.

A 15 éve alapított magán-űrvállalatot jelenleg nagyjából 21 milliárd dollárra becsülik a szakértők (2017 júliusi adatok alapján), Musk szerint a rakéták szükséges módosításokhoz, fejlesztésekhez és a prototípus legyártásához legalább 10 milliárd dollárra lenne szükség - és akkor ez még nem a Falcon Heavy, hanem maga az a rakéta lesz, ami le is tud majd szállni a Marsra. Amennyiben azonban minden „szuperjól” megy, úgy akár már tíz éven belül, élő emberrel tesztelhetik majd a technológiát, 15 éven belül pedig megkezdhetjük az utazást a Mars felé.

Mi a helyzet az aszteroidabányászattal?

A Marsexpedíció mellett az aszteroidabányászat lehet az űrkutatás legújabb frontja. Ha egyszer a Föld kifogy a nyersanyagból, ez lehet az egyik menekülőút. A technológia még kiforratlan, a kutatások költsége pedig - bocsánat - csillagászati. Mégsem ez a legnagyobb probléma, hanem az, hogy ki birtokolhatja majd a trillió dollárokat érő égitesteket? Magyarország talán egyetlen űrjogászát, Dr. Tari Fruzsinát kérdeztük. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Szilárdabb lett a Market minősítése
Privátbankár.hu | 2024. július 22. 16:55
A Növekedési Kötvényprogramhoz kapcsolódó éves felülvizsgálat során a Market Építő Zrt. BB-(Stabil) kibocsátói minősítését megerősítette a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által megbízott Scope Ratings GmbH. - közölte a Market Építő Zrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) oldalán hétfőn.
Vállalat Sok dolgozónak itt a vég egy közeli autógyárban
Privátbankár.hu | 2024. július 22. 15:57
Leépít az egyik legnagyobb romániai autóipari cég, a Leoni Besztercén.
Vállalat Válságállóak a magyar kkv-k, de még tanulniuk kell
Natív tartalom | 2024. július 22. 11:32
Az elmúlt évek válságai után a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások most a kilábalás korszakát tapasztalhatják. A vállalkozóknak nem szabad kizárólag a vissza nem térítendő támogatásokra alapozniuk, emiatt nélkülözhetetlen az alapos szemléletváltás a közeljövőben. Ezt megerősíti, hogy az Európai Unió támogatási struktúrájában is változások történtek, emellett a különböző ESG előírások miatt is szükséges a további edukáció a vállalati szektorban.
Vállalat Az Embraer leányvállalata bemutatta repülő taxijának prototípusát
Privátbankár.hu | 2024. július 21. 13:59
Az elektromos repülőgépeket gyártó Eve először mutatta be a repülő taxi prototípusát. A brazil vállalat célja, hogy 2026-ra megszerezze a tanúsítványokat és a jármű szolgálatba lépjen.
Vállalat Hoppá! Leszállította alaptőkéjét az Opus Global Nyrt.
Privátbankár.hu | 2024. július 19. 16:33
Mi állhat e döntés mögött?
Vállalat A hőségben sokat érhet a Wiz: a Google anyacége gigabevásárlásra készül
Privátbankár.hu | 2024. július 16. 13:57
A Google anyavállalata, az Alphabet előrehaladott tárgyalásokat folytat a Wiz nevű kiberbiztonsági startup felvásárlásáról, mintegy 23 milliárd dollárért.
Vállalat A szakértő szerint hosszú távú tervezés szükséges a kkv-k számára
Natív tartalom | 2024. július 16. 08:53
Az elmúlt évek nehézségei után 2024-ben a gazdasági mutatók ismét javulást mutatnak, azonban az EU-ban már érezhető a forrásszűkülés, kevesebb lesz a vissza nem térítendő támogatás. A finanszírozási környezet változása mellett az ESG-követelmények is egyre szigorúbbak a vállalkozások számára. Mindezek következtében a kkv-k számára a hosszú távú tervezés egy különösen kiemelt feladat.
Vállalat Hitelezési lendület: mire számíthatnak a vállalkozások 2024-ben?
Natív tartalom | 2024. július 16. 08:34
2023-ban a gazdasági környezet, különösen a kamatok alakulása jelentősen hatott a hitelezési struktúrára. A vállalati hitelezés lendülete mérséklődött, sok cég az államilag támogatott hitel- és garanciaprogramokhoz fordult. Idén úgy tűnik, hogy a vállalati hitelpiac élénkülhet, bár a kkv-szektorban továbbra is nagy az érdeklődés a támogatási programok iránt – hangzott el a Garantiqa támogatásával elindult Cégkassza Podcast első adásában.
Vállalat Eldőlt: egy kolozsvári banké lesz az OTP Románia
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 15:16
Jóváhagyta a bukaresti versenyhivatal az OTP Románia felvásárlását - írja az economedia.ro az intézmény közleménye alapján.
Vállalat Vajon mikor derül ki, Rogán Antal kire bízza a kórházi patikák kiszervezését?
Kormos Olga | 2024. július 15. 11:45
Annak árnyékában pillantottunk rá a legnagyobb patikaláncok tavalyi évére, hogy a kormány bármikor bejelentheti a kórházi gyógyszertárak kiszervezésére létrehozott projekttársaság megalakulását. A szakma értetlenül áll a változtatás előtt, de közben a patikák most sem panaszkodhatnak az elmúlt évükre. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG