11p
A csomagolóeszközöket gyártó cégek és a vendéglátóipar is célkeresztbe került az eldobható műanyagok betiltásával, hiszen a műanyaghulladék egy részét az egyszer használatos csomagolóanyagok, elviteles dobozok teszik ki. Egyre nagyobb az igény, hogy lebomló, komposztálható ökoműanyag váltsa fel a korábban használt termékeket, mégis az látszik, hogyha valami többe kerül, nem szívesen áldoznánk a környezetvédelemre. Míg nem lesz kötelező, a cégek nem fognak tömegesen átállni az alternatív eszközökre – ehhez viszont már nincs sok idő hátra, 2021-től jön a szigorítás.
(Fotó forrása: MTI Fotó, Koszticsák Szilárd)

Az Európai Parlament március végén hozott döntésével támogatta az egyszer használatos műanyagok (például tányérok, evőeszközök, szívószálak és fülpiszkálók) betiltását 2021-től. Becslések szerint Magyarországon egy év alatt 150-200 millió darab ilyen egyszer használatos evőeszköz fogy. A szigorítás azonban nemcsak a termékek végfelhasználóinak, azaz a lakossági fogyasztóknak jelent újdonságot. A gyártók, vendéglátósok életében is komoly változást okoz már most az a harc, ami az utóbbi időben a műanyag ellen indult a világban, így Magyarországon is.

Néhány szereplős magyar piac

„Forgalmazóként nem sok beleszólásunk van a kijelölt irányba. Mi egyet tehetünk, azt kínáljuk a vevőinknek, ami a terméküknek a legjobb. Kiismerjük, tanulmányozzuk az új termékek tulajdonságait, figyelünk a vevők visszajelzésére” – összegezte eddigi tapasztalatait a Privátbankár.hu-nak Győrvári Gábor, az Indepack Kft. ügyvezetője.

Az egyszer használatos műanyagokat gyártó cég ügyfélköre meglehetősen széles, mintegy 10 ezer kis- és középvállalat tartozik a vásárlóikhoz. Köztük büféket, éttermeket és nagyobb rendezvényeket is kiszolgálnak. Kétezerféle, részben saját gyártású, import és hazai terméket forgalmaznak. Ez csak egy vállalkozás a néhány hazai gyártó közül. Magyarországon csak kevés egyszer használatos csomagolóeszközt gyártó cég működik, hiszen ezeknél a cégeknél magas a belépési korlát, 1-1 gyártósor akár 100 millió forintos beruházást is igényelhet.

A műanyag termékek gyártása a magyar iparon belül jelentős üzletágnak számít. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint ezen vállalkozások nettó árbevétele elérte a 605 milliárd forintot 2017-ben. Ezen belül csak a szállításra, csomagolásra használt műanyag dobozok 19 milliárd forint árbevételt hoztak.

„Az átállás nem lesz könnyű” – véli az ügyvezető.

Ennek oka, hogy egy termék új alapanyaga teljesen új gyártósort kíván. Ehhez még hozzájön az is, hogy a környezetbarát termék legyártása nagyjából kétszer annyi ideig tart, mint a műanyagé.

Az Indepacknál már most készülnek a váltásra. Persze nemcsak nekik, a többi gyártónak is ezt kell tennie, miután a hazai jogba is átültetik az uniós döntést. Győrvári szerint az új gépek beszerzése csak az első lépés, sokkal nagyobb kihívás kiismerni az új alapanyagok tulajdonságaikat, elsajátítani a felhasználásuk módját.

Győrvári Gábor, az Indepack Kft. ügyvezetője.

Milyen új helyettesítők jöhetnek szóba?

Az ügyvezető úgy látja, még nem olyan jelentős a környezetbarát eszközök iránti kereslet, de már jelentkezik igény az alternatív termékekre. A termékpalettájukat már most úgy alakították ki, hogy mindenből tartanak lebomlót is, ugyanakkor sokan még tartanak az új termékek minőségétől.

„A lebomló szó sokaknak azt sugallja, hogy ezek a termékek nem annyira erősek, és hogy az autóig sem érnek ki velük” – meséli a vevők benyomásait Győrvári.

A most betiltott műanyag eszközöknek számos növényi alapú helyettesítője létezik. Készítenek egyszer használatos eszközöket bambuszból, cukornádból, kukoricából és természetesen faanyagból. A leggyakoribb helyettesítő a kukoricakeményítőből készülő úgynevezett PLA.

„PLA-ból készített tányérokat, poharakat, szívószálat mi is forgalmazunk, de azt látni, a vendéglátó cégek egyelőre a műanyagot részesítik előnyben” – mondja az Indepack ügyvezetője.

A PLA sok mindenre megoldás lehet, de még nem tud annyit, mint a hagyományos műanyag.  40 fok felett, ha forró étel kerül bele, deformálódik, ezért forró étel szállítására, tárolására nem alkalmas, viszont hibátlanul teljesít koktélok és shakek kínálásakor. A papír szívószál, ha sokáig áll az üdítőben, megpuhul, szétmállik, de a kukoricakeményítőből készülő PLA mindent tud, amit műanyag elődje. A PLA továbbfejlesztett változata a CPLA, ez szintén lebomló és a magas hőfokot is bírja. (Lásd a képen.)

CPLA doboz és pohár (Fotó forrása: Indepack)

Hátránya, hogy a PLA-t egyelőre nem gyűjtik szelektíven, nem megoldott az ipari komposztálása, ami a lebomlásának egyetlen módja. A PLA természetes anyagból készül, lebomló ugyan, de csak ipari komposztálóban, vagyis 4-5 nap alatt 60 fokon. Tehát ahhoz, hogy valóban környezetbarát legyen, a PLA-ból készülő eszközöket is vissza kellene gyűjteni, éppúgy, mint a műanyagot. Ez viszont még nem megoldott. Mi több, egy laikus meg sem tudja különböztetni a műanyag termékektől. Így a kommunális szemétbe kerülve nem igazán segítik a környezetvédelmi célokat. Az is kérdés, ha egy termékről eleve tudott, hogy lebomló, elkerül-e a szemétlerakóig vagy könnyebben válik eldobott szemétté.

További probléma, hogy jelenlegi ára sem teszi vonzóvá a vendéglátóipari cégeknek, nem beszélve arról, hogy a PLA alapanyagaként szolgáló kukorica és cukorrépa termesztésére is hatással lesz a műanyagok betiltása, azaz nagyobb igénye lesz a csomagolóiparnak ezekre a terményekre, ami egy üzleti lehetőséget is jelenthet a gazdálkodóknak.

Paprikás krumpli és máglyarakás

Műanyagot helyettesítő termék lehet még a cukornádból készülő doboz, amely lebomlik természetes úton is, de ezek sem kínálnak mindenre megoldást. Ezt elsősorban rendezvények vendéglátói keresik. Alkalmasak helyben fogyasztásra vagy hamburger elvitelére, de az anyag nedvesség hatására meglágyul és átszakadhat. Élelmiszer tartós tárolására nem alkalmas.

Felmerülhet megoldásként a tartós dobozok bevezetése is, ami visszagyűjtés, mosogatás után még számtalanszor használható lenne.

„Nem hiszünk a tartós műanyagban, bár sok környezetvédő szervezet ebben látja a megoldást. A műanyag köztudottan kopik, karcolódik. A paprikás ételek megszínezik, a savanyúság áthatja és sokáig érződik rajta. Belekerülhet ezek után egy máglyarakás? Szerintem a mosogatott tartós műanyag higiéniai szempontból igencsak kérdéses” – mondja Győrvári.

Tapasztalatai szerint a hazai vendéglősök jelenleg a műanyag csomagolóanyagokat keresik. Ezt a vendéglátóipari cégek körében készült kutatásuk is alátámasztja, miszerint a vállalatok 42 százaléka egyáltalán nem használ környezetbarát terméket, 42 százalékuk részben (például papírpoharat), és a csupán 16 százalékuk nyilatkozta azt, hogy csak környezetbarát termékekbe csomagol.

Nehezen mondunk le olyanról, amihez már hozzászoktunk

A vendéglátóipar és ezen túlmenően a vendégek kiszolgálása mostanra elért egy olyan magas színvonalat, amiről sem a vevők, sem a vendéglátósok nem szívesen mondanak le. A streetfood azért sikeres, mert beleillik a mostani rohanó életmódunkba. A kávét menet közben szürcsöljük, a szendvicset műanyag dobozból vesszük ki, ami nem engedi, hogy kiszáradjon. Az étterembe megmaradt ételt továbbra is haza szeretnénk vinni. Ezekhez olyan termékek kellenek, amelyek jól zárnak, könnyűek, nem törnek. De mit tehetünk, hogy a használat után ne az óceánban kössenek ki a rohanó életmódunkat segítő eszközök? Az Indepack ügyvezetője elismeri, folyamatosan keresni kell a környezetbarát megoldásokat. Ez lehet a szelektív gyűjtés hatékonyabbá tétele vagy akár a természetes úton lebomló elviteles dobozok fejlesztése.

Létezik más megoldás?

Az Európai Parlament döntése értelmében azoknál a termékeknél, amelyeknél még nem állnak rendelkezésre megfelelő alternatívák, a hangsúly elsősorban a használat korlátozásán lesz, a tagállami intézkedések, a gyártókra vonatkozó követelmények, valamint a hulladékgazdálkodási előírások révén.

Győrvári is úgy látja, hogy számos műanyag csomagolásra egyelőre nem létezik alternatíva. Mint mondja, a műanyagnak sok előnyös tulajdonsága van, például az élelmiszerek eltarthatósága szempontjából. A fóliázott termékek töredéknapig tartanák meg a fogyaszthatóságukat, ha nem lenne műanyag csomagolás. Rengeteg élelmiszer kerülne veszendőbe megfelelő csomagolás nélkül. Erre még nincs megoldás, ezért is kaptak haladékot. A hulladékgazdálkodásnak is fel kell készülnie, hiszen a lebomló anyagokat szakszerűen kell kezelni. Ipari komposztálók nélkül a legtöbb ökoműanyag csak a szeméthegyeket növeli.

Nem akarjuk megfizetni azt, ami környezetvédő, de drágább

A környezetbarát termékek jelenleg a hazai piacon a bevezetés szakaszában vannak, így azok árai magasak. Kell 1-2 év, amíg bejáratódnak, és csökken az áruk. Ugyanakkor a gyártási nehézségek miatt számítani lehet arra, hogy az árak folyamatosan magasabbak lesznek, mint a műanyagé. A környezetbarát eszközök ára jelenleg kétszerese, de akár ötszöröse is lehet a hagyományos műanyagokénak. Például egy hagyományos, 2 decis műanyag pohár nagyjából 3 forint, ugyanez PLA-ból 14 forintba kerül.

„Amíg nem lesz kötelező, nem fognak tömegesen átállni a cégek az alternatív eszközökre. Nemrég arra kerestük a választ, hogy a vendégek hajlandók lennének-e többet fizetni, ha az ételek környezetbarát elviteles dobozba kerülnének. A válaszadók csak 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a vendégeik megfizetnék a környezetbarát csomagolással járó többletköltséget, de a statisztika azt is megmutatta, hogy a vendégek kétharmada ezt nem tenné meg” – összegzi a felmérésük tapasztalatát Győrvári.

Tavaly még visszatáncolt a kormány

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tavaly szeptemberben jelentette be, hogy jelentős szigorítást terveznek ez év elejétől a műanyag zacskók és az egyszer használatos műanyag eszközök kiszorítása érdekében. Aztán novemberben kiderült, a kormány nem támogatta a minisztérium törvénytervezetét a környezetvédelmi termékdíj módosításáról, amelynek értelmében a műanyag zacskókra, egyéb környezetszennyezőnek ítélt termékekre kivetett díj jelentősen emelkedett volna januártól.

Az egyszer használatos műanyagok árusítását, forgalmazását betiltó mostani EP-döntésről megkérdeztük az ITM-et is. Most, hogy az EU is rábólintott és biztosra vehető két év múlva a változás – bár a megállapodást még a miniszterek tanácsának is el kell fogadnia –, szerettük volna megtudni, hogy mikor és milyen formában lesz átültetve a hazai jogba a szigorítás. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy milyen terve, elképzelése van a tárcának az egyszer használatos műanyag visszaszorítására.

Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

Egyre bátrabbakat lépnek a multik a környezetvédelemért

A hazai áruházláncoknál viszont elindult a műanyag (különösen a nejlon zacskók, szatyrok) visszaszorítása. Tavaly szeptemberben egy összeállítást készítettünk arról, hogy bevásárlásaink során miként lehetne száműzni a zacskókat. Megkérdeztünk több magyarországi multit is, hogy mondják el véleményüket, terveiket, miként képzelik el ezeknek a visszaszorítását. Ahogy akkor írtuk: bár mindenhol közölték, fontos számukra a műanyag hulladék csökkentése, meglehetősen szűkszavúan nyilatkoztak.

Eltelt fél év, azóta több pozitív változás is történt. A Spar Magyarország például újrahasználható tasakokat helyezett ki több áruházuk zöldség-gyümölcs részlegére, buzdítva a vásárlókat a környezettudatos magatartásra.

A Spar szegedi, győri, és tatabányai áruházaiban kapható újrahasználható tasak. A 3 darab, mosható zsákot 599 forintért lehet beszerezni. (Fotó forrása: Spar.hu)

A Lidlnél is bejelentették: 2019 júniusától a vastagabb és színnel nyomtatott fólia helyett egy átlátszó, vékonyabb és festékmentes fóliát használnak fel minden ásványvizének egységcsomagolásnál. Az év végéig megszüntetik az egyszer használatos műanyag termékek - mint a szívószálak, az eldobható műanyag poharak, műanyag tányérok és evőeszközök, valamint a műanyag fültisztító pálcikák - árusítását. Továbbá az azonnal fogyasztható és üdítőital termékek mellől folyamatosan kivonják az értékesítésből a hozzácsomagolt műanyag evőeszközöket és szívószálakat.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Zöld jelzés a hazai parkett üdvöskéjének
Privátbankár.hu | 2024. december 5. 12:36
Jóváhagyta a cseh versenyhatóság az AutoWallis csehországi akvizícióját.
Vállalat Moszkva így rúg nagyot a Carlsberg sörgyárba
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 13:35
Oroszország jóváhagyta, hogy a dán cég ottani eszközeit 320 millió dollárért helyi üzletembereknek adják el.
Vállalat Morafcsik László: „Én nem tudok olyan ügyfélről, aki ne találná meg a megoldást a Fundamentánál”
Natív tartalom | 2024. december 2. 17:26
Hazai tulajdonosa lett a Fundamenta–Lakáskassza Zrt.-nek, ami változásokat hozott a lakás-takarékpénztár életében is. Milyen új termékek érhetők el, milyen változásokat rejt magában a nemrég megváltoztatott lakás-takarékpénztári törvény, és mekkora összeget lehet elérni a megtakarítási időszak végén? Ezekre a kérdésekre is válaszolt Morafcsik László vezérigazgató, aki az országosan kiterjedt Személyi Bankár hálózatukról is beszélt interjúnkban.
Vállalat Jóval kevesebb, de sokkal jobb minőségű vörösborra van szüksége a világnak
Privátbankár.hu | 2024. december 2. 12:48
A Magyar Sommelier Szövetség a Jammertal Borbirtoknak ítélte a „Dr. Kosárka József emlékdíjat”. Ezt az a természetes vagy jogi személy kapja, aki az adott évben a legtöbbet tette a magyar bor kiemelkedő külföldi sikereiért. A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert laptársunknak, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Turizmus Online portálnak elmondta: úgy érzi, eredményeikkel Villányt felhelyezték a világ elit kékszőlőtermelő terroirjai térképére. Más kérdés, hogy ezt a hazai állami bormarketinggel foglalkozó szervezetek eddig nem akarták meglovagolni.
Vállalat Hogyan vehetik fel a versenyt a magyar kkv-k a munkaerőpiacon?
Privátbankár.hu | 2024. december 2. 09:48
A magyar vállalatok, különösen a kkv-k számára egyre nehezebb feladat a szakképzett munkaerő megszerzése és megtartása. Nógrádi József, a Trenkwalder Magyarország kereskedelmi igazgatója a Cégkassza Podcast legújabb adásában kiemelte, hogy az újgenerációs munkavállalók megszólításához a cégeknek alkalmazkodniuk kell a fiatalabb generációk elvárásaihoz, akik nagyobb rugalmasságot és modern munkakörnyezetet keresnek.
Vállalat Bekeményít Elon Musk, odavágna egyet a ChatGPT fejlesztőjének
Privátbankár.hu | 2024. december 2. 09:14
Ha a Trumphoz közel álló techmogulnak ad igazat a bíróság, léket kaphatnak az OpenAI nagy tervei – és ezzel Musk saját cégei is jobb helyzetbe kerülhetnek.
Vállalat Dől az első dominó? Akkora csapást ígérnek a Volkswagen dolgozói, amekkorát még nem látott a cég
Privátbankár.hu | 2024. december 1. 15:51
Európa legnagyobb autógyártójánál, a Volkswagennél hétfőn elindulnak a figyelmeztető sztrájkok.
Vállalat 500 milliárd forint fölé nőtt a 4iG árbevétele
Privátbankár.hu | 2024. november 29. 18:16
Minden korábbi csúcsot meghaladó árbevételről és EBITDA-ról számolt be a cégcsoport gyorsjelentésében.
Vállalat Az oroszokat ez a fém is húzza
Privátbankár.hu | 2024. november 28. 12:08
A Nornickel eladásai csökkennek, még a kínai piacon is. Az orosz cég új technológiákat keres, hogy fenntartsa a keresletet.
Vállalat A Toyota Motor októberben is szenvedett a légzsákoktól
Privátbankár.hu | 2024. november 28. 11:46
A japán autógyár globális termelése kilencedik egymást követő hónapban esett vissza októberben, amit az Egyesült Államokban és Kínában tapasztalt nagymértékű termelési visszaesés húzott le.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG